
31 

MIRNICS ZSUZSA: 

Mágusok varázspálcája 

Nem létez ő  helyzetekben nem létez ő  emberek 

Szabadka, 2000 februárja, reggel fél hat. 
Az élelmiszerbolt elő tt hosszú, gyarapodó sor. 

Férfiak, n ők, öregek, fiatalok. Hideg széf fúj, meglátszik 
a lehelet, az es ő  kitartóan esik, az esernyőkről csurog 
a víz. A tömeg türelmesen várja a boltnyitást és a tejet, 
ami majd egy félóra alatt elfogy, s a sor végén állóknak 
már valószín űleg nem jut. Ez a nyomor tizedik éve: a 
városban (és más városokban és a falvakban is), több 
helyen is, és máskor is, ugyanilyen sorok a boltok el ő tt, 
ha híre megy, hogy cukor, étolaj, mosópor stb. érkezik. 
Sok a hiánycikk. Most történetesen tejet remélnek a 
sorban állók. Újsághír nem jelenik meg, fotó nem ké-
szül róla, a televízió nincs jelen egyetlen sorban állás-
nál sem, legyenek azok a betegek a gyógyszertár, 
nyugdíjasok a posta, a bank elő tt; a hazai média kisa-
játítva, elfojtva, a külföldi kitiltva — legfeljebb valamelyik 
magyarországi tévé képernyőjére kerül fel néhány kép-
sor. S miután amirő l a sajtó nem tudósít, az közéletünk-
ben nem is létezik, így nem létezőnek kellene éreznem 
a tejhiányt, a sort, az álmos embereket e lucskos és hi-
deg időben, ső t alighanem önmagam is a néma tömeg-
ben. 

Az idő  múlik, valaki bosszúságának ad hangot. 
„Hallgass! — jön rá azonnal a válasz. — F ő, hogy a NA-
TO nem bombáz bennünket!" A hazafias mondatra be-
áll a csönd. 

A tömeg, mintegy fél évszázada hol a küls ő , hol 
a belső  ellenségtő l jobban fél, mint a nyomortól. Ebben 
a félelemben a valódi bajokat szóvá tenni —árulás. 

A vörős császár fehér glaszékeszty űje 

A titói kommunista rendszer folyamatosan egy-
ségbe tömörítette, összetartotta Jugoszlávia népeit: 
partizánmozgalomban, népfelszabadító háborúban, 
Tájékoztató Irodás veszélyben, a kapitalizmus rémét ő l 
való félelemben, belső  ellenséggel (liberalizmus, tech-
nokrácia stb.) való leszámolásban. A „harc" általában 
átfogó és látványos volt, a veszély elhárulásával a dol-
gozó nép megkönnyebbülten fellélegzett: gy őzött! — és 
gyarapodott önérzete. A nemzeti büszkeségre külön 
rálapátolt Jugoszláviának a világban elfoglalt helye az 
el nem kötelezettek mozgalmának megalapításával, 
melynek egyik vezére a minden akadályt, külső  és bel-
ső  ellenséget legyőző , hős, szabadságszerető  nép 
nagy fia, a világ legbölcsebb államférfiúja, a balkáni tér-
ség nagy hadvezére volt. A kommunista rendszer a 
hatvan-hetvenes években állandóan fenntartotta a ve-
szélyérzetet, ugyanakkor azonban népének jólétet is 
nyújtott — a keleti tömbhöz tartozó országokhoz viszo-
nyítva mindenképp az is volt. Maga a fény űző  udvartar-
tást vezető  vörös császár' elkápráztatta a világot: a bé-
ke hírnökeként bejárta az el nem kötelezett országokat, 
ső t a fél világot, útjaira újságírók hadat kísérte, akiknek 
az volt a dolguk, hogy az ország és az államférfi tekin-
télyéti terjesszék, gyarapítsák. 

A Tito-rendszer kezdett ő l fogva kiemelten kezel-
te a sajtót. Kett ős szerepet szánt neki: a tömeg meg-
győzése, befolyásolása a jugoszláv típusú kommuniz-
mus építésében és Tito személyiségének legendássá 
tétele4 ; a sajtónak a h ős partizánvezér érdemeit folya- 

1 Többek között Dobrica Ćosić, Ueljko Mićunović  számol be arról a mérhetetlen pazarlásról, amely Tito világ körüli és hazai útjait jelle 
mezte. 1961-es afrikai „békeútjára"a Galeb hajót átalakították és felszerelték úgy, mint az elnöki rezidenciát. A menetet a Split, a Kotor 
és a Pula páncéltörők és a Lovćen kereskedelmi hajó kísérte, a menet felett két repül őgép körözött, hat saját és több ajándéknak szánt 
gépkocsit utaztattak. Az emberek tucatjainak az volt a kizárólagos feladata, hogy útközben Tito hangulatáról, jókedvér ő l gondoskod-
janak. A hajón utazott egy rézfúvós, fúvós- és vonószenekar, népi zenekar, a szlovén kvintett, a szalonzenekar és a nagy jazz-zenekar 
(Slavoljub Đukić : Čovek u svom vremenu, Beograd, 1989) 

2 A köztársaságok és a két tartomány minden jelent ősebb sajtószervének képviselője, köztűk magyar újságírók is. 
3 A fentebb említett könyvben Ćosić, akit Tito magával vitt afrikai útjára, azt is elmondja, mekkora volt els ősorban Jovanka Broz 

csalódása, amikor az író belekapaszkodott abba a szalmaszálba, hogy az útról azt ír, amit akar. 
4 Tito érinthetetlenségének tényét támasztja alá egy nevetséges sajtóhiba a Magyar Szó napilapban (hadvezér helyett vadvezér), ami 

miatt a „felelősöket" megbélyegezték, megbüntették, meghurcolták. 

2003/1. III. évf.  
	

(Í,i1) 



32 	 MÁGU50K VARÁZ5PÁLCÁJA 

matosan magas hőfokon kellett tartania, emellett kikel-
lett alakítani róla a történelemformáló, nagy, legendás 
államférfiú mítoszát. A média szolga volt: a botladozó 
gazdaság ellenére egy békésen fejl ődő , egységes, 
erős országról (melyet egy karizmatikus, bölcs állam-
férfi vezet) gy őzögette a hazai és külföldi közvéle-
ményt. Ez a kép rendkívül fontos volt a világ fe ► é is 5 , hi-
szen csak egy nyugalomban, kiegyensúlyozottan, 
ugyanakkor lendületesen fejl ődő , rendezett ország 
számíthatott újabbnál újabb kölcsönökre (amib ő l 
egyébként a jólétet, kés őbb pedig már csak a látszatát, 
fenntartotta). 

