
52

2011/3. XI. évf.

Alig múlt el egy év és a Magyar Nemzeti Tanács 
(a következőkben MNT) a Magyar Szó kapcsán 
ismét heves vitát és tiltakozást váltott ki, és ezzel 
megint két táborra osztotta a délvidéki magyarsá-
got. A vita, a múlt évihez hasonlóan, sajnos, most 
sem az igazi érvek és ellenérvek felsorakoztatásá-
val folyt, hanem mindegyik fél burkolt, hazug vádak 
alapján bizonygatta a saját igazát, miközben párt- 
és egyéni érdekek csaptak össze. A délvidéki ma-
gyarság sorsa pedig az egyik felet sem érdekelte, 
még annak ellenére sem, hogy mindkét tábor épp 
ennek hangoztatásával védte a saját véleményét. 
Az igazi okokat mélyebben kell keresni.

A legutóbbi választások előtt a VMSZ, okulva 
a korábbi hibáiból, azaz tartva a magyar megosz-
tottság rákfenéjétől, szövetségre lépett a délvidéki 
magyar pártokkal. Így jött létre a Magyar Koalíció. 
A VMSZ ezzel a „magyar összefogással” elnyerte 
a magyarság nagyobb bizalmát, jóval több mandá-
tumhoz jutott. A választások után, átverve a többi 
koalíciós partnert, a köztársasági mandátumokból 
egyetlenegyet sem adott át a szövetségeseknek, de 
a megbeszélt programtervezetből is kihátrált, ked-
vezményeket nyújtva a Demokrata Pártnak, amel�-
lyel kétes szövetségre lépett. A magyar pártokkal 
az ellentét, többek között az MNT megválasztási 
módja kapcsán csúcsosodott ki: a magyar szavazók 
névjegyzékének létrehozását a VMDK és VMDP az 
állami szervek feladatának tekintette, és mivel a kor-
mány (a VMSZ támogatásával) erre nem volt haj-
landó, elutasította az MNT összetételének az ilyen 
módozatú megválasztását. Míg a VMSZ bízva a 
nagyszámú tagságában, a névjegyzék elkészítését 
felvállalta. A szerb pártok magyar tagjai támogat-
ták a VMSZ határozatát, hisz ez azonos volt a saját 
pártjuk programjával. Emellett a VMSZ, hogy ellen-
súlyozza a távolmaradt magyar pártokat, együttmű-
ködésre bírta a jugo-liberális magyar értelmiséget 
is, amelynek, főleg a Gyurcsány-korszak idején, a 
kormányfőtől, hogy a botrányos nemzetpolitikáját 
ellensúlyozza, számtalan kitüntetést adományozott, 
amit ez az értelmiségi réteg készségesen elfoga-
dott, ellentétben másokkal, akik nem voltak hajlan-

dók kezet fogni Gyurcsánnyal. Különben ez az ér-
telmiségi kör, a szerb hatalomtól kapott és örökölt 
pozíciói által, tekintélyes befolyással rendelkezett. A 
VMSZ pártot nagymértékben segítette a Vajdasági 
Magyar Művelődési Szövetség is (a továbbiakban 
VMMSZ), melynek legfölső vezetősége egybeforrt a 
VMSZ-szel.

Magyarázatra szorul a VMSZ-nek az ilyen nagy-
fokú támogatottsága is. Ez a párt ugyanis az irányítá-
sa alá vonta mind a magyarországi, mind a szerbiai 
anyagi támogatásokat. Az ő hatáskörébe tartoztak, 
és tartoznak még ma is, a magyarországi ösztöndí-
jak és pályázatok odaítélése, az intézmények, szer-
vezetek, egyesületek stb. támogatásának elosztása, 
de a szerbiai, illetve a tartományi nagy beruházások 
is a Tartományi Nagyberuházási Hivatal VMSZ-es 
vezetői révén meghatározó szereppel bírnak. Azt 
is mondhatnánk, hogy az az intézmény vagy szer-
vezet, amelyik élni akar, annak elsődleges érdeke 
a VMSZ rokonszenvének a megszerzése. Az ilyen 
viszonyok mellett érthető, hogy a VMSZ meglehető-
sen sikeresen végezhette el a délvidéki magyarság 
névjegyzékének az elkészítését, aminek a lebonyo-
lításához és kampányolásához bőséges anyagi tá-
mogatást is kapott. Ez a propaganda-hadjárat, és a 
támogatásokkal megnyert szimpatizánsok segítség-
nyújtása azt eredményezte, hogy az MNT tagságát, 
a néhány szerb párt magyar tagjaiból bekerült sze-
mélyein kívül, egyedül a VMSZ tagjai képezik. Né-
hány civil szervezet is képviselteti magát, de azok a 
túllihegett megfelelni vágyásuk következtében rész-
vételükkel nemhogy gyöngítik, sőt erősítik a pártnak 
a közéletre gyakorolt befolyását. A tagság ilyen ös�-
szetétele, azaz a VMSZ-es abszolút többség azt is 
jelenti, hogy az MNT nem a délvidéki összmagyar-
ság érdekeit képviseli, hanem csak a VMSZ tag-
ságának és pártolóinak hatalmát gyakorolja. És ez 
okozza azt a némi ellenszenvet és megosztottságot, 
ami az utóbbi időben az MNT tekintélyét rombolja. 
Ezt még tetézi az a könyörtelen igyekezet, valamint 
a VMSZ vaksága, hogy hatására az MNT minden 
magyar vonatkozású irányítást erővel a hatása alá 
akar vonni. Aki, illetve amely szervezet ennek ellen-

