
TEKINTÉLYELVŰSÉG ÉS SZABADELVŰSÉG KÖZÖTT

Paradigmaváltások a magyarországi politika és média viszonyában

Bajomi-Lázár Péter
(Budapesti Gazdasági Egyetem)

ÖSSZEFOGLALÓ

Siebert és munkatársai (1956/1963) szerint a médiarendszereknek két alaptípusuk van: a 
tekintélyelvű és a szabadelvű. Valamennyi ország ezekbe sorolható, vagy e kettő hibridjét 
testesíti meg. Ez az írás az 1989–1990-es rendszerváltás utáni magyarországi politika és 
média viszonyának történetét eleveníti fel, osztja korszakokra, és e korszakokat igyekszik 
elhelyezni a tekintélyelvű és a szabadelvű rendszerek tengelyében egy olyan szempont-
rendszer tükrében, amely az eredeti, immár 60 éves modellnél alkalmasabb a mai politikai 
és médiarendszerek viszonyának feltérképezésére. Négy időszakot különböztet meg: az 
átmenet, a médiaháború, a sajtószabadság konszolidációja és a sajtószabadság dekon szo-
lidációja időszakát, e korszakokat pedig négy dimenzió – a médiapolitika, a médiaellenőr-
zés, a politikai kommunikáció és az ideológiai látkép – mentén vizsgálja. Kísérletet tesz 
arra is, hogy beazonosítsa a politika és a média viszonyában bekövetkezett paradigmavál-
tások néhány okát. Végül úgy érvel, hogy Magyarországon a médiaszabadság terén 2010 
után tapasztalt visszaesés eltér a regionális trendektől. Ezt az eltérést a magyar alkot mányos 
berendezkedés sajátosságával – a vegyes választási rendszer és a kétharmados média törvény 

együttállásával – magyarázza. 

Kulcsszavak: médiapolitika Q médiaszabadság Q összehasonlító médiakutatás

MAGYARORSZÁG, 2010

A 2010-es országgyűlési választásokon győztes Fidesz–KDNP-pártszövetség 
kétharmados parlamenti többségére támaszkodva új médiatörvényeket hozott, 
és ezzel gyökeresen átalakította Magyarország médialátképét.1 Az átrendező-
dés azonnal tükröződött a Freedom House éves értékelésében. A szervezet, 
amely a sajtószabadságot graduális ismérvnek tekinti, és amely a különböző 
országokat a szabad (0–30 pont), a részben szabad (31–60 pont) vagy a nem sza-
bad (61–100 pont) kategóriába sorolja, Magyarországnak 2009-re még 23 pon-
tot, 2010-re azonban már 30 pontot adott. A 2010-es évek első felében még 
kedvezőtlenebbül ítélte meg a magyarországi sajtószabadság helyzetét, 2015-
ben pedig már 40 pontra értékelte. E mérések 1993 óta készülnek, ám azóta az 
ország még sosem szerepelt ilyen rosszul. 2015-ben – mint az 1. táblázatból 
kiderül – Csehország 21, Észtország 16, Szlovákia 24, Szlovénia pedig 23 pon-

Politikatudományi Szemle XXVI/1. 79–104. pp. © MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont



80

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

tot kapott. Ugyanebben az évben a szervezet Bulgáriát 40, Romániát 38, Szer-
biát 45, Albániát pedig 51 pontosra értékelte. Magyarország tehát – bár föld-
rajzilag Közép- és Kelet-Európában van – a sajtószabadság terén ma a Balkán 
országai között foglal helyet.

A Freedom House régiós adatai szerint a sajtószabadság helyzete az 1990-
es évek közepétől a 2000-es évek közepéig a közép- és kelet-európai régió va-
lamennyi országában lassan és hektikusan, de folyamatosan javult, így ezek 
az országok a részben szabad kategóriából a szabad kategóriába kerültek át. 
Csakhogy miután 2004-ben és 2007-ben beléptek az Európai Unióba, a tíz or-
szágból hétben – Bulgáriában, Lengyelországban, Lettországban, Litvániában, 
Magyarországon, Szlovákiában és Szlovéniában – ismét romlani kezdett a saj-
tószabadság helyzete. A romlás mértéke a legtöbb közép- és kelet-európai or-
szágban csekély mértékű volt. Kivételt jelentett azonban Magyarország, ahol 
gyors és drámai romlás következett be, kiemelve hazánkat a regionális tren-
dekből.

A Freedom House értékeléseihez hasonló eredményt mutatnak a Reporters 
Without Borders országjelentései is. Ezek szerint Magyarország a sajtószabad-
ság terén 2010-ben még a világrangsor 23. helyén állt, 2015-re azonban a 65. 
helyre csúszott vissza, azaz időközben több, mint 40 ország előzte meg.2 A mé-
diarendszerek dinamikusan változnak, néha igen rövid idő alatt.

1. táblázat. A sajtószabadság helyzete Közép- és Kelet-Európában 1993 és 2015 között a 
Freedom House adatainak tükrében (az uniós csatlakozás évét kiemelve)3

93 94 95 96 97 98 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15

Bulgária 43 39 46 44 36 39 30 26 29 30 35 35 34 34 33 36 34 35 36 37 39 38 40

Csehország 20 21 19 19 19 20 20 24 25 23 23 22 20 18 18 18 18 19 19 19 19 20 21

Észtország 28 25 24 22 20 20 20 20 18 17 17 17 16 16 16 15 17 18 18 18 16 16 16

Lengyelország 30 29 21 27 25 25 19 19 18 18 19 20 21 22 24 24 24 25 25 26 27 26 28

Lettország 29 29 21 21 21 21 24 24 19 18 17 17 19 19 22 23 26 26 27 28 27 28 28

Litvánia 30 29 25 20 17 18 20 19 19 18 18 18 18 18 18 18 21 22 23 24 24 25 23

Magyarország 30 38 34 31 28 28 30 28 23 23 20 21 21 21 21 21 23 30 36 36 35 37 40

Szlovákia 47 55 41 49 47 30 30 26 22 21 21 21 20 20 22 23 23 22 21 22 23 24 24

Szlovénia 40 37 27 28 27 27 27 21 20 19 19 19 20 21 23 24 25 25 25 24 24 25 23

Románia 55 50 49 47 39 44 44 44 35 38 47 47 44 42 44 44 43 42 41 42 41 42 38

A 2010 utáni magyarországi média Sükösd Miklós (2014) szerint közös vo-
násokat mutat a tekintélyelvű országok médiájával. Különösen szembeszökőek 
a mai orosz médiarendszerrel vonható párhuzamok. Ez utóbbit Elena Vartanova 
(2012: 135.) „állami kereskedelmi” modellként írja le: a kormányzati beavat-
kozás nyomán az állami tulajdonban álló és a magánkézben lévő média infor-
mális konvergenciája alakult ki, vagyis az állami média és számos magánmé-



81

PARADIGMAVÁLTÁSOK A MAGYARORSZÁGI POLITIKA ÉS MÉDIA VISZONYÁBAN

dium – bár formálisan megőrizte függetlenségét – a kormányzat nem hivata-
los ellenőrzése alá került.

Írásomban a rendszerváltás utáni magyarországi politika és média viszo-
nyának közelmúltját vizsgálom. A magyar esettanulmányt arra használom, 
hogy – a Siebert és munkatársai által javasolt elméleti keretet a mai médiavi-
szonyokra alkalmazva – új szempontrendszert javasoljak. Úgy érvelek, hogy 
a rendszerváltás után a magyarországi politika és média viszonya többször is 
megváltozott, alakulása pedig egy olyan elképzelt egyenes mentén való, vál-
tozó irányú mozgásként írható le, amelynek egyik elvi végpontja a tisztán te-
kintélyelvű, a másik a tisztán szabadelvű sajtóelmélet. Ez után kísérletet teszek 
arra, hogy beazonosítsam a média és a politika viszonyában bekövetkezett 
paradigmaváltások néhány okát. Végül úgy érvelek, hogy a Magyarország a 
médiaszabadság terén 2010 után tapasztalt visszaesés szokatlan mértéke miatt 
eltér a regionális trendektől, ennek magyarázata pedig elsősorban az ország 
alkotmányos berendezkedésében rejlik. Írásomban támaszkodom azokra az 
interjúkra, amelyeket a Média és demokrácia Közép- és Kelet-Európában című ku-
tatási projekt során, 2010 és 2012 között készítettünk kollégáimmal vezető 
pártpolitikusokkal és politikai kommunikációs szakemberekkel, és amelyek-
ből itt anonimizált formában idézek.4

TEKINTÉLYELVŰ ÉS SZABADELVŰ MÉDIARENDSZEREK

Az összehasonlító médiakutatás klasszikusai, Siebert, Peterson és Schramm 
(1956/1963: 2–3, 51) szerint a világ valamennyi médiarendszere két alaptípus-
ba sorolható. Az egyik a tekintélyelvű sajtóelmélet. „A Tudorok és a Stuartok úgy 
gondolták – írják –, hogy a sajtó a király hivatala alá tartozik, és köteles támo-
gatni a király politikáját.” A könyvnyomtatás után kialakult, de egészen Pla-
tónig visszanyúló megközelítés szerint az ember éretlen, képtelen önállóan 
mérlegelni, szüksége van tehát bölcs elöljárói irányítására. Az udvar képviselői 
ezért „arra használták a sajtót, hogy arról tájékoztassák az embert, amiről sze-
rintük tudnia kell”. A tekintélyelvű elmélettől idegen volt az az elképzelés, 
hogy a sajtó egyik legfontosabb feladata a kormányzat ellenőrzése, ezért füg-
getlennek kell lennie attól. Ezzel szemben a felvilágosodás alatt kialakuló sza-
badelvű sajtóelmélet már olyasvalakinek tekintette az embert, aki képes „kü-
lönbséget tenni igazság és hamisság, jobb és rosszabb alternatíva között, ami-
kor ellentmondásos tényekkel és alternatív választási lehetőségekkel találko zik”. 
Ehhez azonban arra van szükség, hogy „minden elképzelés méltányos módon 
hangot kapjon” a sajtóban, amelynek ezért függetlennek kell lennie a kor-
mányzattól. A sajtó legfontosabb feladata ugyanis az, hogy „megakadályozza 
a kormányt határainak átlépésében”. A szabadelvű sajtóelmélet szerint külö-
nösen fontos, hogy a kormány ne sajátítsa ki a kommunikációs csatornákat, és 



82

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

ne használja befolyását az ellenzék mondanivalójának csorbítására vagy tor-
zítására, hiszen végső soron maga is csak az egyik politikai erőt képviseli a sok 
közül, „így közvetlenül érdekelt a viták kimenetelében”. A szerzők nevesítik a 
médiarendszerek két másik típusát – a társadalmi felelősség-modellt, illetve a 
szovjet vagy totális modellt – is, ám jelzik, hogy ezek csupán az alaptípusok 
változatai.

Siebert és munkatársai összehasonlító kutatásuk során az 2. táblázatban 
látható dimenziókat használták (Siebert et al., 1956/1963: 7.):

2. táblázat. Siebert és munkatársai dimenziói

Tekintélyelvű Szabadelvű

Kialakulása

Anglia a 16. 

és a 17. században, 

majd szerte a világban

Anglia 1688 után, az Egyesült 

Államok, majd befolyásos 

máshol is

Alapja

Az uralkodó vagy kormánya 

– vagy mindkettő – abszolút 

hatalmának fi lozófi ája

Milton, Locke, Mill írásai és 

általában a racionalizmus és 

a természetes jogok fi lozófi ája

Fő célja

A hatalmon lévő 

kormányzat politikájának 

támogatása és segítése, 

az állam szolgálata

A tájékoztatás, a szórakoztatás, 

a reklámozás – de elsősorban 

az igazság felderítése és a 

kormányzat ellenőrzése

Ki jogosult a média 

használatára?