A kommunista rendszernek érdeke volt a ma-
gyar kisebbség jó közérzete, ehhez szervesen hozzá-
tartozott az anyanyelv ű  tájékoztatás is. Magának a há-
borúban szerzett terület népének jutott az a szerep, 
hogy meggyőzze a világ közvéleményét: nemzeti iden-
titásának meg ő rzéséhez mindene — anyanyelv ű  iskolá-
ja, színháza, könyvkiadása, politikai képviselete, sajtó-
ja stb. — megvan, életszínvonala a magyarországihoz 
képest irigylésre méltó, már-már nyugati, nem kívánko-
zik — miért is kívánkozna? — visszatérni az anyaország-
hoz. Integrálódott az új hazába, és a saját külön útját 
járja6 . (A vajdasági magyar tömegtájékoztatási eszkö-
zök ezt az eszmeiséget maradéktalanul kiszolgálták 
egészen a nyolcvanas évek közepéig, s hozzájárultak 
a magyar kisebbség gyökértelenné válásához, nemze-
tiségként való elbizonytalanodásához, elfogyásához.) 
A jugoszláv állam a magyar tájékoztatási eszközöket 
viszonylag bőkezűen pénzelte, a politika bizonyos 
„szabadelv űségre" is lehetőséget adott, amelynek 
azonban megvoltak a maga szigorú korlátjai (a kommu-
nista pártról, az elnemkötelezettségr ől, az önigazgatás-
ról, a testvériség-egységr ől csak dicsérően lehetett írni, 
a klérusellenesség kötelez ő  volt, az anyaországtól va-
ló távolságtartás pedig kiemelten fontos). Ritkán történt 
kilépés e keretek közül: a kisebbségi média államtól 
való függősége (a behatárolt olvasóközönség, kis pél-
dányszám stb.) oly nagy volt, hogy az állami támogatás 
csökkentésével vagy megvonásával lakat került volna  

bármelyik intézménye, lapja, sajtóháza ajtajára. Ez a 
függőség teljesen világos volt mindkét fél számára. 

A Vajdaságban ebben a korszakban négy ki-
sebbségnek volt az állam által pénzelt napi- vagy heti-
lapja, gyermeklapja, helyi rádiói; megalakult a nagy ha-
tósugarú Újvidéki Rádió 24 órás magyar m ű sorral, az 

ötnyelvű  Újvidéki Televízió. A magyarságnak volt napi-
lapja s annak újságjelleg ű  mellékletei, két hetilapja, if-
júsági, gyermek- és óvodáslapja, valamint számtalan 
más sajtókiadványa.' 

(A nyolcvanas évek végétő l a napjainkig oly so-
kat ismételgetett politikusi szólamot, amely szerint Szer-
biában a kisebbségek a nemzetközi mércékkel szava-
toltaknál sokkal nagyobb jogokat élveznek, a hatvanas-
hetvenes évek taktikai b őkezű sége alapozta meg.) 

A pompakedvel ő  vörös császár fehér glaszé-
kesztyűje azonban kemény öklöt takart. 8  A testvériség-
egység eszméjének hátterében közben másféle politika 
zajlott: a rendszer igyekezett csökkenteni a nemzeti ki-
sebbségek nagy számát, fájdalommentesen, elegánsan 
(áttelepítés, betelepítés, a vegyes házasság el őnyeinek 
propagálása, 9  a jugoszlávnak mint nemzetkategóriának 
a bevezetése, a kisebbségek kivándorlásának a ger-
jesztése, stb.) Az id ő  e türelmes módszernek dolgozott. 

Ám bármilyen tökéletes is volt a sajtó feletti el-
lenőrzés, a magyar tömegtájékoztatás berkeiben az 
egyszólamúság idején is voltak „ügyek ", 10  s ha nem 
volt, kreáltak (amikor a jugoszláv sajtó nyugtalanko-
dott). Ezek els ősorban a magyar politikusoknak szerez-
tekérdemet, s éberségüket, a kommunista eszme irán-
ti elkötelezettségüket voltak hivatottak bizonyítani (va-
gyis hogy a magyar sajtó sem mentes az elhajlásoktól, 
de a rendszer, a magyar politikusoknak köszönhet ően 
eszmei-politikai megtisztulásra képes). 

Egyébként azonban jólétben, biztonságban volt. 
Aztán vége lett ennek is. A császárt, császárhoz 

méltó pompával, eltemették. 

5 E sorok írója maga is meggyőződött róla (az 1960-as évek végén, amikor egy ifjúsági kongresszusról kellett tudósítania), hogy egy 
fogadáson a külföldi vendégek, diplomaták egymást taposva tolongtak, hogy Tito és felesége közelébe kerülhessenek. 

6 A Magyarországtól való távolságtartás egészen odáig fajult, hogy még a magyar helyesírás is „sajátos" lett: Noviszád, Szubotica stb. 
7 A politika bevetett minden eszközt, hogy a bőség látszatát fenntartsa: a lapok egy részét a munkaszervezetekkel vásároltatták fel, 
amit sokszor szét sem osztottak — nagy volt az eladatlan példányszám. 

8 A másként gondolkodókkal való kegyetlen leszámolás büntetésének helyszíne az Adriai-tengeri Goli otok rabsziget volt, ahol a poli-
tikai foglyok raboskodtak, köztük magyar újságivók: Kik Zsigmond, Galamb János, Dér Zoltán és mások. 

9 A legtöbb magyar politikus vegyes házasságban élt, gyerekeit szerb iskolába járatta. 
10 Az Új Symposionban Rózsa Sándor az el nem kötelezettekrő l írt, Zentán egy magyar amatőr Kísérleti Színpad megalapításából csinál-

tak ügyet, Adán Tito képének „meggyalázása", Magyarkanizsán néhány tanárnak a templomi orgonahangversenyen való részvétele 
vált országos üggyé, majd az Új Symposion íróival való leszámolás és a szerkesztőség szétzúzása következett, s ide tartozik az a 
reagálás, amely Illyés Gyulának egy német lapban megjelent interjújára született meg, stb. 

4šG , A~ RA~<S 2003/1. III. évf. 