Gubás Jenő

A bírálhatatlanok
A Magyar Szó főszerkesztőjének leváltásáról szóló vita margójára



A bírálhatatlanok 53

2011/3. XI. évf.

áll, azt minden eszközzel igyekszik betörni. Azt is 
mondhatnánk, hogy egypárti hatalomra tör. Persze, 
ez az „egység” a délvidéki magyarság számára a 
legnagyobb áldást jelentené, ha ez az összefogás 
közös megegyezés révén jött volna létre, és fő-
leg nem olyan VMSZ-s és MNT-s vezetőkkel, akik 
már a „személyi kultusz” kikövetelésétől sem riad-
nak vissza. (Nem tartozik szorosan a témához, de 
sajnálattal kell megállapítani, hogy a délvidéki ma-
gyarság mai politikai csúcsvezetőit, esetleg annak 
védett körét, mostanában bírálni nem lehet, még 
kevésbé leváltani őket belátható időn belül nem lesz 
lehetőség. Ezt megakadályozza a mindkét kormány 
által támogatott politikai hatalmuk.)   

Jelenleg ezek a politikai erőviszonyok határoz-
zák meg a délvidéki magyarság kulturális, oktatatási 
és gazdasági életének az alakulását, és természe-
tesen ezen belül a médiumok, illetve a Magyar Szó 
arculatát is. Pár évvel korábban, hogy az MNT a 
jugo-liberális értelmiség kedvében járjon, a Magyar 
Szó élére fő- és felelős szerkesztőnek ilyen szelle-
miségű és elkötelezettségű személyt nevezett ki. Ez 
a választás sajnos balul ütött ki, mivel már az első 
év után bebizonyosodott, hogy a lap „szembe megy 
a magyarság érdekeivel”. Ezért az MNT határozata 
szerint kívánatos lett volna egy „laptanács” létreho-
zása, amely a magyar szellemiségű újságírás  irá-
nyába terelné az újságot. Hogy a Magyar Szó miben 
megy a magyarság érdekeivel szemben, ezt azon-
ban érvekkel senki sem támasztotta alá. Hasonló 
módon a laptanács létrehozásának indokoltságát 
sem adta meg senki sem, de még annak szerepét, 
hatáskörét sem. Ennek következtében  úgy indult el 
a vita, hogy sem a javaslattevők, sem az ellendruk-
kerek nem tudták, hogy miről is vitáznak. Az MNT-
nek igaza volt, mert a Magyar Szóban az utóbbi 
időben valóban olyan cikkek jelentek meg, amelyek 
nem a délvidéki magyarság érdekeit szolgálták. De 
a tények ismertetése nélkül ez csak olaj volt a tűzre. 
(Az Aracs folyóirat különben számtalanszor felhívta 
a közvélemény figyelmét e torzulásokra, de az MNT 
közgyűlésén ezt figyelmen kívül hagyták). Az ellen-
véleményen lévők a kommunista időkből visszama-
radt, illetve újból bevezethető cenzúrázástól tartot-
tak, és a demokratikus rendszer sajtószabadságára 
hivatkoztak, annak ellenére, hogy a „cenzúra” szót 
senki sem említette. Természetesen teljesen jogos 
lenne, ha a laptanács meghatározott időszakokban 
csak véleményt mondana a Magyar Szó szellemi-
ségéről, nyelvezetéről, témaköréről, a délvidéki 
magyar társadalom gondjaihoz-bajaihoz kapcsoló-
dó viszonyáról stb., még ha az bíráló lenne is. Sőt, 