Mindazok, akik erre királyi 

(vagy hasonló) engedélyt kapnak

Bárki, akinek 

ez gazdaságilag 

módjában áll

Hogyan 

ellenőrzik a 

médiát?

Kormányzati jogosítványok 

és szakmai szervezetek révén, 

lapengedélyek kiadásával, 

néha cenzúrával

Az „igazság önkiigazító 

folyamata” révén, amely 

a „gondolatok szabad 

piacterén” működik

Mi tilos?

A kormányzati 

rendszer és hivatalnokai 

bírálata

A becsületsértés, 

az obszcenitás, a helytelen 

viselkedés, a háborús uszítás

Tulajdonlás Magán- vagy állami tulajdon Elsősorban magántulajdon

Fő különbség a 

többi rendszerhez 

képest

A sajtó a kormányzati politika 

megvalósításának eszköze 

(noha nem feltétlenül 

áll állami tulajdonban)

A sajtó a kormányzat 

ellenőrzésének és más 

társadalmi igényeknek 

való megfelelés eszköze

E szempontrendszert gyakran bírálták azért, mert az ötvenes évek hideg-
háborús légkörét tükrözi, és nem számol a világban ma található médiarend-
szerek komplexitásával és a kommunikációtechnológia fejlődésével. Az példá-
ul, hogy ki jogosult a média használatára, ma, az internet korában nehezebb 



83

PARADIGMAVÁLTÁSOK A MAGYARORSZÁGI POLITIKA ÉS MÉDIA VISZONYÁBAN

kérdés, mint a sajtó, a rádió és a tévé egyeduralmának időszakában, mert meg-
nőtt a médiaplatformok száma, a médiapiacra való belépés elvi költségei pedig 
meredeken csökkentek. Ma már a média ellenőrzésének sem csupán az enge-
délyezés és a cenzúra lehet az eszköze, hanem különböző előnyök (például 
információk, hirdetésre és műsorkészítésre szánt összegek) elhelyezése, illet-
ve büntetések (például bírságok) kirovása is. E bírálatok ugyanakkor nem érin-
tik a modell lényegi állítását; azt tudniillik, hogy valamennyi ország média-
rendszere besorolható a tekintélyelvű és a szabadelvű kategóriák valamelyi-
kébe, vagy leírható azok hibridjeként.

Számos más médiarendszer-tipológia is van. Hallin és Mancini (2004) pél-
dául négy dimenzió – a sajtópiac fejlettsége, a politikai párhuzamosság mér-
téke, az újságírói professzionalizmus szintje, valamint az állami beavatkozás 
foka – mentén vizsgálja és különbözteti meg egymástól a fejlett nyugati orszá-
gok médiarendszereit, de érdemben nem foglalkozik Közép- és Kelet-Euró-
pával, és nem is állítja, hogy rendszere alkalmas lenne a nem konszolidált 
 demokráciák médiájának leírására. Jakubowicz (2008) a közszolgálati média 
helyzetére összpontosít, és ez alapján különbözteti meg a paternalisztikus, a 
demokratikus-emancipatórikus, valamint a szisztematikus médiarendszereket 
– Közép- és Kelet-Európa országait az utóbbiak közé sorolva. Mihelj (2012) a 
közép- és kelet-európai régióban fontos szerepet játszó etnikai és a kulturális 
törésvonalakat állítja elemzése középpontjába, és így tesz különbséget szeg-
mentált és integrált médiarendszerek között. Voltmer (2015) elsősorban az új-
ságírói szerepfelfogásokat vizsgálja, és négy modellt különböztet meg: a mo-
nitorozó, a facilitációs, a radikális és a kollaboratív szerepfelfogást. Dobek-
Ostrowska (2015) átfogóbb képet igyekszik alkotni a közép- és kelet-európai 
régió országairól: a piac mérete, a sajtószabadság helyzete, a demokratizálódás 
szintje, az újságírás professzionalizálódásának mértéke és a média politikai 
instrumentalizálásának foka szerint különbözteti meg egymástól a volt ál lam-
szocialista országok négy csoportját. A szakirodalomban megjelenő elemzési 
szempontokat és az összevetés dimenzióit még hosszan lehetne sorolni. Az 
ezek révén nyert különböző tipológiák alakulása elsősorban annak függvénye, 
hogy a médiarendszer melyik eleme áll éppen szerzőjük vizsgálódásának fó-
kuszában. Különböző szempontok alapján ugyanaz az ország különböző or-
szágokkal kerülhet egy csoportba; a sajtószabadság helyzetében például mar-
káns különbségek mutatkoznak Közép- és Kelet-Európa északi és déli országai 
között, ami megerősíti a „posztkommunizmusok sokszínűségének” elméletét 
(lásd Jakubowicz—Sükösd, 2008: 25.). A régió országaiban hibrid – a globali-
záció és a helyi sajátosságok által egyaránt formált – médiarendszerekről be-
szélhetünk (Mancini, 2015).

Dolgozatomban Siebert és munkatársai alapművéhez nyúlok vissza, de – 
azt korszerűsítendő – egy új szempontrendszerre teszek javaslatot. Négy, egy-



84

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

mással összefüggő dimenzió mentén írom le a magyarországi politika és média 
viszonyának alakulását. Ezeket a 3. táblázat összegzi:

3. táblázat. Az elemzés dimenziói és kategóriái

Dimenziók Kategóriák

Médiapolitika konfl iktus konszenzus

Médiaellenőrzés egypárti többpárti

Politikai kommunikáció propaganda marketing

Ideológiai látkép hegemónia pluralizmus

A médiapolitika terén konfl iktusról (vagy konfrontációról) akkor beszélhe-
tünk, ha a kormányzó pártok a törvényalkotás során nem folytatnak érdemi 
konzultációt az ellenzéki pártokkal, a civil, a szakmai és a szakszervezetekkel. 
Konszenzusról (vagy kompromisszumról) pedig akkor, ha a legtöbb érintett 
véleményét kikérik, szempontjait pedig fi gyelembe veszik. 

A médiaellenőrzés terén egypárti felügyeletről akkor van szó, ha a médiát 
ellenőrző testületek döntéshozó pozícióit teljes vagy domináns mértékben 
egyetlen párt (pártszövetség, pártkoalíció) jelöltjei foglalják el. Többpártiról 
pedig akkor, ha e pozíciók nagyjából egyenlő arányban oszlanak meg a kor-
mánypártok és az ellenzéki pártok jelöltjei között.

A politikai kommunikáció terén politikai propagandának azt a gyakorlatot 
nevezem, amikor egy protohegemón párt (pártszövetség, pártkoalíció) saját 
ideológiájának népszerűsítésére használja fel a média nagy részét, míg más 
pártokat korlátoz ebben. Politikai marketingnek pedig azt, amikor pluralista 
párt kerül hatalomra, amely ugyan kommunikálja a saját üzeneteit, de tiszte-
letben tartja más pártok azon jogát, hogy eljutassák a maguk üzeneteit a vá-
lasztókhoz (a propaganda és a marketing közti különbségről bővebben lásd 
Bajomi-Lázár—Horváth, 2015).5

Az ideológiai látkép dimenziójában hegemóniáról akkor van szó, ha az ural-
kodó párt (pártszövetség, pártkoalíció) kommunikációja során igyekszik de-
legitimálni és marginalizálni más pártok üzeneteit. Ideológiai pluralizmusról 
pedig akkor, ha a saját üzenetei mellett más pártok üzeneteit is hagyja érvé-
nyesülni. A politikai kommunikáció és az ideológia látkép dimenziója tehát 
szorosan összefügg: az előbbi a kommunikáció módját, az utóbbi a kommu-
nikáció célját jelöli.

A konfl iktuspolitika, az egypárti médiafelügyelet, a politikai propaganda 
és az ideológiai hegemóniára való törekvés a tekintélyelvű médiarendszerek 
sajátja, mert ezek az eszközök azt a célt szolgálják, hogy a média a hatalmon 
lévő párt(ok) érdekeit támogassa és segítse. A konszenzusos médiapolitika, a 
többpárti médiafelügyelet, a politikai marketing és az ideológiai pluralizmus 



85

PARADIGMAVÁLTÁSOK A MAGYARORSZÁGI POLITIKA ÉS MÉDIA VISZONYÁBAN

a szabadelvű médiarendszereket jellemzi, mert a média kormányzattal szem-
beni szabadságát kívánja megteremteni.

Írásom eltér az összehasonlító médiakutatás fősodrától: nem a térben mu-
tatkozó, hanem az egymást követő időszakokban tapasztalható különbségek-
re fókuszálok. A magyarországi politika és média viszonyának elemzése során 
a sajtószabadság különböző szintjeit követve különböztetem meg az átmenet, 
a médiaháború, a sajtószabadság konszolidációja6 és a sajtószabadság dekonszo-
li dá ciója korszakát.

A RENDSZERVÁLTÁS UTÁNI KORSZAKOK RÖVID ÁTTEKINTÉSE

A magyarországi politikában és médiában 1989–1990-ben végbement rend-
szerváltás – amelynek a gyökerei a médiarendszerben legalább 1986-ig nyúl-
nak vissza7 – felszabadította a magyar sajtót és az újságírókat. Bár a Freedom 
House adatai e korai időszakkal nem foglalkoznak, az átmenet éveit az elem-
zők a médiaszabadság aranykorának tekintik (Horvát, 1997). A régi politikai 
elitek már, az újak még nem voltak elég erősek ahhoz, hogy az ellenőrzésük 
alá vonják a médiát. E hatalmi vákuumban megnőtt az újságírók függetlensé-
ge: immár maguk szabták meg a média napirendjét, így befolyásolták a poli-
tikai napirendjét is. Bírálták a Magyar Szocialista Munkáspártot, bemutatták 
az ellenzéki politikusokat, mozgalmakat és pártokat, és a rendszerváltásban 
kulcsszerepet játszó tömegdemonstrációkon való részvételre mozgósították a 
választókat (Sükösd, 2000). Az újságíró-társadalom egységesnek tűnt: több-
sége osztotta a demokrácia megteremtésének célját, és e törekvésében élvezte 
a feltörekvő ellenzéki pártok és a nagyközönség támogatását. Az 1986-ban 
hozott, majd 1990 elején módosított sajtótörvény megkezdte a sajtó szabadsá-
gát védő intézmények kiépítését – igaz, e jogszabály csupán a nyomtatott saj-
tóra vonatkozott, a rádiózást és a televíziózást szabályozó törvény még nem 
született meg (Bayer, 2005; Monori, 2007). Írásom azonban nem a rendszer-
váltás eseménydús, ám rövid időszakára, hanem az azt követő – a korai, opti-
mista elvárásokra sok szempontból rácáfoló – időszakokra fókuszál.

A Freedom House a sajtószabadság helyzetét 23 tételből álló kérdéssor alap-
ján értékeli. Ezek közül 20 vonatkozik politikai nyomásgyakorlási kísérletekre, 
így értékelése elsősorban azokra az intézményekre fókuszál, amelyek feladata 
az volna, hogy biztosítsák a média kormányzattal szembeni függetlenségét. A 
kilencvenes évek első felében, amíg nem volt médiatörvény, hiányoztak ezek 
az intézmények, így az ország 30 és 38 közötti pontszámokat kapott, vagyis a 
szervezet hazánkat a részben szabad országok közé sorolta. 1996-ban lépett ha-
tályba a rádió- és televíziótörvény. Ez olyan pufferintézményeket létesített, 
amelyek egyik feladata az volt, hogy hárítsák a médiára nehezedő politikai 
nyomást. A következő években csökkenni kezdett a Freedom House által adott 



86

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

pontszám, amely 21 és 28 pont között változott, azaz folyamatos, bár kaotiku-
san alakuló javulást mutatott, az ország pedig a szabad kategóriába került. A 
2010-es médiatörvények megszületésével azonban – mint már említettem – 
visszacsúszott a részben szabad országok közé.