MÁGU50K VARÁZSPÁLGÁJA 	 33 

 

Járom a hetedik hatalomnak lamnak pedig egyenesen ellensége lett a nyolcvanas 
években kialakult független sajtó, valamint az állami 
médiában fellelhető  független színezet ű  vagy a nagy-
szerb politikát nem kiszolgáló lapszerkesztés. A vezet ő  
szerb médiumokban példátlan tisztogatás történt,'Z s 
rövid idő  alatt eld őlt, ki kerül utcára, ki hunyászkodik 
meg vagy hódol be. A független médiumok m űködését 
pedig minden lehető  eszközzel gátolták," az állami tá-
mogatás mértéke a h űség és a fontosság függvénye 
volt; a rezsim a végletekig kihasználta a monopolhely-
zetben levő  papírgyárának stratégiai el őnyeit „saját" 
lapjainak befolyásolására, függ őségük fenntartására 
is. 14  Az állami médiumok, cserébe a Szerb Szocialista 
Párt, az Egyesült Baloldal és a Miloševi ć-rezsim h ű sé-
ges kiszolgálásáért, biztonságba kerültek, a függetle-
nek, a felesleges és a kisebbségi sajtóházak kiéhezte-
tése és elsorvasztása pedig kezdetét vette. Az írott saj-
tó a rendszernek nem okozott többé fejfájást: a nagy 
példányszámú vezető  (egykor nagy tekintély ű ) szerb 
lapok a tisztogatások után olcsókká váltak, 15  a kis pél-
dányszámú, független lapok drágák lettek, és kevés ol-
vasóhoz jutottak el. De volt még egy ok, ami miatt 
Milošević  propagandájának nem fájt a feje a független 
sajtó miatt: az a m űveletlen, félig írástudó réteg, amely-
re a rendszer támaszkodott, nem olvasott újságot, 16  s 
idegen tévéállomások propagandájától sem kellett tar-
tania, mert idegen nyelvet nem tanult, s erre büszke 
volt." 

A Milošević-rezsimet a televíziónak a tömegekre 
gyakorolt hatása és a képpel való manipulációs lehet ő - 

 

1986-ban a Szerb Tudományos és M űvészeti 
Akadémia meghozta a szerb nemzeti programot, a hí-
res-hírhedt Memorandumot, s ezzel legalizálta a szerb 
nacionalizmust. Szerbia központosított. 1987-t ő l kezd-
ve a Vajdaság fokozatosan elvesztette önállóságát, el-
sőként a pénzügyekben. Az államkassza pénzforrásai-
nak Belgrádba irányítása a vajdasági média gazdasági 
önállóságának elvesztését is jelentette. 1987-ben be-
következett az Újvidéki Rádió és Televízió egyik fontos 
anyagi forrásának, az el őfizetési díjnak belgrádi köz-
pontosítása; a pénz vissza(nem)juttatásába Vajdaság-
nak nem volt beleszólása. 

Az 1989-es alkotmánymódosításokat 1990-ben 
az új szerb alkotmány követte, s ezzel a két tartomány 
teljesen elvesztette önállóságát. A korábbi tartományi 
szintű  intézmények rendre megsz űntek vagy leépültek. 
Szerbia a nacionalizmus útját járta, háborúra készült, s 
ebben az új helyzetben teherré vált számára a nemze-
ti kisebbség," ennélfogva jelentéktelenné a nemzetisé-
gi média is. Ha ugyanis elfogadjuk, hogy Jugoszlávia 
feldarabolása csak a nacionalizmussal f ű tött tömegek-
kel volt lehetséges — az összetartást a veszélyérzet-
keltéssel és a szerb nemzeti mítoszokhoz való vissza-
téréssel érték el —, akkor minden világos, egyszer ű , 
ami a médiával azokban az években és kés őbb történt. 
A nemzetállamnak csak mérsékelten volt szüksége a 
kisebbségi sajtóra (akkor is teljes ellen ő rzése alatt, a 
nemzetállam céljait szolgálva), a háborúra készül ő  ál- 

 

    

11 Az 1991, évi népszámlás szerint Szerbia lakosságának kb. egyharmada kisebbség volt, a Vajdaságban a szerbekés a montenegróiak 
(államalkotó nép) együttes arányszáma  59,1%.  A nemzeti és etnikai kisebbségek együttes száma, beleértve a magukat jugoszlávnak 
vallókat is, 40,9%. 

12 A Szerb Rádió és Televízió, a Belgrádi Rádió, a Politika napilap,a NIN, a Duga, a Politika -ekspres stb. Az ötnyelv ű  Újvidéki Televíziót 
Újvidéki Stúdióként a Szerb Televízióhoz csatolták, nemzetiségi m űsorait megnyirbálták, adásidejüket csökkentették; az Újvidéki 
Rádióval ugyanez történt, ezenkívül nemzetiségi m űsorait kisebb hatótávolságú frekvencián sugározták. 

13 A fúggetlen sajtó az egyetlen állami papírgyárban méregdrágán jutott papírhoz, később ezt a lehetőséget is megvonták tőle, az álla-
mi nyomdák nem vállalták megjelentetését, a terjeszt ő  vállalatok a terjesztését. Érdekességként említjük meg, hogy a Vreme és a 
Borba fúggetlen lapokat egy időben magyar sajtóházban, az újvidéki Forum Nyomdában állították elő . A teljes állami befolyásolás alatt 
lévő  lapoknak sohasem voltak anyagi és papírgondjaik. 

14 A papírnak többféle ára volt. Legolcsóbban a szerb politikai irányvonalat maradéktalanul kiszolgáló Politika és Politika ekspres jutott 
hozzá, ennél valamivel drágábban az újvidéki Dnevnik (rezsimh ű, de tartományi, tehát kevésbé fontos), majd a Magyar Szó (állami 
alapítású, de kisebbségi és nem szolgálja ki maradéktalanul a szerb nacionalizmust), s gazdasági árat fizetett érte - ha kapott - a Jó 
Pajtás és a Mézeskalács, a Szabad Hét Nap stb. A Vreme, a Borba stb. - vagyis a szerb független lapok nem juthattak állami forrás-
ból papírhoz, behozatalra szorultak, a jugoszláv polgárok zsebéhez képest méregdrágákká váltak, példányszámuk egyre csökkent. 

15 A Milošević -rendszer egy időszakában a Politikát tízesével, ingyen osztogatták. 
16 Az 1991. 6vi népszámlálás adatai szerint Szerbiában 8 315 552 lakos közül 591 925 teljes írástudatlan, azaz  7,1%,  ezen belül a tar-

tományok nélküli Közép-Szerbia 5 098 779 lakosa közül 346 330, azaz  6,8%.  A tizenöt évnél idősebb 4 666 891 közép-szerbiai lakos 
közül a félig írástudatlanok (1-3. osztályt végzettek) száma 608 036, vagyis 12,5%. További 960 506 főnek, vagyis 21%-nak nem volt 
meg a teljes általános iskolája (4-7. osztály). Általános iskolai végzettsége volt 1 130 226 főnek, azaz 24,2%-nak. Az összesen 3 045 
089 fő , azaz 64,5% elvileg a legszegényebb, a legműveletlenebb réteg is, amely szívesebben néz televíziót, mint vesz és olvas újsá-
got, így érthető, hogy a Miloševi ć-rendszer figyelme els ősorban a televízió felé fordult. 

17 Szerb szállóige: Beszélj szerbül, hogy az egész világ értsen. 

2003/1. III. évf. 	R~~S 



34 	 MÁGU50K VARÁZSPÁLCÁJA 

ség miatt az elektronikus média érdekelte els ősorban. 
Szaporodtak a látszólag független tévéállomások, 
amelyek mindegyikének hátterében a rezsim, a két bal-
oldali párt, a Miloševi ćhez közelálló üzletemberek, 
vagy éppen maga a Miloševi ć  család á11t. 78  A frekven-
ciaelosztás az állam kizárólagos joga volt. 