mint alapítónak ez kötelessége is lenne. Itt ugyanis 
közpénzek felhasználásáról van szó, és a közösség 
számára nem lehet közömbös ennek az eredménye. 
Más viszont a dolog, ha ez a szerv tilt, cenzúráz, 
vagy ne adj `Isten büntet is. Ez esetben már telje-
sen jogos a felháborodás és a tiltakozás. Mert nem 
létezik semleges média. Minden sajtótermék politi-
kai arculatát az alapító határozza meg, legyen az 
liberális, konzervatív, keresztény-demokrata, szoci-
alista, munkáspárti stb. Privát médium esetében a 
tulajdonos, aki a pénzt adja, a társadalmi tulajdon-
ban lévőknél pedig az a szerv, amely a közösség ré-
széről erre fölhatalmazást kapott. (Ha kapott?) Egy 
ilyen esetben, mint amilyen helyzetben a több mint 
kilencvenévnyi kisebbségi sorsban szenvedő délvi-
déki pusztuló magyarság van, a legszerencsésebb 
lenne a nemzeti-konzervatívizmus vonalát követni. 
Talán ez a politikai irányzat tudná leginkább erősíte-
ni a nemzettudatot és az egyetemes magyarsághoz 
való tartozást. Valamint fékezni a mind erőteljesebb 
beolvadást, mert minden kisebbségi médiumnak ezt 
a szerepet is kötelessége fölvállalni. 

Mivel a laptanács létrehozása nem volt megin-
dokolva, az ellentábor ellenszegülése pedig olyan 
heves volt, hogy az MNT kénytelen volt kihátrál-
ni. Csak annyi történt, hogy a Magyar Szó egyik 
mellékletének, a Képes Ifjúságnak a szerkesztőjét 
(akit az Aracs folyóirat számtalanszor megbírált, 
de ezt a tényt újfent senki sem említette) levál-
tották, illetve fölfelé buktatták. (?) A Magyar Szó 
szellemisége semmit sem változott. Sőt, a fő-
szerkesztő külön rovatot biztosított Szerbhorváth 
Györgynek, aki hazug, valótlan állításaival bárkit 
kész volt bemocskolni. Amíg ezt hétköznapi em-
berekkel, többek között az Aracshoz közelálló 
személyekkel tette, természetesen a főszerkesztő 
beleegyezésével, az MNT részéről nem volt sem-
milyen bírálat. A „biztosítékot az verte ki”, amikor 
Szerbhorváth a VMSZ és az MNT csúcsvezetősé-
gét kezdte kifigurázni. Ezt a „bírálhatatlanok” már 
nem engedhették meg, ezért gyorsított eljárással a 
főszerkesztőt leváltották, majd a már kiszemelt új 
főszerkesztőt kinevezték. Az eljárásnál még arra 
sem ügyeltek, mivel a sértettek annyira eltökéltek 
voltak,  hogy a leváltás vitájában, amit a kögyűlés 
másként is eldönthetett volna, az új főszerkesz-
tő kinevezését már a következő napirendi pont-
ba foglalták. A VMSZ, illetve az általa befolyásolt 
MNT ugyanis minden ellenszegülést kész meg-
semmisíteni. A főszerkesztő vesztét persze első-
sorban nem az újság jugo-liberális lapszerkesz-
tése okozta, hanem hogy Szerbhorváth György a 



A bírálhatatlanok54

2011/3. XI. évf.

politikai vezetőket kritizálta. Ezt az is bizonyítja, 
hogy a főszerkesztőcsere után a Szerbhorváth-
írások eltűntek a lapból.