A Freedom House adatai alapján a politikai átmenet utáni magyarországi 
politika és média viszonyának történetét három, egymástól markánsan kü-
lönböző szakaszra oszthatjuk. A médiaháború éveit (1990–1995) békésebb 
korszak követte, amelyben a sajtószabadság konszolidálódni látszott (1995–
2010), ezután azonban ismét olyan időszak következett, amelyben a sajtósza-
badság dekonszolidálódott (2010-től napjainkig). Az 1990-es évek közepétől 
a 2000-es évek végéig úgy tűnt, a sajtószabadság a főszabály és a cenzúra a 
kivétel; a 2010-es években azonban gyakoribbá vált a cenzúra, a sajtószabad-
ság pedig nagyobb mértékben csorbult. Mielőtt alaposabban megvizsgálnánk 
e három korszakot, tekintsük át röviden a fontosabb eseményeiket.

1. A médiaháború. Az 1990 és 1995 közé tehető időszak a sajtótörvény mó-
dosítása után kezdődött és a médiatörvény elfogadásával ért véget, vagyis 
azokra az évekre esett, amikor a nyomtatott sajtó privatizációja már megkez-
dődött, de az elektronikus médiában a közszolgálati rádió és tévé országos 
szinten még monopolhelyzetet élvezett. Az első, konzervatív-keresztény koa-
líciós kormány, amelyet Antall József, majd Boross Péter miniszterelnök alatt 
a Magyar Demokrata Fórum (MDF), a Független Kisgazdapárt (FKGP) és a 
Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) alkotott (1990–1994), a „többségi elvre” 
hivatkozva igyekezte korlátozni a politikáját bíráló médiumok függetlenségét.8 
E törekvése ellenállást váltott ki az újságíró-társadalom és a civil társadalom 
egy része, valamint az ellenzéki pártok – a Magyar Szocialista Párt (MSZP), a 
Szabad Demokraták Szövetsége (SZDSZ) és az akkor még liberális Fidesz – 
körében. Ezt a politikai és a médiarendszert egyaránt megosztó ellentétet ne-
vezte a korabeli politikai publicisztika „médiaháborúnak”. A korábban egysé-
gesnek tűnő politikai eliteket és az újságíró-társadalmat egyaránt megosztot-
ták a rendszerváltással egy időben manifeszté váló ideológiai törésvonalak, 
amelyek gyökerei legalább az 1930-as évekig nyúltak vissza. A pártállami új-
ságírói szerepfelfogás diszkreditálódásával e törésvonalak egyike annak a kér-
désnek a mentén osztotta meg a politikai és a szakmai eliteket, hogy az újság-
íróknak elsősorban radikális (más szóval kormánykritikus) vagy kollaboráns 
(azaz a kormányzat átalakítási törekvéseit lojálisan támogató) szerepet kell-e 
betölteniük. A politikai párhuzamosság szintje magas volt: a különböző lapok 
– hol formálisan, hol csak informálisan – különböző pártokhoz álltak közel 
(Monori, 2005, 2007; Sipos, 2013).

A koalíció mindaddig nyomást gyakorolt a Magyar Rádió és a Magyar Te-
levízió többpárti konszenzussal kinevezett, ám utóbb kormánykritikusnak ta-
lált elnökeire, míg azok le nem mondtak, a helyükre pedig saját klienseit ül-
tette. Létrehozta a frekvenciamoratórium miatt műholdon sugárzó Duna Te-



87

PARADIGMAVÁLTÁSOK A MAGYARORSZÁGI POLITIKA ÉS MÉDIA VISZONYÁBAN

levíziót. Ezt a Csoóri Sándorral, a Magyarok Világszövetségének elnökével 
egyszemélyes társaságként bejegyzett Hungária Televízió Alapítvány működ-
tette, az „összmagyarságnak szóló” műsorai pedig összhangban álltak a kor-
mányzat konzervatív retorikájával. Első hírigazgatója a kormányhoz lojális 
Új Magyarország korábbi rovatvezetője volt. A kormányzat beavatkozott a saj-
tóprivatizációba is, segítséget nyújtva a konzervatív Hersant multinacionális 
vállalatnak abban, hogy megvásárolja a Magyar Nemzetet. Új Magyarország 
és Új Hírek címmel a politikáját támogató lapokat indított, a Heti Magyaror-
szágra pedig nyomást gyakorolt annak érdekében, hogy tulajdonosa bocsássa 
el a kritikus írásokat közlő szerzőket, s a helyükre lojális újságírókat vegyen 
fel (Hankiss, 1996; Estefán, 2000; Sükösd, 2000; Wisinger, 2008; Sipos, 2010; 
Gálik, 2012).

Az 1994 és 1998 között hatalmon lévő baloldali-liberális kormánykoalíció, 
amelyet Horn Gyula miniszterelnök vezetésével az MSZP és az SZDSZ alko-
tott, első intézkedéseinek egyikeként elmozdította a közmédiumok vezetőit, 
és elbocsátotta a két közintézmény 170 munkatársát. Beavatkozott a sajtó tu-
lajdonviszonyaiba is: a legnagyobb példányszámú politikai hetilapot, a Szabad 
Földet a kormányzathoz közeli tulajdonos kezébe juttatta. A médiaháború éveit 
végigkísérték a civil és a szakmai szervezetek tiltakozóakciói (Kováts—Whiting, 
1995; Lánczy—O’Neil, 1997; Hall—O’Neil, 1998; Sükösd, 2000; Monori, 2005; 
Sipos, 2010).

A médiaháború abban az értelemben nem zárult le, hogy a konfl iktust sem 
a kormányzó politikai elitek, sem az őket bíráló újságírók nem nyerték meg: a 
média szabadsága csorbult ugyan, de valamelyest megmaradt. Érdemes azt is 
megemlíteni, hogy nem magyar sajátosságról van szó: hasonló médiaháború 
zajlott a kilencvenes évek elején Lengyelországban és az ezredfordulón Cseh-
országban is.

2. A sajtószabadság konszolidációja. Hosszas tárgyalások és többszöri törvény-
hozási kudarc után 1995 végén az országgyűlés elfogadta és 1996 elején a köz-
társasági elnök aláírta a rádió- és televíziótörvényt. E jogszabály teremtette 
meg azokat a testületeket, amelyek feladata egyebek mellett az újságírókra 
nehezedő politikai nyomás hárítása volt. A kétharmados többséghez kötött 
médiatörvényt a parlamenti képviselők 90 százaléka szavazta meg – csak az 
FKGP nem támogatta.

Az Országos Rádió és Televízió Testületbe (ORTT), a Magyar Rádió, a Ma-
gyar Televízió, a Duna Televízió és a Magyar Távirati Iroda (MTI) kuratóriu-
mainak vezető testületeibe a kormány- és az ellenzéki pártok egyaránt jelöltek 
tagokat, akiknek megbízatása négy évre szólt. A kuratóriumok rendes tagjait 
civil szervezetek delegálták, ám nekik kevés tényleges jogkörük volt. A média-
hatóság elnökét a miniszterelnök és a köztársasági elnök közös megegyezéssel 
nevezte ki. Az 1997 végén induló két, magántulajdonban álló országos keres-
kedelmi televízió, az RTL Klub és a TV2 munkáját olyan informális tanácsadó 



88

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

testületek segítették, amelyeknek tagjait a politikai pártok delegálták. A frek-
venciaosztást a háttérben zajló pártalkuk árnyékolták be. Az ORTT kezelte a 
médiapiaci források egy részét újraosztó Műsorszolgáltatási Alapot, és felügyel-
te a nézők és a hallgatók által benyújtott kereseteket elbíráló Panaszbizottsá-
got (Kóczián, 1999; Seres, 2001; Bayer, 2005).

Ebben az időszakban is folyamatosan jelentkeztek olyan politikai nyomás-
gyakorlási kísérletek, amelyek a médiaforrások – a műsoridő és a tartalom, a 
frekvenciák, a műsorgyártási és a hirdetési alapok – elosztásának befolyáso-
lását szolgálták, ám ezek a médiaháború éveivel összevetve ritkává váltak, és 
a kormányzó pártok nemegyszer gesztusokat tettek ellenzéküknek. A Horn-
kormány például elmozdította a Magyar Rádió és a Magyar Televízió vezető-
jét, de a – jóval kisebb nézőtábort elérő – Duna Televízió elnökét a helyén hagy-
ta, a konzervatív Magyar Nemzetnek pedig pénzügyi támogatást nyújtott az 
állami résztulajdonban álló Postabankon keresztül. A második konzervatív-
keresztény koalíciós kormány, amelyet Orbán Viktor miniszterelnök vezeté-
sével az immár jobboldali Fidesz, az MDF, a FKGP és a KDNP alkotott (1998–
2002) ugyancsak elmozdította a közmédiumok vezetőit, valamint beavatkozott 
a sajtó tulajdonviszonyaiba, amikor egyesítette a Magyar Nemzetet, a Napi 
Magyarországot és a Sportfogadást. Kísérletet tett a status quo felborítására 
is, amikor megakadályozta, hogy az ellenzéki pártok jelöltjei bejussanak a ku-
ratóriumokba. Mivel azonban csupán a mandátumok egyszerű többségével 
rendelkezett, a médiatörvényt nem módosította, így mélyreható és tartós vál-
tozásokat sem ért el. A harmadik és a negyedik szocialista-liberális koalíciós 
kormány (2002–2010), amelyet Medgyessy Péter, Gyurcsány Ferenc, majd Baj-
nai Gordon vezetett, és amelyet – a koalíció 2008-ban bekövetkezett felbom-
lásáig – az MSZP és az SZDSZ alkotott, szintén több olyan lépést tett, amely 
nehezen egyeztethető össze a média szabadságával. Ezek közé tartozott egyik 
első intézkedése, amellyel – még 2002 nyarán – „átvállalta” a közszolgálati 
médiumok előfi zetési díját a központi büdzsé terhére, majd – immár 2003-ban 
– eltörölte a nyomtatványok terjesztésének kedvezményes postai tarifáját. 
Ugyanakkor azonban e koalíciós kormányok mindössze a mandátumok egy-
szerű többségével rendelkeztek, és nem hoztak új médiatörvényt. Bár a hatá-
lyos jogszabályt több ponton módosították, e valamennyi politikai párt által 
támogatott, az uniós csatlakozást szolgáló módosítások érintetlenül hagyták 
a médiarendszer legfontosabb intézményeit. A 2000-es évek médiapolitikáját 
így többpárti alkuk fémlejezték. A digitálismédia-törvény 2007-es módosítása 
például arra kötelezte a műsorsugárzást végző Antenna Hungáriát, hogy két 
hírcsatorna műsorát továbbítsa, és e csatornák kritériumait úgy határozta meg, 
hogy azoknak csak a baloldali ATV és a jobboldali HírTV feleljen meg. Több-
párti alku eredménye volt 2009-ben a kereskedelmi rádiós frekvenciák kor-
mányzati és ellenzéki pártklienseknek juttatása is (Monori, 2007; Lampé, 2010; 
Sipos, 2010).