Milošević  fokozatosan létrehozta a tájékoztatási 
monopóliumot, amellyel egészen 2000 nyaráig, a re-
zsim érdekeinek megfelel ően tudta befolyásolni, maga 
mellé állítani és egységbe tömöríteni a tömeget. 

A rezsim egyik első  lépéseként átértékelte a tör-
ténelmet: a média útján el tudta hitetni milliókkal, hogy 
a szerb nép távoli és újabb kori történelme során el-
szenvedett veresége voltaképpen gy őzelem,t 9  hogy a 
volt Jugoszláviában egykori testvérei életére törtek 
(ami ellen egy nem létez ő  háborúban 20  védekezni kel-
lett); hogy a nép gonosz hatalmak és nemzetközi ösz-
szeesküvések ártatlan áldozata; a szerb nép h ősi, év-
százados múltjának nyomait a legtávolabbi európai 
helységnevek is ő rzik. És a mindennapi sorban állások 
ellenére is el tudta hitetni a tömeggel, hogy a gyárak-
ban folyik a termelés, lakóházak, utak épülnek, s veze-
tői igazságosak, szabadságszeret ők. S ugyanazt a ve-
szélyérzetet („az egész világ ellenünk van'), amellyel a 
Tito-rendszer is manipulált, s amellyel egységbe tömö-
rítette a tömeget, fenn tudta tartani, fel tudta használni 
a háborúra. 27  A média szófogadó partnernek 
bizonyult. 22  

A tömegtájékoztatás legy ű rése mégis kevésnek 
bizonyult. Néhány független médium, 23  a mindennapi  

rendő rségi zaklatások, fenyegetések 24  ellenére is fenn-
tartotta magát, ezek els ősorban Belgrádban fejtették ki 
hatásukat. Elhallgattatásukra, megfélemlítésükre újabb 
példátlan el ő írásokat hoztak: az 1998. évi tömegtájé-
koztatási törvényt, 25  mely teljesen kiszolgáltatta a rend-
szernek és bíróságainak a tömegtájékoztatást. A hábo-
rús veszélyre hivatkozva voltaképpen hadbírósági 
módszerekkel ítélkezhettek minden médium, f őszer-
kesztő , igazgató, újságíró felett, egyik percr ő l a másik-
ra tilthattak be lapokat, médiumokat, a rend ő rség lefog-
lalhatta, tönkretehette, elvihette a felszereléseket, bár-
ki börtönbe kerülhetett. Ellenzéki tömegtájékoztatási 
berkekben, de az államiban sem tudhatta senki, mit 
hozhat a következő  óra. (Huszonnégy órán belül is íté-
letet mondhattak anélkül, hagy az alperes akár meg-
kapta volna a bírósági idézést.) A korábbi intézkedések 
sorával, majd a függetlenek anyagi ellehetetlenítésév-
e1 26  csaknem tökéletes információs blokád alakult ki, 
következményeként pedig a néz ő , a hallgató és az ol-
vasó teljesen manipulálttá vált. 

A korunk Európájában példátlan, szégyenletes 
tömegtájékoztatási törvényt 2001 februárjában vonta 
vissza az új összetétel ű  Szerb Képvisel őház. 

Тиltakozás, cenzúra, óncenzúra 

A nyolcvanas évek végén, a jugoszláv megráz-
kódtatások idején a kisebbségi sajtó teljes létbizonyta-
lanságba került. A Memorandum után, az ország szét-
esésének fenyeget ő  árnyékában, főként pedig a szerb 

18. Az új tévéállomások— Karić, Art, Pink stb. — mindegyike más-más réteget célzott meg: népi irányzat (turbo-folk), kispolgár, értelmiség, 
üzletvilág stb. A Marija Miloševićnek, az elnök lányának magán tévé-hálózata, a Košava, a fiataloknak szólt, Mira Marković, az elnök 
felesége már a kezdet kezdetén rátenyerelt a belgrádi Politika-ház Duga hetilapjára. A tévéállomások, m űsoraik különbözősége 
ellenére, a nacionalista, háborús-uszító programjukban tejesen egységesek voltak. 

19 A rigómezei csata évfordulójára milliós tömeg gy ű lt össze ünnepelni, s itt Milošević  mondott beszédet. 
20 A Milošević-rendszer mindvégig tagadta, hogy bármi köze lenne a boszniai vagy horvátországi háborúhoz. 
21 ... az emberek többségét, legalábbis a civilizáltabb országokban, nem lehet másként rávenni arra, hogy öljenek és meghaljanak, csak 

akkor, ha előzőleg meggyőzték őket, hogy a tulajdon életüket és szabadságukat védik, másodszor, hogy milyen könny ű  emberek mil-
lióival elhitetni, hogy támadás fenyegeti őket, következésképp meg kell védeni magukat. Ehhez elsősorban arra van szükség, hogy az 
emberekből hiányozzék az önálló gondolkodásra és érzésre való képesség, másodsorban arra, hogy az emberek túlnyomó többsége 
érzelmileg is függjön politikai vezető itő l. Ha ez az érzelmi függés fönnáll, akkor vezető ik jóformán mindent el tudnak hitetni 
velük"...(Erich Fromm: Az emberi szív, Bp. 1996, 20. old.) 

22 A horvátországi háborút megelőzően a Szerbiai Televízió. 
23 B-92 Rádió, Blic, Dnevni Telegraf és Danas napilap, Nedeljni Telegraf és Vreme hetilap, és néhány közép-szerbiai lap. 
24 A zaklatások egészen odáig fajultak, hogy Belgrádban pl. bántalmazták az újságvásárlót. 
25 A tömegtájékoztatási törvény sürgősségét jelzi, hogy a Szerb Képviselőház 1998. október 20-án hozta meg, még aznap megjelent a 

Közlönyben, s másnap életbe lépett. A törvény a lapkiadókat 800 000, a főszerkesztőket 400 000 dinárral büntetheti. (A gyorsított 

e járást 24 óra alatt lefolytatták.) Fizetésképtelenség esetén azonnali vagyonelkobzás következett. Slobodan Beljanski: A 
tömegtájékoztatási törvény alkotmányossága cím ű  tanulmányában a rendelet abszurditását szemléltetend ő  kiszámolta, hogy a leg-

magasabb büntetés ötven évátlagbérének felelt meg! Ha pedig átváltható lett volna (mint ahogy nem volt) börtönbüntetésre, 109,5 

évet kellett volna börtönben tölteni. (Gradjanin u pravnom sistemu SR Jugoslavije, Beograd, 1999 szeptembere, 142.0.) 