A leváltás indoklását mindenki a saját érdeke 
szerint magyarázta, de a valódi okot, illetve az el-
lenérveket senki sem merte kimondani. A Taggyű-
lési Jogokat Gyakorló Testület (a következőkben 
TJGYT) a következő hibákat sorolta föl: 2010. X. 
6-án az újság nem emlékezett meg az aradi vérta-
núkról (korábban ezt nem hiányolta az alapító, pedig 
az Aracs erre is számtalanszor felhívta a figyelmet 
– a szerz. megj.), folyamatosan kihagyta Egeresi 
Sándor tartományi kormányelnök tevékenységének 
az ismertetését, és nem válaszolt az elnök úrnak az 
ezt nehezményező levelére, továbbá többször nem 
közölt VMSZ-közleményeket, illetve nem jelent meg 
a párt sajtótájékoztatóin, nézeteltérésbe került a Hét 
Nappal, amire a főszerkesztő cinikusan reagált. (M. 
Sz. 2011. VI. 21.) „Negatív kép jelent meg a lapban 
azokról a közéleti személyiségekről, akik felvállalták 
a vajdasági magyarság sorsa alakulásának képvise-
letét. … egy közszolgálati médiumnak nem szabad 
mérgezni a közösséget…” (M. Sz. 2011. VI. 24.) En-
nél erősebben fogalmazott dr. Korhecz Tamás. Ő is 
felsorolta a már említett „vétkeket”, főleg azt, hogy 
az újság elhallgatja a „pozitív folyamatokat” … és 
azt, hogy „élhetőbbé vált a szülőföld”, … ezért „nem 
számít csúsztatásnak, ha inkább a pozitív dolgokat 
emeljük ki”, mondja Korhecz, ami azt is jelenti, hogy 
az MNT „sikereiről” a lap nem zeng dicshimnuszo-
kat.  Ezekután bevallja, hogy az MNT-n belül „akár-
milyen intézkedés történik, azt megelőzi egy meg-
beszélés, egyeztetés a párttal. Ugyanígy történt ez 
a főszerkesztő leváltása előtt is”. (M. Sz. 2011. VII. 2 
– 3.) Hogy némileg mégis tompítsa a párttársak és a 
saját sérelmeit, a tanácskozás vitájában azt nevezte 
a főszerkesztő legfőbb vétkének, hogy Pressburger 
a főszerkesztői kinevezésekor azt ígérte, növelni 
fogja a lap eladott példányszámait, és ezt nem tel-
jesítette. Ez a legfőbb oka a leváltásának. Persze 
semmit sem változtatott a döntésen Pressburger 
magyarázata, miszerint igaz, hogy az eladott pél-
dányszám csökkent, de az internetes olvasók szá-
ma óriási növekedést mutat, ami azt jelenti, hogy a 
lap olvasottsága nőtt. Korhecz ezen vádjaival szem-
ben, a főszerkesztőváltás után alig pár napra az új-
ság hatalmas címben „vajdasági magyar csodáról” 
számolt be, miszerint a „hivatalos kimutatások sze-
rint 2011. január elseje és 2011. május 31-e között 
egy százalékkal növekedett a Magyar Szó eladott 
példányszáma, miközben két százalékkal csökkent 
a remittenda.” (M. Sz. 2011. VI. 30.) Ezek alapján 

úgy tűnik, hogy itt valaki nem mond igazat. Persze, 
az új főszerkesztő Korhecz nyilatkozatát nem állítja 
szembe a laphírrel. Az újság fölháborodottan azt is 
közli, miszerint „a Magyar Szó egy évről évre kisebb 
létszámú közösség napilapja. Elvárni tőle a folya-
matos példányszám-növekedést … rossz szándé-
kot sugall, mintha valaki a vajdasági magyarság 
létszámának folyamatos zsugorodása miatt vonná 
felelősségre”. (M. Sz. 2011. VI. 30.) Ezek szerint 
Korhecz legfőbb vádja érvényét vesztette, de ez a 
már korábbi párthatározaton semmit sem változta-
tott, mint ahogyan hiábavalónak minősült az MNT 
„ellenzékének” minden érvelése is.  