89

PARADIGMAVÁLTÁSOK A MAGYARORSZÁGI POLITIKA ÉS MÉDIA VISZONYÁBAN

3. A sajtószabadság dekonszolidációja. A 2010-es országgyűlési választá sokon 
győztes Fidesz–KDNP-pártszövetség kétharmados parlamenti többségével 
élve új médiatörvényeket hozott a(z egyébként a technológia fejlődésével va-
lóban korszerűtlenné vált) rádió- és televíziótörvény helyett. A jogszabályter-
vezetek benyújtása előtt sem a szakmai, sem a civil szervezetek képviselőivel, 
sem az ellenzéki pártokkal – az MSZP-vel, a Jobbikkal és a Lehet Más a Poli-
tikával (LMP) – nem egyeztetett. Az utóbbiak nem szavazták meg a jogszabá-
lyokat.

A ma is hatályos törvénycsomag új médiahatóságot hozott létre, amelynek 
jogköre nemcsak a rádióra és a televízióra, hanem a nyomtatott sajtóra és az 
internetre is kiterjed. A Médiatanács valamennyi tagját a parlament kéthar-
mados többsége – vagyis a Fidesz–KDNP-pártszövetség – jelölte és választot-
ta meg. Elnökét a miniszterelnök nevezte ki, először Szalai Annamária, a Fi-
desz volt parlamenti képviselője személyében. A kinevezés jogköre később – az 
Európai Unió nyomásának engedve – az államfőhöz került, akit azonban 
ugyancsak a parlamenti többség választott meg, így e rendelkezés ténylegesen 
nem jelentette azt, hogy a döntésre több különböző politikai erő együttesen 
gyakorolt volna hatást. A testület tagjainak ma is hatályos mandátuma kilenc 
évre, azaz több mint két rendes parlamenti ciklusra szól, és lejárta esetén mind-
addig a pozíciójukban maradnak, amíg az országgyűlés – ismét kétharmados 
többséggel – nem jelöl és választ a helyükre mást. Az új törvénycsomag terem-
tette meg a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapot (MTVA), 
amely egyetlen szervezetbe olvasztotta a Magyar Rádiót, a Magyar Televíziót, 
a Duna Televíziót és a Magyar Távirati Irodát. Az alap elnökét a Médiatanács 
nevezte ki. Az ellenzéki pártok jelöltjei ugyan helyet kaptak a közszolgálati 
médiumok kuratóriumaiban, ám e testületek elveszítették tényleges döntési 
jogosítványaikat. A három közszolgálati médium korábbi elnökeit elbocsátot-
ták, helyükre újakat neveztek ki – olyan újságírókat, akik korábban a Fideszt 
támogató Lánchíd Rádiónál és HírTV-nél szereztek tapasztalatot. Röviddel a 
választások után a három közmédium összesen 570 alkalmazottját bocsátot-
ták el (Polyák—Uszkiewicz, 2014).9 

Az MTI ingyenessé tette hírszolgáltatását, és ezzel megingatta az RTL Klub-
hoz kötődő Független Hírügynökség piaci pozícióját, amely hamarosan meg-
szűnt. A vidéki helyi rádiók jellemzően az MTI hírszolgálatának kínálatából 
állították össze híreiket. A Médiatanács és a Nemzeti Média- és Hírközlési 
Hatóság tevékenysége különösen a frekvenciaosztás terén volt ellentmondá-
sos: a hatóság korlátozta például a kritikus hangvételű Klubrádió vételkörzetét, 
miközben számos keresztény és konzervatív rádióállomásnak juttatott sugár-
zási engedélyt. Működésének első másfél évében a Mária Rádió például hét, a 
Katolikus Rádió kettő, a protestáns Európa Rádió három, a Lánchíd Rádió 
pedig öt vételkörzetben kapott sugárzási jogosítványt. Az új médiatörvény 
alapján a hatóság súlyos büntetéseket szabott ki azokra a médiumokra, ame-



90

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

lyek nem vették fi gyelembe a – helyenként homályos10 – tartalomszabályozási 
követelményeket (Polyák—Uszkiewicz, 2014). Az RTL Klub például 144 millió 
forintos büntetést fi zetett 2011 májusában, miután a Való Világ című műsorá-
ban megszegte e rendelkezéseket.11

A kormánytöbbség 2015-ben előbb bevezette, majd visszavonta azt a rek-
lámadó-törvényt, amely elsősorban a legnézettebb – egyben a kormányzattal 
szemben legkritikusabb – kereskedelmi tévécsatornát, az RTL Klubot sújtotta 
volna. Újraosztotta az állami hirdetéseket, elsősorban a kormányzathoz lojális 
médiumokhoz irányítva őket. Megváltoztatta a folyóirat-támogatási rendszer 
működését, így több, baloldali és liberális szellemiségű folyóirat léte került ve-
szélybe.12 A TV2-t Andrew G. Vajna fi lmügyi kormánybiztos vásárolta fel, az 
állami Eximbank kölcsöne segítségével.13 A kormányzat informális kommu-
nikációs tanácsadója, Habony Árpád médiacége számos új médiumot – hír-
portálokat, minőségi és bulvárnapilapot – alapított.14 2016-ban a kormányközeli 
Mediaworks vásárolta fel és zárta be a Népszabadságot, ugyanakkor birtokba 
vette a négy megyei napilapot kiadó Pannon Lapok Kft-t.15 A Magyar Rádió 
és a Magyar Televízió folyamatosan bővítette portfólióját, és 2016 közepén már 
mindkettő hét különböző csatornán sugárzott. A közszolgálati médiumok hír-
műsorai a kormányzati propaganda eszközévé váltak (Bajomi-Lázár—Tóth, 
2013; Bátorfi , 2016; Vásárhelyi, 2016). Oroszországhoz hasonlóan tehát Ma-
gyarországon is a magán- és az állami tulajdonú médiumok jó részének infor-
mális konvergenciája ment végbe, miközben a kormányzattal szemben kritikus 
médiumok száma csökkent, és az olyan, jobbára csak a budapestiek számára 
elérhető médiumok mellett, mint a Klubrádió és a Népszava, csupán az RTL 
Klub és egy maroknyi hírportál éri el a vidéki közönséget.

Orbán 2014-es tusnádfürdői beszédében maga jelentette be, hogy kormá-
nya szakít a liberális (vagyis a szabadelvű) állam építésének hagyományával, 
és illiberális (vagyis tekintélyelvű) államot épít.16 Második és harmadik kor-
mányának a médiához való viszonya nem a média függetlenségének feltétel 
nélküli elismerésén, hanem a „korbács és kalács” stratégiáján alapult: a kriti-
kus médiumokat és újságírókat büntette, a lojálisokat jutalmazta. Intézkedései 
kezdetben ellenállást váltottak ki – például az Egymillióan a sajtószabadságért 
Facebook-csoport 2011-ben és 2012-ben szervezett tömegdemonstrációit –, ám 
az ellenállás hamar kifulladt.

PARADIGMAVÁLTÁSOK

A továbbiakban a rendszerváltás utáni három korszak sajátosságait vizsgálom 
meg. Arra a kérdésre keresek választ, hogy azok beilleszthetők-e, és ha igen, 
miképpen a bevezetőben tárgyalt, a politika és a média viszonyát feltérképező 
kategóriákba.



91

PARADIGMAVÁLTÁSOK A MAGYARORSZÁGI POLITIKA ÉS MÉDIA VISZONYÁBAN

1. Médiapolitika. Az 1990 és 1995 közötti időszakban nem született meg a 
médiatörvény, mert a kormánypártok és az ellenzéki pártok nem tudtak meg-
állapodni általában a szabályozás és különösen a médiafelügyeleti szervek 
összetételének kérdésében. Az 1992 decemberének végén elvileg kompromisz-
szumos alapon benyújtott törvénytervezet például egyetlenegy szavazatot sem 
kapott. A monopolhelyzetben lévő közszolgálati média feletti ellenőrzés meg-
szerzésére törekedve különösen az első koalíciós kormány tett – törvény híján 
– olyan lépéseket, amelyeket ellenzéke törvénytelennek nevezett. A Duna Te-
levízió 1992-es alapítása után például úgy érvelt az ellenzék, hogy az sérti az 
1989 nyarán hatályba lépett frekvenciamoratóriumot – holott a tévécsatorna 
létesítése legfeljebb a frekvenciamoratórium szellemével ütközött, mert az külön 
nem tiltotta a műholdas sugárzást. Hasonlóképpen avatkozott be a közmédi-
umok működésébe a Horn-kormány, amikor hivatalba lépése után elbocsátot-
ta azok megbízott elnökeit és számos munkatársát, dacolva ellenzéke tiltako-
zásával, egyébként pedig koalíciós partnere tudta nélkül hozva meg döntését. 
Ezt a korszakot, úgy vélem, a konfl iktuspolitika fogalma írja le. A kormánykoa-
líciók a médiapolitikát nullaösszegű játszmának tekintették, amelyben a győz-
tes – az országgyűlési választások győztese – mindent visz.

Ezzel szemben az 1996 és 2010 közötti időszakban a baloldali-liberális kor-
mánykoalíciók – noha 1998-ig a parlamenti mandátumok több mint kéthar-
madát birtokolták – engedményeket tettek az ellenzéki pártoknak, amikor 
megszövegezték a médiatörvényt; olyan helyzet teremtésére törekedtek, amely-
ben valamennyi érintett fél nyer valamit. A jogszabály által létrehozott média-
intézmények vezető testületei immár valamennyi párt jelöltjeit magukban fog-
lalták.17 A Horn-kormány emellett önkorlátozást gyakorolt: forráselvonással 
nem csorbította az olyan, az ellenzékhez húzó médiumok szabadságát, mint 
a Magyar Nemzet, a Duna Televízió vagy a Magyar Rádió – e dolgozatban még 
nem említett – Vasárnapi Újság című műsora, és támogatást nyújtott a Magyar 
Nemzetnek. Az Új Magyarországot és a Pesti Hírlapot azonban hagyta tönk-
remenni, és az első televíziós frekvenciaosztás is igen ellentmondásos volt. 
Mindamellett a kormányzat gesztusait látva érvelhetünk úgy, hogy ebben az 
időszakban a kompromisszumkeresés volt a főszabály, a konfl iktusvállalás pedig 
a kivétel – legalábbis 1996 és 1998, majd 2002 és 2010 között. Ez ugyanakkor 
átmenetileg megváltozott az első Orbán-kormány hivatalba lépésével, amely 
obstruálta az ellenzéki pártok jelöltjeinek a médiakuratóriumokba való dele-
gálását, így „csonka” testületeket hozott létre – jelezve, hogy kész a médiapo-
litika terén konfrontálódni. Kormányzása alatt egy ízben a Freedom House 30 
pontot adott az országnak, vagyis rosszabb pontszámot, mint az azt megelőző 
és követő években bármikor. Időről időre és közvetett módon a Medgyessy-
kormány is korlátozta a média szabadságát – különösen a közszolgálati előfi -
zetési díj már említett költségvetési „átvállalásával” és a kedvezményes postai 



92

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

tarifák eltörlésével –, ugyanakkor a szocialista-liberális koalíciók alatt vala-
mennyi parlamenti párt megszavazta a médiatörvény kisebb módosításait.

A Fidesz és a KDNP 2010-es választási győzelme új korszak kezdetét jelen-
tette. Az ellenzéki pártokkal és más érintettekkel folytatott konzultáció nélkül 
meghozott új médiatörvények azt jelezték, hogy a konszenzusra törekvés és a 
kompromisszumkeresés kora véget ért. A közszolgálati médiumok munkatár-
sainak tömeges elbocsátása, a Fidesz újságíró-klienseinek kinevezése, a frek-
venciák és az állami hirdetések politikai szempontok alapján való elosztása 
arra utalt, hogy az új kormányzat a médiapolitikát olyan nullaösszegű játsz-
mának tekintette, amelyben a konfl iktusok felvállalása a főszabály, a győztes 
pedig mindent visz: a pozíciókat, a hirdetésre szánt állami forrásokat, a frek-
venciákat és a műsoridőt.