26 1999. márc. 23-án a B-92 Rádiót és főszerkesztőjét összesen 150 000 dinárral büntették meg, 1999 decemberében a Danast 

360 000 dinárral, a B-92-t újabb 300 000 dinárral, a Blicet 310 000 dinárral stb. Viszonyításul: a márka árfolyama 6 dinár volt. 

(Í,P;~ 
'" 

A~ RA~<S 2003/1. III. évf. 



MÁGUSOK VА  љ'z5FАLCÁJA 	 35 

nacionalizmus legalizálásával és er ősödésével, átérté-
kelődött a kisebbségek, s ezzel együtt tömegtájékozta-
tásuk szerepe is. A kirakat, a látszatjólét, a kisebbsé-
gek közérzete a rendszert nem érdekelte többé, a 
Miloševi ć-rezsimnek nem volt szüksége összeköt ő  ka-
pocsra, hídra a környez ő  országok felé. 27  A negyven év 
alatt a magyarság megfogyatkozott, már nem jelentett 
számottevő  politikai erőt, a tartomány lakossága fölhi-
gult. Az ország gazdasági bajai sokasodtak, a hatalom 
polgárháborúra készült, s ebben a helyzetben a kisebb-
ségi tömegtájékoztatás elvesztette korábbi jelent ősé-
gét, és vele együtt anyagi biztonságát is. A kilencvenes 
évek elején ugyan még hangoztatták a rezsim képvise-
lő i, hogy a kisebbség nem maradhat tömegtájékoztatá-
si eszközök nélkül, de megsz ű ntek vagy pénz nélkül 
maradtak azok az intézménynek, amelyek az alapítói 
jogokat gyakorolták, és a pénzelésükr ő l gondoskodtak. 
Az Újvidéki Rádiót és az Újvidéki %levíziót a belgrádi 
Szerb Rádió és Televízióhoz 2R csatolták, mindkett ő  
leépült, 29  és mindkét magyar szerkeszt őségben fokoza-
tosan sz ű ntek meg m ű sorok. A Magyar Szó és a 7 NAP 
állami tulajdonban maradt, de támogatottságuk egyre 
csökkent. A Jó Pajtással, Mézeskaláccsal és Képes If-
júsággal a hatalom egy ideig még labdázott, majd az 
alapitói jogokat s vele együtt a gondokat is, átruházta 
az újvidéki sajtóházra, a pénztelen Forumra. 

A rendcsinálás, a cenzúra bevezetése, a szabad 
újságírói gondolkodás, a pártatlan újságírás csírájában 
való elfojtása nem kerülte el a magyar kisebbségi médi-
át sem. 1990-ben a magyar sajtóházak és szerkeszt ő-
ségek élén is lecserélték az igazgatókat és a f őszer-
kesztőket: élükre rezsimh ű , szolgalelkű , a hatalmat ma-
ximálisan kiszolgáló emberek kerültek. Kinevezésüket 
heves tiltakozások sora kísérte: az Újvidéki Stúdió ma-
gyar szerkesztősége nem volt hajlandó együttm ű ködni 
az új főszerkesztőnővel, akinek végül mennie kellett ЗO 
(szalonképesebb cenzor került a szerkeszt őség élére). 
A 7 NAP alkalmazottai következetesen és keményen til-
takoztak, kisztrájkolták az egyik, majd a másik nyakuk- 

ba ültetett főszerkesztőt, s mivel a magánlapok 
alapítása 31  már lehetővé vált, a szerkesztőség egy ré-
sze kés őbb kilépett az állam kötelékb ő l. 32  A Magyar Szó 
napilap szerkeszt őségében is viharok dúltak a Forum-
ház igazgatójának és a Magyar Szó f őszerkesztőjének 
személye miatt. Felemás gy őzelem született. 33  

A polgári demokráciára hivatkozva, de azzal az 
egyértelm ű  szándékkal, hogy megszabaduljanak a ki-
sebbségi lapoktól, lehet ővé vált egy látszatra demokra-
tikus megoldás: a magánlapok alapítása. (Ez ugyan a 
független szerb sajtó számára nagy elméleti lehet őség 
volt, de mint láttuk is, m űködésüket nem kísérte de-
mokratikus szellem ű  tolerancia; munkájukat a hatalom 
minden lehető  eszközzel igyekezett meggátolni.) A 
Dolgozók hetilap, miután alapítója és tulajdonosa, a 
szakszervezet, lemondott róla, és új pénzel ő  nem 
akadt, Családi Kör néven magánlapként élt tovább. A 
Jó Pajtástól és Mézeskalácstól csaknem teljesen meg-
vonta az állam a támogatást, magánlapként kivált a Fo-
rum-házból, azóta jelképes támogatást sem kap. A 
megsz ű nés közeli réme fenyegeti. A Képes Ifjúság a 
Forumban (állami tulajdonban) maradt, megjelenése 
sokáig szünetelt, anyagi helyzete, az állami támogatás 
ellenére, ma is bizonytalan. 

Az elmúlt tízéves id őszakban minden magyar 
nyelvű  lap —állami és magán — anyagi gondokkal, ál-
landó létbizonytalansággal küszködött. Példányszá-
muk alacsony volt, részint az olvasók vásárlóerejének 
csökkenése, különösen a hiperinfláció idején, részint a 
behatárolt számú olvasók miatt, de közrejátszott az is, 
hogy a fiatal, újságolvasáshoz szokott réteg tömege-
sen, a katonai behívók vagy a szegénység el ő l mene-
külve, elhagyta az országot. A magyar kisebbségi tájé-
koztatás leépült: a Miloševk -rendszer csak annyi lapot 
pénzelt nyomor szinten, hogy a nemzetközi és magyar-
országi közvélemény el ő tt kisebbségi jogokként vala-
mit fel tudjon mutatni, no meg amennyire a kisszámú 
magyar közösség felé a rezsim propagandájához szük-
séges volt. 

27 A magyarok elleni nacionalista propaganda eredményeként sokszor mondták a szerbek a magyaroknak: „Mehetsz panaszra 
Antallhoz! Vagy: - Ez itt Szerbia!" 

28 Neve is jelezte a lefokozást: Újvidéki Stúdió. 
29 A rádiótól pl. elvették a nagy hatósugarat, s ezáltal helyi jelleg űvé vált. 
30 Átkerült a szerb szerkeszt őségbe, ahol magyarellenes, uszító kommentárjaival vált hírhedtté. 
31 Az első  magyar fúggetlen magánlap 1990. május 9-én, Napló néven jelent meg, Újvidéken, alapítók és tulajdonosok Bódis Gábor és 

Németh G. Árpád. Az értelmiség lapja volt. Sorsa jelképesen tükrözi a fúggetlenségre törekvő  kisebbségi sajtó egész helyzetét: a 
kezdeti magántámogatás idővel mind vékonyabban csorgott, az állam sokszor nehezítette megjelenését papírmonopóliumával, s 
1997-ben megszűnt. Főszerkesztője a tragikus sorsú Keszég Károly volt, aki nem sokkal élte túl lapját. 