A szerb pártok MNT-s magyar tagjai a demokrá-
cia és a sajtószabadság meggyalázásáról beszél-
tek, de senki sem merte kimondani az igazságot, 
hogy valójában a VMSZ mind erőteljesebb egyed-
uralmával kívánnak szembeszállni. Tiltakozott a 
liberális értelmiség is. Dr. Gerold László követke-
zőképpen nyilatkozott: „a politika erejét fitogtatva 
olyasmibe piszkál bele, amihez nem ért, de amihez 
nagyon is ragaszkodik, mert azt hiszi, joga van hoz-
zá, mint mindenhez, s mert általa hatalmát akarja/
lehet demonstrálni. Nem hiszem, hogy most éppen 
erre lenne szüksége a vajdasági magyarságnak, 
kivált – ahogy ez gyakorta történik, s az MNT >jó-
voltából< egyre gyakrabban ismétlődik – nem ilyen 
otromba formában, ahogy a VMSZ és leányvállala-
ta, az MNT irányítja. … Ez látszat-demokrácia, ami 
valójában egypárti diktatúra” … a valódi ok, „hogy 
a lap valakinek a tyúkszemére lépett, s ezért most 
bűnhődnie kell”. (M. Sz. 2011. VI. 24.) Szókimon-
dóbban nyilatkozott erről Losoncz Alpár: „Valójában 
a politikai elit válságáról van szó, annak az elitnek a 
válságáról, amely minegy tizenöt éve van hatalmon 
tájainkon, és nem tudja feltalálni magát az új kihívá-
sok közepette, s ezért kényszerülnek ilyen látszat-
megoldásokra, holott a nemzetpolitika alapvető sza-
bályait sem ismerik. A VMSZ nem tud szabadulni a 
szocialistákkal való korábbi együttműködés képze-
tétől …” Márton Attila ezt még megtoldja: „Nem a 
lap, vagy a lapok és más médiumok azok, amelyek 
negatív hangulatot keltenek, az magától is létezik … 
az optimizmus sugallása nagyon káros lehet, nem 
csak azért, mert lebecsüli a polgárok ítélőképessé-
gét, hanem mert virtuális világba tereli az embere-
ket”. (M. Sz. 2011. VII. 4.) Náray Éva mint MNT-tag 
csalódottan a következőket mondta: „… a minden-
ható sem mossa le az MNT-ről, hogy egy párt uta-
sítására jártak el. … A nemzeti tanácsi választások 
előtt ez a párt lépést tett a független értemiségiek 
felé. Akkor engem is meggyőztek, de a jövőben egy 



A bírálhatatlanok 55

2011/3. XI. évf.

kicsit nehéz lesz az akkori ígéreteket, kijelentéseket 
igazolni”. (M. Sz. 2011. VI.24.)  

A legvisszatetszőbb hozzászólása volt a „civile-
ket” képviselő dr. Zsoldos Ferencnek. A túllihegett 
megfelelési vágytól olyan állításokba bonyolódott, 
hogy az „ellenzék” bírálatai főleg őrá záporoztak. 
Említést kell tenni még a Hét Nap kommentárjáról. 
Érthető, hogy a VMSZ elkötelezett lapja örömmel 
fogadta a főszerkesztő leváltását, mint írja: „Kiderül 
többek között, hogy ki hová tartozik …” Az írásból 
persze az is kiderül, miszerint aki nem támogatja a 
VMSZ és az MNT intézkedéseit, az mind gyengí-
ti „a délvidéki magyarság politikai elitjét, az önálló 
magyar politizálás garanciáját”, tehát a délvidéki 
magyarság ellensége. Ellenség a Vajdasági Magyar 
Újságírók Egyesülete, a Magyar Összefogás listá-
jának jó néhány tagja, a független értelmiségiek, 
Vukašinović Éva ombudsmanhelyettes, a többi dél-
vidéki magyar párt és mindazok, akik ki merik mon-
dani, hogy „a VMSZ és az MNT … nem hajlandó 
semmilyen kritikus hangot hallani, amelyek a vajda-
sági magyarság politikai elitje ellen irányulnak”. Du-
dás ezzel akaratlanul is kimondta az igazságot, mert 
az egész főszerkesztőcserének ez volt a lényege. 
(Hét Nap, 2011.jún.29.)

Ezekután megállapítható, hogy a délvidéki ma-
gyar politikai helyzet a következőképpen módosult: 
a VMSZ megmutatta politikai erejét, s azt, hogy nem 
tűri el a politikai elitjének bírálatát. A Magyar Szó 
szellemisége némileg javult, mert a Képes Ifjúság 
szerkesztőjét leváltották, és a lap oldalairól is eltűn-
tek Szerbhorváth György mocskolódó, jugo-liberális 
írásai. A liberális értelmiség teret vesztett, bár ilyen 
rövid időszak elteltével ezt még korai lenne meg-
ítélni. A többi magyar párt valamint a szerb pártok 
magyar tagjai, anélkül, hogy ezt bevallották volna, a 
VMSZ megerősödésétől féltek, persze nem ok nél-
kül. Vesztett a VMSZ és az MNT is, hisz ez az erőből 
való politizálás sok délvidéki magyart megrémített. 
A független magyar értelmiségieket is elbizonytala-
nította, ami a további együttműködés fellazulásához 
vezethet. Mindenesetre most a magyar médiumok 
mindegyike, megrémülve a politikai következmé-
nyektől, bőséges tudósítással szolgál mind a VMSZ, 
illetve az MNT tevékenységéről, mind a VMSZ po-
litikai elitjének mindenkori szerepléséről. Végül is a 
főszerkesztőcsere eredményét  csak az idő fogja 
megmutatni.

Szabadka, 2011. július 28-án.