2. Médiaellenőrzés. Az 1990-től 1995-ig tartó médiaháború alatti szabályo-
zatlan viszonyok közepette az Antall- és a Boross-kormány hosszas küzdel-
mek után az ellenőrzése alá vonta a közszolgálati médiumokat, és ezzel orszá-
gos szinten a műsorsugárzást. Hasonló gyakorlat jellemezte a Horn-kormány 
első éveit is. Ezt az időszakot az egypárti médiafelügyelet koraként jellemez-
hetjük, mert az ellenzéki pártok a megfelelő intézményes fékek és ellensúlyok 
hiányában hosszabb távon nem tudtak ellenállni a koalíciós pártok médiael-
lenőrzésre tett törekvéseinek, a sajtószabadság pedig csorbult.

Ezzel szemben a következő időszakban kiépültek azok az intézmények, 
amelyek megakadályozták, hogy egyetlen párt – bármely párt – túl sok befo-
lyással rendelkezzen a média fölött. A parlamenti pártok immár tagokat jelöl-
hettek az ORTT-be és a közszolgálati médiumok kuratóriumaiba. E tagok hol 
komolyan vették a törvény által előírt függetlenségüket, hol nem, ám egyikük 
sem volt képes saját pártjának akaratát korlátlan mértékben érvényesíteni, és 
a média nagy részét vagy egészét a felügyelete alá vonni. Jelöltjeik révén maguk 
a pártok váltak olyan fékekké és ellensúlyokká, amelyek megakadályozták a 
hatalomkoncentrációt. A felügyelő testületekbe delegált tagok afféle vétópon-
tokként működtek – a média szabadsága pedig nőni kezdett. Az 1995 és 2010 
közötti időszakot tehát a többpárti médiafelügyelet jellemezte (ez alól csupán 
az első Orbán-kabinet kormányzása jelentett némileg kivételt).

A 2010-ben kezdődött időszakban a második Orbán-kormány a médiain-
tézményeket olyan, piramis alakú rendszerbe szervezte, amelynek csúcsán a 
miniszterelnök által kinevezett Szalai Annamária, alatta pedig a Médiatanács-
nak a kormányzó pártszövetség által megválasztott és az ellenzéki pártok által 
nem támogatott tagjai álltak. A közszolgálati műsorok előállítását fi nanszíro-
zó és a közszolgálati médiumok munkatársait alkalmazó MTVA vezetőjét Sza-
lai nevezte ki. A média- és hírközlési biztost – aki bármely médium ellen vizs-
gálatot indíthatott – ugyancsak a Médiatanács elnöke nevezte ki. Az új média-
törvény tehát kivonta a médiafelügyeleti rendszerből azokat a formális és 
informális fékeket és ellensúlyokat, amelyek megakadályozhatták volna a kor-



93

PARADIGMAVÁLTÁSOK A MAGYARORSZÁGI POLITIKA ÉS MÉDIA VISZONYÁBAN

mányzó pártszövetséget abban, hogy a média nagy részét az ellenőrzése alá 
vonja. Ezek az intézmények nem a politikai nyomásgyakorlási kísérleteket há-
rító pufferként működtek, hanem magát a politikai nyomást intézményesítet-
ték – a sajtószabadság állapota pedig sokat romlott. Ezt az időszakot tehát az 
egypárti médiafelügyelethez való visszatérésként jellemezhetjük.18

3. Politikai kommunikáció. Az 1990 és 1995 közötti időszakban, különösen 
az 1994-es országgyűlési választások előtt a Magyar Rádió és a Magyar Tele-
vízió intenzív kampányt folytatott az ellenzéki MSZP és annak miniszterel-
nök-jelöltje ellen. A kampány alatt a Magyar Televízió híreinek 64 százaléka 
kedvező vagy semleges hangvételben számolt be a vezető koalíciós párt, az 
MDF tevékenységéről, míg legnagyobb riválisával, az MSZP-vel csupán a hírek 
11 százaléka foglalkozott (Beck, 1998; Terestyéni, 1998; Tóka—Popescu, 2002). 
A kormányzati ellenőrzés alatt működő közszolgálati médiumok eszközei kö-
zött szerepelt a sulykolás, a sztereotípiák használata, a kettős mérce, a nyílt 
hazugság, az ellenség beazonosítása és megbélyegzése, valamint a tekintély-
re való hivatkozás – vagyis a klasszikus politikai propaganda eszközeire támasz-
kodtak (vö. Brown, 1971; Taylor, 2003).

Az 1995 és 2010 közötti időszakban, a duális médiarendszer kialakulásával 
a közszolgálati médiumok elvesztették országos monopóliumukat, ezzel pedig 
korábbi közönségrészesedésüket és feltételezett politikai hatásukat is. Megje-
lentek a magántulajdonban álló műsorszolgáltatók, majd a hírportálok. A pár-
tok kommunikációjukat az új, plurális médiakörnyezethez igazították. Meg-
jelent a fragmentált közönségnek szóló, az egyes célcsoportok szükségleteit 
fi gyelembe vévő vagy éppen személyre szabott üzenetekkel dolgozó multi-
targeting. A kereskedelmi média bulvárműsorain keresztül azokat a választó-
kat is megszólíthatták, akiket a komoly politikai programok hidegen hagytak, 
az online média pedig lehetővé tette, hogy célközönségüket is bevonják üze-
neteik formálásába és terjesztésébe. Előszeretettel éltek az imázsépítés és a 
karaktergyilkosság eszközeivel (Kiss, 2006; Jankovics, 2008; Szabó—Kiss, 
2012). Olyan áleseményeket (információ-kiszivárogtatásokat, utcai demonst-
rációkat) és médiaeseményeket (például nemzeti ünnepeken tartott, élő adás-
ban sugárzott megemlékezéseket) rendeztek, amelyek révén gyakran kerültek 
be a hírekbe (vö. Boorstin, 1961; Dayan—Katz, 1992), vagyis a hírek tematizálása 
és keretezése révén (vö. McCombs—Shaw, 1972/1995; Herman—Chomsky, 
1988/1994) inkább a média manipulálására, mintsem megszállására töreked-
tek. Mivel a sokszínűvé vált médiapiacon értelmetlennek tűnt, egyre ritkábban 
folyamodtak a közvetlen beavatkozás olyan eszközeihez, mint a tulajdonvi-
szonyok átalakítása és a vezető szerkesztők elmozdítása – noha időről időre 
éltek e hagyományos propagandával társított módszerekkel is. Összességében 
azonban ebben a korszakban a politikai marketing eszközei domináltak.19

A 2010-es választás újabb paradigmaváltást hozott a politikai kommuni-
kációban. A közszolgálati média és a nemzeti hírügynökség híreit a kormány-



94

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

zat saját politikai szükségleteihez igazította: 2011-ben a Magyar Televízió esti 
Híradója híreinek 83 százalékában a kormány és a Fidesz–KDNP-pártszövet-
ség képviselői kaptak szót, míg az ellenzéki pártok alig szólalhattak meg.20 A 
Kossuth Rádió Déli Krónikája – amelynek tartalmát a híradóéhoz hasonlóan 
az MTI állította elő – ugyancsak kormánypárti elfogultságot mutatott: a hírek 
74 százaléka a kormányról és a kormánypártokról szólt, míg az ellenzéki MSZP 
csupán a hírek 19, a Jobbik a hírek 6 százalékában szólalt meg, az LMP pedig 
szinte egyáltalán nem jutott szóhoz.21 A hírműsorok a későbbiekben is erősen 
torzítottak. A kormány 2016-ban az október 2-ai „kvótanépszavazásra” ké-
szülve intenzív kampányt folytatott, köztéri plakátokon, rádió- és televízió-
hirdetésekben, valamint az online szférában buzdítva a menekültek elutasítá-
sára a választókat – vagyis azt tette, amit a szabadelvű sajtóelmélet arra hivat-
kozva vet el, hogy a kormány nem sajátíthatja ki a kommunikációs csatornákat, 
mert maga is „közvetlenül érdekelt a viták kimenetelében”. A kormányzatot 
bíráló médiumok tudósítóit nemegyszer kitiltották a parlamentből,22 a kritikus 
honlapok működését megzavarandó pedig fi zetett kommentelőket – „bértroll-
no kokat” – alkalmaztak.23 A kormányzat több ízben folyamodott közvetlen 
cenzúrához is.24 A második és a harmadik Orbán-kormány tehát visszatért a 
klasszikus politikai propaganda módszereihez, miközben élt a politikai marke-
ting eszközeivel is.

4. Ideológiai látkép. Az 1990 márciusában és áprilisában tartott első szabad 
választásokat megelőző kampányban az MDF a „tavaszi nagytakarítás” szlo-
genje alatt kampányolt, majd a médiaháború éveiben egyebek mellett arra hi-
vatkozva avatkozott be a médiaviszonyokba, hogy a médiumok többsége vál-
tozatlanul az egykori kommunista elit befolyása alatt áll. A Duna Televízió 
létrehozása, Csurka alelnöki tevékenysége és a kormányzat néhány emléke-
zetpolitikai lépése – például az ellentmondásos emlékű kormányzó, Horthy 
Miklós félhivatalos újratemetése – arra utalt, hogy saját, keresztény-konzerva-
tív ideológiáját igyekszik érvényesíteni, miközben a rivális ideológiákat meg-
próbálta elszigetelni. Más szavakkal: ideológiai hegemónia megteremtésére tö-
rekedett. Erőfeszítései azonban – mint azt a médiaháborús politikáját kísérő 
tömegmegmozdulások jelezték – nem jártak sikerrel.

1995 után a politikai pártok közvélemény-kutatások révén már rendszere-
sen monitorozták a közvéleményt. A nagyobb, az ideológiai centrum felé hajló 
pártok retorikája inkább követte, mintsem vezette a közvélemény fősodrát. Ez 
egyebek mellett azzal járt, hogy a különböző társadalmi csoportokat külön-
böző üzenetekkel igyekeztek megszólítani, azaz kommunikációjuk az ideoló-
giai pluralizmus implicit elismerésének jegyében született. Ezt sugallták szim-
bolikus politikai lépéseik is. A Horn-kormány például 1997-ben megállapodást 
kötött a Vatikánnal, amit egyfajta történelmi kiegyezésnek, a bal- és a jobbol-
dalt elválasztó ideológiai választóvonalak áthidalására tett kísérletnek is te-
kinthetünk. Politikáját egyébként is inkább a pragmatikus technokrata felfogás 



95

PARADIGMAVÁLTÁSOK A MAGYARORSZÁGI POLITIKA ÉS MÉDIA VISZONYÁBAN

jellemezte (Körösényi, 1998), vagyis nem volt markánsan kommunikálható 
ideológiája.

A 2010-es választás után azonban a második és a harmadik Orbán-kor-
mány kísérletet tett az igazság monopolizálására. Egyik első lépéseként kiad-
ta az értékrendjét rögzítő Nemzeti Együttműködési Nyilatkozatot, amelyet 
valamennyi közintézményben ki kellett függeszteni, és amelyben keresztény 
és konzervatív alapokon álló össznemzeti célokat fogalmazott meg („munka, 
otthon, család, egészség és rend lesznek közös jövőnk tartóoszlopai”). Hason-
ló szellemben fogant az új alaptörvény, amelynek preambuluma istenre, a ke-
reszténységre és a „szent” koronára hivatkozott. A közterületek és a közintéz-
mények már említett átnevezése ugyancsak arra utal, hogy a kormányzat ideo-
lógiai hegemónia megteremtésére, a rivális ideológiák háttérbe szorítására 
törekedett.