321994-ben a szerkesztőség egy része, megtartva a lap nevét, megmaradt állami lapnak, egy id őben rendszertelenül, majd kéthetenként 
jelent meg, a másik része Új Hét Nap, majd Szabad Hét Nap néven magánlapként m űködött 2001-ig. 

33 Olyan főszerkesztőben egyeztek ki, akit mindkét fél elfogadott, a Forum-ház élére azonban egy szaktudás és tekintély nélküli igaz-
gató került (1991-1993) 

200311. III. évf. 	  љ  Rљ<S 



36 	 MÁ6U50K VAIZÁZ51'ÁLCÁJA 

Szófogadás és kibúvók 

A megváltozott körülményeket viszonylag gyor-
san elfogadta az Újvidéki Rádió. Ez azonban nem jelen-
ti azt, hogy nem voltak bátor újságírói helytállások, a 
mozgósításokról, a háborúkról készült valóságh ű , pár-
tatlan riportok, kommentárok. Mindez azonban nem egy 
kibúvást kereső  szerkesztőség tisztessége, hanem a 
Vörös-féle koncepció ellen tiltakozó vagy az azt kijátszó 
egy-egy újságíró vagy szerkeszt ő  gerincessége volt. A 
Rádióban csaknem tökéletes volt a f őszerkesztő i ellen-
ő rzés már az 1998-as tömegtájékoztatási törvény el őtt 
is, utána pedig teljes és kegyetlen. A mozgósításokról 
szóló tájékoztatás és a másként gondolkodókra gyako-
rolt nyomás, a demokratikus és szabadelv ű  gondolko-
dás szám űzése a m űsorkészítésbő l megfelezte a rádió 
munkatársainak a számát, s ez legyengítette a szer-
kesztőséget, kiszolgáltatta a „vörös" irányításnak a 
megmaradt szerkesztőség másként gondolkodó mun-
katársait is. 

Az Újvidéki Stúdió magyar m űsoraiból is szám űz-
ték a nem kívánatos témákat (ilyenekhez nem volt gép-
kocsi, felszerelés, csoport). Az elektronikus médium 
fontosságát bizonyítja, hogy a rendszer többszörösen is 
bebiztosította magát: a megbízhatóak és kiválasztottak, 
a rezsimh ű  főszerkesztők és cenzorok fölött is voltak 
cenzorok. Az egyszólamúság állóvizét azonban olykor 
viharok zavarták meg: az újságírók egy fiatal, bátor cso-
portja más riportokat, kommentárokat, olykor egész m ű -
sorokat vit-
t képernyőre; olyannyira, hogy a néz ő  tudta, kinek a hír-
adóját érdemes megnézni. A kilencvenes években 
Ugyanis tabutéma volt a horvátországi háború valódi 
okainak elemzése, az er őszakos katonai mozgósítások, 
a sajtószabadság, az emberi, a kisebbségi jogok stb. Az 
újságírók egy része a veszély ellenére vállalta a kocká-
zatot. A rendszer jellegének ismeretében elhallgattatá-
suk törvényszerűnek mondható: 34  a televízió-vezetés, 
látszatindokokra hivatkozva, leszámolt velük. A példa- 

statuálás után a cenzúra még éberebb lett, a rendszert 
kiszolgáló újságírók még lelkesebbek, és m űködésbe 
lépett az öncenzúra is. 

Látszólag ellentmondás, hogy a demokrácia 
drasztikus felszámolásának idejére esik a Magyar Szó 
legbátrabb, legdinamikusabb korszaka, 35  ám tény, hogy 
a nyolcvanas évek végére a szerkeszt őségben feln ő tt 
a fiataloknak egy m űvelt, tisztánlátó, bátor, a független 
újságírásnak elkötelezett csoportja, amelyik magával 
ragadta a szerkeszt őséget és az olvasótábort. Kiállá-
suknak köszönhetően olyan újságcikkek is napvilágot 
láttak, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak, 36  s 
a Magyar Szó együtt volt olvasóival a valós gondjaik-
ban is. Ez az alapállás a kilencvenes évek legelején tu-
datosan vállalt szerkesztési hozzáállás volt; a hatalom 
nyomással, kiéheztetéssel válaszolt rá. Az anyagi gon-
dok ezután állandósultak (létminimumon tartott támo-
gatás, papír- és üzemanyaghiány, lapterjesztési nehéz-
ségek), s a szerkeszt őséget kikezdte a hatalmas mére-
tű  infláció, az öt-hat márkás bérek, a katonai behívók, 
az állandó rettegés. A szerkeszt őségnek lendületet 
adó, az újságírás függetlenségét követel ő  és pártatlan 
újságírást m űvelő  fiatalok egy része a rend ő rségi kar-
hatalommal végzett katonai behívás el ő l külföldre 
menekült. 37  Ez az az id őszak, amikor már a független 
tájékoztatási eszközök nagy része elnémult, a teljes el-
lenő rzés alatt lévő  jugoszláv szerb médiának már min-
dent elhitt a manipulált tömeg, s nem volt lehet őség és 
hely az elképeszt ő  koholmányok cáfolására. Э 8  

A Magyar Szó és a Szabad Hét Nap a földre te-
pert és engedelmes újságírás id őszakában csendes 
korszakát élte; ez elütött az egyszólamú szerb újság-
írástól. A tartományi cenzúra gyakori elmarasztalásá-
nak ellenére bizonyos témákban egyik sem követte a 
felsőbb utasítást, s távol tartotta magát a délszláv né-
pek háborújában való pártoskodástól, halványan 
ugyan, de a magyarok er őszakos mozgósítása ellen is 
kiállt. A vajdasági magyar olvasóknak és közvélemény-
nek megadatott az a szerencse, hogy az elmúlt tíz év 

34 Csíkos Zsuzsát 1991. február 1 jén elhangzott kommentárjáért felfüggesztették, majd február 22-én Balázs Attila, Bódis Gábor, Csíkos 
Zsuzsa, Keszég Károly és Németh.G. Árpád felmondást kapott. 

35 1990-91. 
36 A Magyar Szó 1990 októberétől sorozatban jelentette meg pl, az 1944-es vérengzésrő l szóló tárcát, a horvátországi háborúról, 

kényszersorozásokról elítélően írt, nem kapcsolódott a háborús uszításhoz, a NATO-bomzások idején nem használta a kötelezővé tett 
háborús retorikát, stb. 

37 Surányi Zoltán felméréséből származik az az adat, hogy 1990 és 1999 között a vajdasági magyar médiaberkekb ő l 145-en távoztak 
(Kényszerpálya (vagy) az Ígéret földje?, Beszélő , 2001. február. 