A fentiek alapján a 4. táblázatban látható mintázat rajzolódik ki:

4. táblázat. A három korszak sajátosságai

Korszak
Média-
politika

Média-
felügyelet

Kommu-
nikáció

Ideológiai 
látkép

Médiaháború konfl iktus egypárti propaganda hegemónia

A sajtószabadság 

konszolidációja
kompromisszum többpárti marketing pluralizmus

A sajtószabadság 

dekonszolidációja
konfl iktus egypárti propaganda hegemónia

A 4. táblázat azt mutatja, hogy a különböző dimenziókban domináns módon 
megjelenő minták együtt járnak, azaz például a konfl iktuspolitika célja az 
egypárti médiafelügyelet megvalósítása, az egypárti médiafelügyelet meg-
könnyíti a média propagandisztikus használatát, a propaganda célja pedig – 
defi níció szerint – az ideológiai hegemónia megteremtése. Hasonlóképpen, a 
kompromisszumpolitika értelemszerűen többpárti médiafelügyelethez vezet, 
amely viszont a politikai marketing-technikák elterjedésének, így az ideoló-
giai pluralizmusnak kedvez. Az első korszakban a hatalmon lévő politikai eli-
tek inkább tekintélyelvű, a másodikban inkább szabadelvű, míg a harmadikban 
tekintélyelvű módon viszonyultak a médiához és a szólásszabadság kérdéséhez.

A PARADIGMAVÁLTÁSOK NÉHÁNY OKA

Mi magyarázhatja a három korszakot elválasztó paradigmaváltásokat?
Az első, 1995 körül végbemenő paradigmaváltás részint a médialátkép átala-
kulására vezethető vissza. A kereskedelmi rádiók és tévék, majd az internet 



96

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

megjelenése átalakította a kínálatot és a médiahasználati szokásokat. Megnőtt 
a szórakoztató műsorok száma és közönségrészesedése. A média egy része 
depolitizálódott, a közönség fragmentálódott. Az új közegben a pártoknak új 
politikai kommunikációs eszközökre volt szükségük ahhoz, hogy üzeneteiket 
eljuttathassák reménybeli szavazóikhoz.

Szerepet játszhatott benne az is, hogy első konzervatív kormánykoalíció 
választási bukása arra fi gyelmeztette a politikai eliteket: a közmédia megszál-
lása nem biztosíték a közvélemény és a választói viselkedés befolyásolására. 
Ellenkezőleg: a politikai propagandának bumeránghatása lehet, a közmédia 
politikai megszállásáért pedig magas árat kell fi zetni (Tóka–Popescu, 2002). 
Ezt támasztották alá azok az interjúk is, amelyeket vezető pártpolitikusokkal 
készítettem 2011 tavaszán Budapesten, és amelyekben a média bumerángha-
tását többen felemlegették.25 Ez egyébként nem magyar sajátosság. A Média és 
demokrácia Közép- és Kelet Európában projekt alatt készített interjúk során ha-
sonló véleményt fogalmazott meg például a Cseh Szociáldemokrata Párt, a 
Lengyel Parasztpárt, a román Liberális Demokrata Párt és a Szlovák Demok-
rata és Keresztény Unió vezető politikusa is.26 A politikusok egy része emellett 
azt is felismerhette, hogy van élet a médián kívül is: ezt mutatta, hogy a média 
fősodrából kiszorult Magyar Igazság és Élet Pártja 1998-ban bejutott az or-
szággyűlésbe. A választói magatartást a média mellett számos más tényező – 
például a személyközi kommunikáció és a személyes tapasztalat – is befolyá-
solhatja (vö. Lazarsfeld et al., 1944; Morley, 1980). 

Az első paradigmaváltás mögött generációváltás is állhat. Az 1989–1990-
es rendszerváltásban kulcsszerepet játszó politikusok között számos olyan 
közértelmiségi volt, aki a bölcsészet- és a társadalomtudományok területéről 
érkezett. Az 1994-es választás előtt azonban közülük sokan úgy döntöttek, 
nem folytatják politikai pályájukat, vagy a választásokon nem kerültek be az 
országgyűlésbe. Helyüket nagyrészt átvette a professzionális politikusok gyak-
ran fi atalabb, a jog világából vagy az üzleti életből érkezett nemzedéke. Az új 
generáció már pragmatikus megfontolásokat követett, ezért kisebb szerepet 
tulajdonított az ideológiai kérdéseknek, és improvizáció helyett politikai kom-
munikációs szakemberek tanácsaira támaszkodott, ami maga után vonta a 
politikai kommunikáció professzionalizálódását is.27 Ez sem magyar sajátos-
ság. Voltmer (2015: 227.) szerint a volt államszocialista országok közös vonása, 
hogy a politikai elitek körében „a modern kampánytaktikák fokozatosan fel-
váltják a közvetlen beavatkozás régi módszereit”.

 A 2010-ben bekövetkezett újabb paradigmaváltást más természetű okok 
magyarázhatják. Politikatudományi axióma, hogy a pártok – és a pártokon 
belül a vezető politikusok – hatalmuk maximalizálására törekednek (Michels, 
1911/2001; Sartori, 1976; Lijphart, 1999). A hatalommaximalizálási elméletek 
szerint azért van szükség fékekre és ellensúlyokra – köztük a média feletti el-



97

PARADIGMAVÁLTÁSOK A MAGYARORSZÁGI POLITIKA ÉS MÉDIA VISZONYÁBAN

lenőrzést korlátozó intézményekre –, hogy azok gátolják meg a hatalomkon-
centrálási kísérleteket (Mill, 1859/1997; Diamond—Morlino, 2005). Szemben 
elődeivel, a Fidesz–KDNP-pártszövetséget már semmi sem akadályozta meg 
abban, hogy megszállja a médiát. Ezt a magyarországi alkotmányos berendez-
kedés két sajátosságának együttállása tette lehetővé. Az egyik a vegyes vá-
lasztási rendszer, amelynek révén a szavazatok 52 százalékával a mandátumok 
kétharmadát szerezhette meg – úgy, hogy az első fordulóban a mintegy nyolc-
millió választásra jogosult körülbelül 64 százaléka vett részt, és közülük 2,7 
millió ember szavazott rájuk, vagyis az összes potenciális szavazat harmada 
szinte abszolút hatalmat adott a Fidesz és a KDNP kezébe (e vegyes választá-
si törvény a második Orbán-kormány törvénymódosítása után még jobban 
eltolódott az arányos választási rendszer felől a többségi felé). A másik sajá-
tosság az, hogy Magyarországon a médiatörvény elfogadásához vagy módo-
sításához kétharmados szavazattöbbségre van szükség. Ez a rendelkezés – 
amely eredetileg az 1990 áprilisában az MDF és az SZDSZ között kötött pak-
tumban szerepelt, majd bekerült az alkotmányba is – paradox módon éppen 
azt a célt szolgálta volna, hogy kompromisszumra kényszerítse a pártokat, és 
megakadályozza az egypárti médiafelügyelet kialakulását.28 A vegyes válasz-
tási törvény és a kétharmados médiatörvény együtt azonban éppen ezzel el-
lentétes hatást vált ki. Ha egy párt vagy pártszövetség a választáson kéthar-
mados mandátumtöbbségre tesz szert, megváltoztathatja a médiaszabályozást, 
és ezzel felülírhatja a korábban kompromisszumok árán kialakult médiarend-
szert. Magyarország mindkét téren különbözik a régió országaitól. A többi ke-
leti uniós tagállamban – Litvánia kivételével – arányos választási rendszer van 
érvényben. A médiatörvény kétharmados többséghez kötése pedig egész Eu-
rópában unikum.

Az ideológiai hegemónia megteremtése érdekében tett erőfeszítéseket ma-
gyarázhatja a kormányzat számítása is. Az emberek arra törekednek, hogy 
megértsék és kategorizálják az őket körülvevő sokszínű, nemegyszer zavaros-
nak tűnő világot, és megtalálják benne saját (politikai) identitásukat. Az ide-
ológiák a valóságot strukturálják, és e szükségletet elégítik ki (Heywood, 2003). 
A 2010-ben hivatalba lépett kormányzat vezetője úgy érezhette: a 2008-ban 
kezdődött gazdasági és pénzügyi válság után a magyar társadalom ideológiai 
vákuumba került. Ezt az értékelést erősíthette meg a korábban szilárdnak tűnt 
pártrendszer szétesése is: az MSZP több pártra szakadt, az MDF és az SZDSZ 
megszűnt, ugyanakkor két új párt – a Jobbik és az LMP – jutott be az ország-
gyűlésbe. Orbán úgy vélhette, eljött az idő, hogy ezt a vákuumot betöltse. 
Ahogy maga is utalt rá 2009 szeptemberében tartott kötcsei beszédében: „Az 
igazi probléma ma Magyarországon […] az, hogy semmifajta, a közösség által 
elfogadott értékelési rend nincs [...] A neoliberális elit által kínált minták és ér-
tékek kudarcba vezették Magyarországot […] ezzel a felismeréssel érkeztünk 



98

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

most el egy korszak végéhez. […] A kormányzati leszereplés egyúttal diszkre-
ditálta a szociálliberális értékrendű kultúrateremtő közösséget is […] Egy ha-
talompolitikai rendszernek három forrása van; három formában, három do-
loggal kell etetni, hogy újratermelődjön: pénzzel, ideológiával és szavazattal 
[…] Létrejön egy nagy kormányzó párt, egy centrális politikai erőtér, amely 
képes lesz arra, hogy a nemzeti ügyeket megfogalmazza – és ezt nem állandó 
vitában teszi, hanem a maga természetességével képviseli.”29

Elődeivel szemben a második és a harmadik Orbán-kormány már nem elé-
gedett meg a közvélemény követésével, hanem annak formálására és vezeté-
sére törekedett. Az ideológiai tér egészének betöltése – az ideológiai hegemó-
nia megteremtése – révén igyekezett a választók hosszú távú lojalitását elnyer-
ni, és így hatalmát maximalizálni és megszilárdítani. Az ideológiai hegemónia 
emellett alkalmas lehet egy olyan elhallgatási spirál (vö. Noëlle-Neumann, 
1974) megteremtésére is, amelyben a más véleményt képviselők kisebbségben 
érzik magukat, ezért bölcsebbnek tartják, ha nem adnak hangot kritikus vé-
leményüknek. Ennek érdekében kell bevetni a „kalács” mellett a „korbács” 
médiapolitikáját is, elszigetelve a rezsimhez nem lojális médiumokat.

ÖSSZEGZÉS

Arra tettem kísérletet, hogy a mai politikai és médiarendszerek viszonyát 
Siebert és munkatársai hatvan évvel ezelőtt született sajtórendszer-elméleté-
nek tükrében vizsgáljam. A régi szempontrendszert úgy igyekeztem a mai vi-
szonyokra alkalmazni, hogy az összehasonlítás négy új dimenziójára tettem 
javaslatot. Esettanulmányként a rendszerváltás utáni magyarországi politika 
és média történetét használtam. A három itt tárgyalt korszak a javasolt dimen-
ziók tükrében illeszkedik a tekintélyelvű (illiberális) és a szabadelvű (liberális) 
sajtóelméletbe.

Emellett magyarázatot kerestem a három korszakot elválasztó két paradig-
maváltásra. Ezután úgy érveltem, hogy a magyarországi politika és média vi-
szonyában 2010-ben bekövetkezett tekintélyelvű fordulat – amely markánsan 
eltér a régió más országaiban tapasztaltaktól – elsősorban strukturális okra: 
az alkotmányos rendszer hibájára: a vegyes választási rendszer és a kétharma-
dos törvények elegyére vezethető vissza. Míg külön-külön mindkettő alkalmas 
lehet a sajtószabadság fenntartására, a kettő együtt olyan kombinációt alkot, 
amely lehetővé teszi a sajtószabadság nagymértékű és tartós csorbítását.

A fentiekből az is következik, hogy a médiaszabadság tartós konszolidáci-
ója Magyarországon akkor érhető el, ha a vegyes választási törvény arányo-
sabbá, a médiatörvény pedig egyszerű többséghez kötött jogszabállyá válik – 
igaz, a mostani alkotmányos rend szerint mindkét módosításhoz kétharmados 
mandátumtöbbségre van szükség.



99

PARADIGMAVÁLTÁSOK A MAGYARORSZÁGI POLITIKA ÉS MÉDIA VISZONYÁBAN

JEGYZETEK

1 A média fogalmát a szó köznapi értelmében használom, azaz a nyomtatott sajtót, az elektroni-

kus médiát és az online kommunikáció eszközeit értem bele. Sajtószabadságnak vagy médiasza-

badságnak az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának 19. bekezdése alapján a szabad szólás 

és a szabad tájékozódás jogát nevezem.
2 Lásd itt: https://rsf.org/en/hungary (letöltés: 2016. VIII. 14.).
3 Lásd itt: https://freedomhouse.org/report-types/freedom-press (letöltés: 2016. VIII. 14.).
4 Lásd itt: http://mde.politics.ox.ac.uk/ (letöltés: 2016. VIII. 19.).
5 A protohegemón és a pluralista pártok között Gunther és Diamond (2003: 178.) tesz különbsé-

get. A protohegemón pártok a demokrácia játékszabályait csak átmenetileg – hatalomra kerülé-

sükig – fogadják el, míg „hosszú távon arra törekednek, hogy a létező plurális társadalmat és 

demokratikus rendszert egy olyannal váltsák fel, amely jobban megfelel radikális rendszerátala-

kí tást célzó törekvéseiknek”. Ezzel szemben a pluralista pártok „abból a feltevésből indulnak ki, 

hogy mindig is egy demokratikus rendszerben működnek majd, ezért elfogadják a demokrácia 

intézményeit és játékszabályait”. E megkülönböztetés alapján érvelhetünk úgy, hogy a politikai 

marketinget a pluralista pártok, míg a politikai propagandát a protohegemón pártok gyakorolják. 

Hasonlóképpen érvel Kiss (2006: 19.), aki így ír: „Míg a propaganda azért tárja fel a [különböző 

társadalmi] szegmensek különbségeit, hogy azokat felszámolja, s a tömegeket az egységes 

Volksgemeinschaftba vagy a szocialista embertípusba olvassza bele, a marketing nem akarja fel-

számolni a különböző szegmensek közötti különbségeket. Éppen ellenkezőleg: azáltal, hogy 

szegmensenként más és más marketingprogramot alkalmaz, s ezen belül például más és más 

terméket kínál ugyanabból a termékcsaládból, megszilárdítja a különbségeket.”
6 A sajtószabadság konszolidációját – a demokratikus konszolidáció (Linz—Stepan, 1996; Dia-

mond, 1997; Plasser et al., 1998) analógiájára – olyan folyamatként defi niálom, amelynek célja 

a sajtószabadság stabilizálása. A sajtószabadság konszolidációja így egyfelől azoknak a viselke-

dési formáknak a folyamatos marginalizálását és szankcionálását jelenti, amelyek összeegyez-

tethetetlenek a sajtószabadság alapelveivel, másfelől pedig azoknak a stabilizálását, amelyek 

összhangban állnak ezekkel az alapelvekkel (bővebben lásd Bajomi-Lázár, 2008).
7 1986-ban több olyan esemény is történt, amely együtt új korszak kezdetét jelezte. A Magyar Te-

levízió Híradójának éléről harminc év után távozott Matúz Józsefné, és a helyébe Aczél Endre 

lépett, aki korszerűsítette a hírműsor stílusát és tartalmát. A Magyar Rádió Radio Danubius 

néven kereskedelmi jellegű szórakoztató műsort kezdett sugározni, amelyet már nem lehetett 

az agitációs és propagandamodell keretében értelmezni. Megjelentek az első, még tanácsi kéz-

ben lévő televíziók, helyi szinten megszüntetve a Magyar Televízió monopóliumát. Megszüle-

tett a sajtótörvény, amely a korábbi „kézi vezérléses” rendszert korlátok közé szorítva valame-

lyest stabilizálta a párt és a szerkesztőségek közötti interakciókat.
8 „Ma akárhol a világon csak az mondhatja a hatalom birtokosának magát, akinek van saját té-

véje … Tekintettel arra, hogy a választások a hatalom kérdése, az ország jövője felől döntenek, 

logikus, hogy a győztes erő, a győztes pártok vagy a győztes párt döntő befolyást kell majd gya-

koroljon a nemzeti médiákra. Ha egyszer a legnagyobb média a legfontosabb hatalmi tényező, 



100

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

akkor úgy igazságos, hogy a szabad választásokon megválasztott vezetők, az új győztesek bir-

tokolják azt.” (Csurka Istvánt, az MDF alelnökét idézi Farkas, 1991: 16.).
9 Lásd még a Guardian összefoglalóját itt: http://www.guardian.co.uk/world/2011/aug/02/hungary-

press-freedom (letöltés: 2016. VIII. 16.).
10 A 2010. évi CIV. törvény 4. paragrafusának 3. pontja például azt írja elő, hogy: „A sajtószabad-

ság gyakorlása … nem sértheti a közerkölcsöt.” A 2011. évi CCXI. törvény 5. paragrafusa pedig 

azt mondja ki, hogy: „…a médiaszolgáltatók kötelesek szolgáltatásaikat a házasság intézmé-

nyének, valamint a család és a gyermeknevelés értékének tiszteletben tartásával nyújtani.”
11 „Való Világ büntetés: az RTL Klub szembeszáll a médiahatósággal”, Hírszerző, http://hirszerzo.

hu/hirek/2011/5/12/20110512_vv_nmhh_birsag_rtlklub (letöltés: 2012. május 15.).
12 Lásd még Dragomir, Marius: „The Anti-Orbán Revolution Won’t Be Televised”, 9 August 2016, 

MediaPowerMonitor, http://mediapowermonitor.com/content/anti-orban-revolution-wont-be-

televised (letöltés: 2016. VIII. 16.).
13 A részleteket lásd itt: http://valasz.hu/itthon/nincs-tobb-titok-andy-vajna-672-milliardot-kap-

az-allamtol-a-tv2-re-116573 (letöltés: 2016. VIII. 19.).
14 A részleteket lásd itt:  http://www.kreativ.hu/cikk/hogyan_ mukodott_ orban_ es_simicska_ 

mediabirodalma (letöltés: 2016. VIII. 19.).
15 Lásd Juhász Gábor: „Lapzárták előtt”, HVG, 2016. X. 13.
16 A beszéd részleteit lásd itt: http://cink.hu/az-illiberalis-allam-es-a-tobbi-a-tusvanyos-beszed-

fo-1611364903 (letöltés: 2016. VIII. 24.).
17 Az SZDSZ egyik vezető pártpolitikusa, aki személyesen is részt vett a jogszabály előkészítésé-

ben, így emlékezik vissza a médiatörvény születésére: „A rádió- és televíziótörvény megállapo-

dáson alapult. A megállapodás lényege, amit mi [szabad demokraták] mindig bíráltunk, az volt, 

hogy ez az egyetlen lehetőség [arra, hogy a törvény megszülessen]. … A többpárti ellenőrzés a 

vezérelv része volt. … Szinekúrák létrehozásáról szólt, amelyeket személyesen Deutsch [Tamás, 

a Fidesz országgyűlési képviselője] szorgalmazott. Az SZDSZ »gyönyörű« önkorlátozása azért 

vezetett szinekúrák létesítéséhez, hogy politikailag kiegyensúlyozza a kuratóriumokat, hiszen 

azokat nem lehetett politikamentessé tenni. Ez volt a »második legjobb« megoldás. … A mé-

diatörvény tétje várakozásom szerint az volt, hogy sikerül-e a médiaháború legfőbb okát, a Ma-

gyar Televízió esti híradóját súlytalanná tenni, hiszen annak egészen addig monopóliuma volt.” 

(személyes közlés, 2012. IV. 12.).
18 Azt, hogy pontosan egypárti vagy koalíciós médiafelügyeletről beszélhetünk, nem könnyű el-

dönteni, mert bár a Fidesz és a KDNP is rendelkezett parlamenti frakcióval, a két szervezet közös 

pártlistán indult a választásokon.
19 Az SZDSZ egyik vezető pártpolitikusa például ezt mondta: „Az idő múlásával rájöttünk, ho-

gyan működik a sajtó. Amikor megértettem, hogy a mondataimat félbevágják, a kampányidő-

szakban egyszerű mondatokat kezdtem használni. Az 1994-es kampányban már vizuális mód-

szereket is alkalmaztunk, mert megértettük, hogy álló- és mozgóképek révén könnyebben ke-

resztülvihetjük üzeneteinket a médián. 1994 és 1998 között már voltak sajtósok – spin doctornak 

még nem nevezném őket, de a spindoctorkodás akkor már kezdett önálló szakmává válni.” 

(személyes közlés, 2011. V. 12.).



101

PARADIGMAVÁLTÁSOK A MAGYARORSZÁGI POLITIKA ÉS MÉDIA VISZONYÁBAN

20 A Republikon Intézet 2011. január 5-én közölt felmérése itt olvasható: http://index.hu/kultur/

media/2011/01/05/jobbra_tolodott_az_mtv/ (letöltés: 2011. I. 13.).
21 A Policy Solutions tartalomelemzése itt olvasható: http://hvg.hu/itthon/20110728_kossuth_

radio_fi desz#utm_source=20110728_thomas_melia_nemeth_zsolt&utm_medium=Flyer&utm_

campaign=hvg.hu (letöltés: 2011. VIII. 1.).
22 Lásd például itt: http://m.nol.hu/belfold/valaszolt-kover-laszlo-kitiltasara-a-nepszabad-

sag-1612923 (letöltés: 2016. VIII. 18.).
23 Lásd itt: http://nol.hu/belfold/putyin-orban-es-a-szeljobb-trolljai-uraljak-a-netet-1621761 (le-

töltés: 2016. VIII. 18.).
24 A dokumentált esetek részletes listáját lásd itt: http://hungarianspectrum.org/2015/11/21/

censorship-in-viktor-orbans-hungary/ (letöltés: 2016. VIII. 18.).
25 Az LMP vezető politikusa például azt mondja: „…az elmúlt húsz év azt bizonyítja, hogy azok, 

akik szoros kormányzati ellenőrzésnek vetik alá a közszolgálati médiát, elveszítik a következő 

választást” (személyes közlés, 2011. V. 4.). AZ SZDSZ vezető politikusa pedig lakonikusan any-

nyit mond: „…a média megszállása nem működött” (személyes közlés, 2011. V. 12.).
26 A varsói interjút Michał Wenzel (2011. VII. 19.), a bukaresti, a pozsonyi és a prágai interjút Vác-

lav Štětka készítette (2011. IX. 28., 2011. VI. 20., 2011. IX. 28.).
27 Az MSZP vezető pártpolitikusának, az SZDSZ vezető pártpolitikusának és a Fidesz volt kom-

munikációs tanácsadójának szóbeli közlése (2011. V. 5., 2011. V. 12., 2011. V. 30.).
28 Az SZDSZ vezető politikusa, az Országgyűlés Kulturális és Sajtó Bizottsága volt elnökének sze-

mélyes közlése (2011. IV. 29.).
29 A teljes beszéd itt olvasható: http://tdyweb.wbteam.com/Orban_Megorizni.htm (letöltés: 2016. 