38 A Belgrádi Televízió esti híradójában közölte, hogy a magyar orvosoktól infúziós oldat érkezett a szerbiai csecsem ők számára, és csak 

a hazai orvosok éberségének volt köszönhető , hogy nem történt tragédia, mert az infúziós oldat (tápszer) méreg volt. A hír óriási közfel-

háborodást váltott ki, csaknem tincshangulatot teremtett a vajdasági magyarok ellen. Néhány nap múlva a Politika c. napilap egy 
eldugott kis hírben közölte a magyar diplomácia tiltakozását, ám a Belgrádi Televízió figyelmen kívül hagyta, és a hír még évekig élte 

a maga külön „valóságéletét' 

2003/1. III. évf. 
~AR ~A<S 



MÁGUSOK VARÁZSPÁLCÁJA 	 37 

alatt, amikor a rezsim rátenyerelt a sajtóra egészen 
odáig, hogy szájába rágta és kötelez ővé tette a hivata-
los, háborús retorikát, 39  s a független médiát szétzúzta, 
a két magyar szerkeszt őség továbbra is a pártatlan, 
tárgyilagos újságírás elvét vallotta (a körülményekhez 
mérten). A Magyar Szó újságírói az elmúlt tíz év alatt 
többször is sztrájkoltak (ami szintén nem volt minden 
veszély nélkül való): a kilencvenes évek elején a lap ki-
sajátítása ellen. A kés őbbi megmozdulások inkább 
szociális színezet űek voltak, de megfogalmazódtak 
más követelések is (a lap önállóságának, az államtól 
való függetlenségének az igénye). A válasz csaknem 
mindig a kifárasztás, az id őhúzás volt — „alapítója való-
jában cserbenhagyta mind a Magyar Szót, mind a 
Forumot " . 40  Olykor megalázó látszatmegoldással válas-
zolt. 41  

A bűntetlen magyar kisebbségi média 

A szerbiai információs blokád és hatalom média-
monopóliuma ellenére a vajdasági magyarság, ha nem 
is a hazai médiából, hanem más, els ősorban magyar-
országi forrásokból másfajta hírekhez is jutott. 42  A kö-
rülményekhez képest a tisztességes és pártatlan új-
ságírást m űvelte a Magyar Szó és a Szabad Hét Nap 
is, olyan témák lapba engedésével, amelyek másutt el-
képzelhetetlenek voltak (katonatemetések, Vajdaság 
lakosságának felhígítása, a magyarok elüldözése, a 
hatalom kétszín ű sége, a maffia, a szabadcsapatok rab-
lása). A szerb független médiával való leszámolás mu-
tatja, mely a rendő rségi tettlegességig, s ő t politikai gyil-
kosságokig fajult, hogy a hatalom a szabad szellem ű  
újságírással kegyetlenül leszámolt: Az 1998. évi tö-
megtájékoztatási törvény ebben szabad kezet adott ne-
ki. Magától adódik a kérdés: amikor a szerb független 
médiában szinte állandóan napirenden voltak a bírósá-
gi perek, a rend ő rségi zaklatások, hogyhogy a magyar 
médiában nem voltak szankciók? 43  Érzéki csalódás 
csak a nagy szerbiai média-egyszólamúságban a két 
magyar lap bátrabb, tisztességesebb hangvétele? Pél- 

dóul vezércikkek bizonyítják a Szabad Hét Nap-ban, a 
Magyar Szóban pedig az els ő  oldalon közölt 
karikatúrák^^, hogy a rezsim számtalanszor indíthatott 
volna eljárást; a szerb médiában kisebb dolgokért is 
megtette. Hogyhogy a hatalom mégis elsiklott felettük? 

A kérdésre több válasz is kínálkozik: 1. a két 
szerkeszt őség mindig tudta, meddig mehet el, s ha 
szorult a hurok, mindig idejében leállt; 2. kiegyezés tör-
tént a hatalommal egy nagyobb fokú sajtószabadságról 
(a demokrácia látszatára olykor még a diktatórikus ha-
talomnak is szüksége van, s ez a két magyar lap ese-
tében volt a legkevésbé kockázatos; megegyezés tör-
ténhetett lapvezetési szinten, de politikusi vagy magyar 
pártközrem űködéssel is). 3. A magyarság, csökkent lé-
lekszámával, tovább fogyó népességével, elerőtlene-
dett közösségével, különös nyelvével, (melyet nem ért 
a szerb nép, tehát nem befolyásolja a szerb közvéle-
ményt) nem jelentett veszélyt a rezsimre, bármit írt saj-
tója; 4. A Miloševi ć-rendszer börtönbe zárta önmagát, s 
bármennyire is hangoztatta, hogy nincs szüksége sen-
kire, nyitva hagyott egy utat a világ felé, és ez Magyar-
ország volt; ennek függvénye a toleránsabb viszony. 

A helyzet ismeretében elképzelhet ő , hogy min-
den tényező  együttesen hatott. Küls ő  és belső  cenzú-
rára (nem közölt, elfektetett kéziratokra, „most veszé-
lyes" jelszóval hirdetett kibúvókra) mindvégig volt pél-
da; bizonyos témákról, például a kosovói háború valódi 
okáról, a boszniai és horvátországi háború némely vo-
natkozásá гól soha nem készült elemz ő  írás, s a 
Milošević-házaspár vagyona, az alvilággal való kap-
csolata, a politikai gyilkosságok témaköre csak újabban 
kerül szóba. A független média tönkretétele is m űköd-
tette az öncenzúrát. S igaz az is, hogy a magyar ki-
sebbség nem jelentett veszélyt a többségi nemzetre 
(csak ha „veszély" útján egységbe kellett fogni a szerb 
népet, kerültek el ő  mondvacsinált ún. magyar ügyek). 
A Tito-rendszer elkezdte, a Miloševi ć-rendszer pedig 
bebiztosította magát a magyar kisebbség politikai ere-
je ellen (kivándorlás a katonai behívók el ő l, a magyar 
területek közigazgatási földarabolása, betelepítések 

39 NATO-agresszor, NATO-gonosztev ő , 
40 Valihora István: A Magyar Szó elsorvasztása ellen, Magyar Szó, 1999. febr. 21. 
41 Miután befejeződött a sztrájk, a kormány húsz tonna papírt juttatott a Magyar Szónak, és kisebbségi ügyekkel megbízott minisztere a 

következő t nyilatkozta: „Ezzel bizonyítani szeretnénk azon elkötelezettségünket, hogy mennyire fontos számunkra, hogy a Magyar 
Szó, a magyar közösség egyetlen napilapja megjelenjen." Ez a mennyiség a Magyar Szó kb. kétheti papirszükséglete. (Húsz tonna 
papír a Magyar Szónak, Magyar Szó, 1999. október 17.) 

42 Külön tanulmányt igényelne, hogy szenzációhajhász hozzáállásukkal egyes magyarországi tévécsatornák mennyire szolgálták a vaj-
dasági magyarok félretájékoztatását. 

43 Egy becskereki peren kívül a Magyar Szó ellen, melyet a bíróság elejtett. 
44 A hetilapban elsősorban Dudás Károly vezércikkei — a Magyar Szóban Léphaft Pál háború- és Milošević-ellenes karikatúrái, amelyek 

csak 1998 októberében kerültek le a Magyar Szó első  oldaláról, majd el is maradtak. 

 

2003/1. III. évf.  

 



38 	 MÁGU50K VA12ÁZ8PÁLCÁJA 

magyar helységekbe, stb. stb.). A legújabb hatalom, 
bárhogyan viszonyul majd a magyar kisebbség kérdé-
séhez, nem nehezményezi, amit a két el őd elért: ennyi-
vel kevesebb a dolga. S a kisebbségi írott sajtónak bi-
zonyos szabadságot eredményezett az is, hogy Szer-
bia kapcsolata Európa felé Vajdaságon és Magyaror-
szágon keresztül volt lehetséges. Vajdaság az összes 
jugoszláv belháborúban viszonylag nyugodt háttér ma-
radt, ahova a hatalom, a szabadcsapatok tagjai gyak-
ran menekítették családtagjaikat, vagyonukat, vagy 
léptek át Magyarországra, Európába; innen intézte üz-
leti ügyeit a maffia is. A szürkegazdaság, ami bizonyos 
időszakokban alakosság egyetlen ellátási, túlélési le-
hetősége volt, ugyancsak többnyire Észak-Bácskán 
keresztül látta el áruval égész Közép-Szerbiát. 

Tegnap egyszerűbb volt? 

2000 októbere után a megtépázott, anyagilag ki-
fosztott független szerb és a magyar kisebbségi média 
fellélegzett, és szétnézett a háza táján: milyen veszte-
ségek érték az utóbbi évtizedben. Ugyanez történt a 
szerb tömegtájékoztatásban is. Azok a szakmailag ki-
válóan felkészült, tíz-tizenöt évvel korábban még jó ne-
vű  újságírók, szerkesztők, akik később (elkötelezetten 
vagy kényszerb ő l, teljesen mindegy) a Miloševi č-
rezsimet szolgálták, majd a háborút gerjesztették, a va-
lóságot elhallgatták, uszítottak, egy nemzetet tévútra 
vittek —iskolapéldául szolgálnak, hogy milyen veszé-
lyesen mélyre süllyedhet az újságíró s az újságírószak-
ma; a leírt vagy kimondott szó b ű ntárs, s közvetve gyil-
kos is. 45  

Az újságírók másik részét képezik a Miloševi č-
rezsimet átszenvedettek, a félreállítottak, meghurcol-
tak, azaz a szakma tisztességes m űvelő i, de a nézők-
hallgatók-olvasók is döbbenettel tapasztalták már a 
változást követ ő  napokban 46  a rezsimh ű  újságírók 
gyors színeváltását, ideges, izgatott tülekedését az új 
hatalom körül. Egyszerre csak tele lett Szerbia „mártír", 
„sokat szenvedett" újságírókkal. S az is érdekes, hogy 
a független újságírók a Miloševi č-rendszerben mintha 
jobban feltalálták volna magukat: akkor ugyanis a be-
csületes újságíró tudta, hogy melyik oldalon a helye. 

Most mintha zavarban volna: az új felállásban túl sok a 
kapkodás, túl sok a régi politikusi arc, elszámoltatás 
alig; az egykor ellenzékben lév ő  médiumok rákérdezé-
se az új hatalom (egykori ellenzék) ígéreteire és tettei-
re lassan megy (egy-két szerb ellenzéki médium kivé-
telével). 

A magyar kisebbségi médiumokban alig történt 
változás. A tisztes ellenzéki színt becsempész ő  szer-
kesztők is47  és a Miloševi č-rezsim követelményeit sok-
szor túlteljesít ők48  is maradtak. Volt, aki gyorsan színt 
váltott, volt, ahol a lejáródott szerkeszt ő t szalonképe-
sebb, ám ugyancsak kipróbált kommunistával cserélték 
le. Az újságírás mint a közélet lelkiismerete egyel ő re 
még nem mindenütt m űködik. S most hiányzik csak 
igazán a bátor magyar fiatal újságírók távozott nemze-
déke! 

Bizakodás? 

A magyar kisebbségi tömegtájékoztatási eszkö-
zök bíznak az új hatalomban, olyannyira, hogy a Ma-
gyarSzó többé nem harcol az önállósulásért, a Szabad 
Hét Nap 49 , saját kérésére, visszakerült az állam kötelé-
kébe, a Jó Pajtás ugyanezt fontolgatja. Valamennyi lap 
közszolgálati médiumként rendszeres támogatást vár s 
remél az állam véd őszárnyai alatt. 50  Ez annyiban érthe-
tő , hogy a magánlapok, 51  állami támogatás híján, tönk-
rementek vagy a cs őd szélén állnak. 

Az elmúlt öt évtized tapasztalata óvatosságra 
int: semmilyen tulajdonjogi forma nem véd meg egyet-
len médiumot sem az elsorvasztástól, ha fenntartásuk-
ban a mindenkori hatalom nem érdekelt. Mecenatúrá-
ra, a magyar kisebbségi vállalkozói rétegre nem lehet 
alapozni. A magyar kisebbség gazdaságilag er ő tlen, az 
elmúlt tíz év alatt a mez őgazdaságba szorult. A maffiá-
tól, a szürkegazdaságtól megtisztulni nehezen tudó 
szerbiai gazdasági élet alig mozdul. A hatalom ugyan 
nem zárkózik el a média támogatásának ígéretét ő l, 
egyelő re azonban ez minden. Fél ő , hogy a mérsékelt 
nacionalizmus országában finoman, elegánsan ugyan, 
de visszaköszön a kisebbségi médiamúlt. 

Szabadka, 2002 márciusa 

45 Hága még nem vezette be a szóval gyilkolók felelősségre vonását. 
46 A változás 2000. október 5. 
47 Magyar Szó napilapnál 
48 A Szerbiai Televízió Újvidéki Stúdiójában 
49 A magánkézben lévő  Szabad Hét Nap ismét egyesült az állami 7 NAP-pal 
50 Elképzelhető  olyan pénzelési rendszer, amelyben az állam a kisebbség szempontjából közhasznú sajtót támogatja, tulajdonformától 

függetlenül. Ehhez azonban a kisebbségi tömegtájékoztatási eszközök elvszerű  hozzáállása, és politikai szervezeteinek harca szükséges. 
51 Naptó, Szabad Hét Nap, Jó Pajtás 

2003/1. III. évf. A~RA~<S 