VIII. 23.; kiemelés tőlem: B. L. P.).

IRODALOM

Bajomi-Lázár, Péter (2008): The Consolidation of Media Freedom in Post-Communist Countries, 

in: Karol Jakubowicz—Miklós Sükösd (eds.): Finding the Right Place on the Map. Central and 

Eastern European Media Change in a Global Perspective. The University of Chicago Press, 73–84.

Bajomi-Lázár Péter—Tóth Borbála (2013): Elhallgatások és csúsztatások. Manipuláció a közmédi-

ában. Élet és Irodalom, október 31.

Bajomi-Lázár Péter—Horváth Dorka (2015): A propaganda mint rítus a mai Magyarországon. Rep-

lika, 6. (95.) szám, 79–96. o.

Bayer Judit (2005): Sajtó- és médiajog. In: Bajomi-Lázár Péter (szerk.): Magyar médiatörténet a késő 

Kádár-kortól az ezredfordulóig. Budapest, Akadémiai Kiadó, 159–198.

Bátorfi  Attila (2016): A hőn óhajtott egyensúly. A médiapiac átalakulása Orbán és Simicska szakí-

tása után. Magyar Narancs, május 26.

Beck László (1998): Kormánytúlsúly a hírműsorokban. In: Argejó Éva (szerk.): Jelentések könyve. 

Budapest, Új Mandátum Kiadó, 21–26.

Boorstin, Daniel J. (1961): The Image. A Guide to Pseudo-Events in America. New York, Atheneum.

Brown, James A. C. (1971): Techniques of Persuasion. From Propaganda to Brainwashing. London, 

Penguin Books.



102

BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

Dayan, Daniel—Elihu Katz (1992): Media Events. The Live Broadcasting of History. Harvard Univer-

sity Press.

Diamond, Larry (1997): Introduction. In: Larry Diamond—Marc F. Plattner—Yun-han Chu—

Hung-mao Tien (eds.): Consolidating the Third Wave Democracies. Regional Challenges. Balti-

more–London, The John Hopkins University Press, xiii–xlvi.

Diamond, Larry—Leonardo Morlino (2005): Introduction. In: Larry Diamond—Leonardo Morlino 

(eds.): Assessing the Quality of Democracy. Baltimore, The John Hopkins University Press, ix–

xliii.

Dobek-Ostrowska, Bogusława (2015): 25 Years After Communism: Four Models of Media and 

Politics in Central and Eastern Europe. In: Bogusława Dobek-Ostrowska—Michał Głowacki 

(eds.): Democracy and Media in Central and Eastern Europe 25 Years On. Frankfurt am Main, 

Peter Lang Publishing, 11–45.

Estefán Zsolt (2000): A Duna Televízió rövid története. Magyar Média, 4. szám, 5–14.

Farkas Zoltán (1991): Hadijelentés II. Újabb harcok a sajtó körül. Mozgó Világ, 7. szám, 15–27.

Gálik Mihály (2012): Médiapolitika Magyarországon a rendszerváltás után. Infokommunikáció és 

Jog, június, 108–118.

Gunther, Richard—Larry Diamond (2003): Species of Political Parties. Party Politics, vol. 9, no. 2, 

167–199.

Hall, Richard A.—Patrick O’Neil (1998): Institutions, Transitions, and the Media: A Comparison 

of Hungary and Romania. In: Patrick O’Neil (ed.): Communicating Democracy: The Media and 

Political Transitions. Boulder—London, Lynne Rienner Publishers, 125–145.

Hankiss, Elemér (1996): The Hungarian Media War of Independence. In: András Sajó—Monroe 

Price (eds.): Rights of Access to the Media. The Hague, Kluwer Law International, 243–258. 

Herman, Edward S.—Noam Chomsky (1988/1994): Manufacturing Consent. The Political Economy 

of the Mass Media. London, Vintage.

Heywood, Andrew (2003): Political Ideologies. London, Palgrave MacMillan.

Horvát János (1997): A negyedik hatalom? Jel-Kép, 2. szám, 61–64.

Jakubowicz, Karol (2008): Finding the Right Place on the Map: Prospects for Public Service 

Broadcasting in Post-Communist Countries. In: Karol Jakubowicz—Miklós Sükösd (eds.): 

Finding the Right Place on the Map. Central and Eastern European Media Change in a Global 

Perspective. Bristol—Chicago, Intellect Books, 101–124.

Jakubowicz, Karol—Miklós Sükösd (2008): Twelve concepts regarding media system evolution and 

democratization in post-communist countries. In: Karol Jakubowicz—Miklós Sükösd (eds.): 

Finding the Right Place on the Map. Central and Eastern European Media in a Global Perspective. 

Bristol–Chicago, Intellect Books.

Jankovics Zsanett (2008): A személyek jelentősége a politikában. Médiakutató, tavasz, 33–45.

Kóczián Péter (1999): Frekvencialovagok. Az ORTT szerepe a médiaprivatizációban. In: Csermely 

Ákos—Ráduly Margit—Sükösd Miklós (szerk.): A média jövője. Budapest, Média Hungária, 

149–166.

Kováts, Ildikó—Gordon Whiting (1995): Hungary. In: David Paletz—Karol Jakubowicz—Pavao 

Novosel (eds.): Glasnost and After. Media and Change in Central and Eastern Europe. Cresskill, 

New Jersey, Hampton Press, 97–127.



103

PARADIGMAVÁLTÁSOK A MAGYARORSZÁGI POLITIKA ÉS MÉDIA VISZONYÁBAN

Körösényi András (1998): A magyar politikai rendszer. Budapest, Osiris.

Lampé Ágnes (2010): Médiakáosz. Médiakutató, tavasz, 25–30.

Lánczi, András—Patrick H. O’Neil (1997): Pluralization and the Politics of Media Change in Hun-

gary. In: Patrick H. O’Neil (ed.): Post-Communism and the Media in Eastern Europe. London, 

Frank Cass, 82–101.

Lazarsfeld, Paul—Hazel Gaudet—Bernard Berelson (1944): The People’s Choice. How the Voter Makes 

Up His Mind in a Presidential Electoral Campaign. New York, Duell, Sloan & Pearce.

Lijphart, Arendt (1999): Patterns of Democracy. Government Forms and Peformance in Thirty-Six 

Countries. New Haven–London, Yale University Press.

Linz, Juan J.—Alfred Stepan (1996): Problems of Democratic Transition and Consolidation. Baltimore, 

The John Hopkins University Press.

Mancini, Paolo (2015): The News Media between Volatility and Hybridization. In: Jan Zielonka 

(ed.): Media and Politics in New Democracies. Europe in a Comparative Perspective. Oxford Uni-

versity Press, 25–37.

McCombs, Maxwell E.—Donald L. Shaw (1972/1995): The agenda-setting function of mass media. 

In: Oliver Boyd-Barret—Chris Newbold (eds.): Approaches to Media. A Reader. London, Arnold, 

124–134.

Michels, Robert (1911/2001): Political Parties. A Sociological Study of the Oligarchical tendencies of Mo-

dern Democracy. Kitchener, Batoche Books.

Mill, John Stuart (1859/1997): On Liberty. New Jersey, Prentice Hall.

Monori Áron (2005): Médiaháborúk. In: Bajomi-Lázár Péter (ed.):  Magyar médiatörténet a késő Ká-

dár-kortól az ezredfordulóig. Budapest, Akadémiai Kiadó, 261–290.

Monori Áron (2007): Média és rendszerváltás. In: Bajomi-Lázár Péter—Monori Áron (szerk.): A 

rendszerváltás és az újságírók. Budapest, PrintXBudavár Kiadó, 11–30.

Morley, David (1980): Television, Audiences and Culutral Studies. London, Routledge.

Noëlle-Neumann, Elisabeth (1974): The Spiral of Silence. A Theory of Public Opinion. Journal of 

Communication, vol. 24, no. 2, 43–51.

Polyák Gábor—Uszkiewicz Erik, szerk. (2014): Foglyul ejtett média. Médiapolitikai írások. Budapest, 

Gondolat Kiadó.

Plasser, Fritz—Peter A. Ulram—Harald Waldrauch (1998): Democratic Consolidation in East Central 

Europe. Hampshire—London, MacMillan Press Ltd.

Sartori, Giovanni (1976): Parties and Party Systems. A Framework for Analysis. Cambridge, Camb-

ridge University Press.

Seres, László (2001): Freedom of the Public Media in Hungary: A Libertarian Approach. In: Bajo-

mi-Lázár, Péter—István Hegedűs (eds.): Media and Politics. Budapest, Új Mandátum Publis-

hing House, 147–157.

Siebert, Fred S.—Theodore Peterson—Wilbur Schramm (1956/1963): Four Theories of the Press. 

University of Illinois Press.

Sipos Balázs (2010): Média és demokrácia Magyarországon. Budapest, Napvilág Kiadó.

Sipos, Balázs (2013): Bias, partisanhip, journalistic norms and ethical problems in the contemporary 

Hungarian political media. Central European Journal of Communication, vol. 6, no. 1, 89–104.



BAJOMI-LÁZÁR PÉTER

Sükösd, Miklós (2000): Democratic Transition and the Mass Media in Hungary: From Stalinism 

to Democratic Consolidation. In: Richard Gunther—Anthony Mugham (eds.): Democracy and 

the Media. A Comparative Perspective. Cambridge University Press, 122–164.

Sükösd, Miklós (2014): „East” of „West”– Media in Central and Eastern Europe, Eurasia and China: 

multiple post-communisms and shifting geopolitical realities. In: Michal Głowacki—Epp 

Lauk—Aukse Balčytienė (eds.): Journalism that Matters. Views from Central and Eastern Europe. 

Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing, 21–33.

Szabó, Gabriella—Balázs Kiss (2012): Trends in Political Communication in Hungary: A Post-

Communist Experience 20 Years After the Fall of Dictatorship in Hungary. International Journal 

of Press/Politics, vol. 17, no. 4, 480–496.

Taylor, Philip M. (2003): Munitions of the Mind. A History of Propaganda from the Ancient World to the 

Present Day. Manchester and New York, Manchester University Press.

Terestyéni Tamás (1998): Manipuláció az érzelmekkel és az értékekkel. In: Argejó Éva (szerk.):  Je-

lentések könyve. Budapest, Új Mandátum Kiadó, 27–32.

Tóka Gábor—Marina Popescu (2002): Befolyásolja-e a szavazókat a Magyar Televízió kormány-

párti propagandája? Médiakutató, tavasz, 21–38.

Vásárhelyi Mária (2016): Butaságunk története 2. Fideszes médiaszendvics: bulvárba göngyölt 

pártpropaganda. Élet és Irodalom, június 3.

Vartanova, Elena (2012): The Russian Media Model in the Context of Post-Soviet Dynamics. In: 

Daniel C. Hallin—Paolo Mancini (eds.): Comparing Media Systems Beyond the Western World. 

Cambridge University Press, 119–142.

Voltmer, Katrin (2015): Converging and Diverging Pathways of Media Transformations. In: Jan 

Zielonka (ed.): Media and Politics in New Democracies. Oxford University Press, 217–230.

Wisinger István (2008): A televízió háborúba megy. Fejezetek a televíziós újságírás és a társadalmi konf-

liktusok párhuzamos történetéből. Budapest, Médiakutató Alapítvány—PrintXBudavár Zrt.


