
247

Rácz János:

Kísérletek az 1956-os forradalmat  
követő angolszász sajtóvisszhang 
megváltoztatására 

Sajtófigyelés és egyéb lehetőségek

1956. november 4-étől a szovjet katonai beavatkozás sok mindent megváltoztatott az 
angolszász újságokban. A magyar forradalom vérbe fojtása miatt az Amerikai 
Egyesült Államok ráébredt, hogy a közép-kelet-európai államok felszabadítására 
szőtt propaganda immár a szavak szintjén sem működőképes. A magyar XX. századi 
történelem újabb drámai pillanataiból az angolszász média felszíni sebeket ejtő fegy-
vert készített a Szovjetunió és a Kádár János vezette új magyar kormány ellen. 
Mondatok és fejezetek, hangtalan lenyomatok, amelyeket felhasználtak a hideghá-
ború egy újabb játszmájában Moszkvával szemben. A szuezi krízis hatásaival kalku-
láló Amerikai Egyesült Államok az erkölcsi győztes köntösét szőtte a napilapok 
segítségével, de ezt a „ruházatot” egy kis országról szóló tudósítások alaposan át
szabták.

A Dwight David Eisenhower amerikai elnök vezette kabinet nem tudott sokat 
tenni az 1956-os magyar forradalom védelmében. Katonai lépésekben nem gondol-
kodhatott, ráadásul arról sem lehetett szó, hogy a sztálini időszakban megszokott 
fokra emeljék a háborús készülődést. Két megoldás állt rendelkezésre. Az első: hatá-
rozott diplomácia válaszok, jelzések. Az amerikai politikusok – Jacob D. Beam1 fel-
jegyzése szerint – kerülték a szovjetek szervezte társadalmi rendezvényeket, nem 

1	 Jacob Dyneley Beam (1908−1993) diplomata. 1929-től harmadtitkár Berlinben, 1934–1940 között 
másodtitkár Londonban, majd ezt követően ismét Németországban szolgált. Tanácsos Indonéziában 
1949–1951, illetve Jugoszláviában 1951–1952 között. Az USA Külügyminisztériumában az Európai 
Ügyek Hivatala helyettes vezetője 1955. június és 1957. szeptember között. Nagykövet Lengyel
országban 1957–1961, Csehszlovákiában 1966. augusztus 31. és 1969. március 5. között, valamint  
a Szovjetunióban 1969. április 18. és 1973. január 24. között. A Szabad Európa Rádió igazgatója 
1974-től 1977-ig. Lásd az alábbi kötet biográfiai részében: Somorjai Ádám – Zinner Tibor: Majd’ 
halálra ítélve. Dokumentumok Mindszenty József élettörténetéhez. Budapest, Magyar Közlöny, 
2008. 1282.



248

Rácz János:

fogadták a hivatalos küldöttségeket.2 Ezek a szabályok Magyarországra is vonat
koztak. Másodsorban: az amerikai sajtó cikkei is hazánkon tartották a figyelmet.  
A Kádár-kormány kezdetben egyszerű eszközökkel védekezett. A nyugati újságírók 
nem maradhattak Magyarországon. Ilyen vagy olyan indokkal nem hosszabbították 
meg a tartózkodási engedélyüket, vagy kiutasították őket.3 Azokon, akik mégis 
maradhattak, rajta tartották a szemüket. Peter Raleigh, a BBC külügyi tudósítója 
1956 karácsonyán egy kellemetlen beszélgetésbe bonyolódott Várkonyi Péterrel4, 
a Külügyminisztérium Sajtóosztályának vezetőjével.5 Várkonyi az angol fejére ol
vasta, hogy a BBC 1956. december 22-i adásában − amely nyilvánvalóan Raleigh 
jelentésein alapult − „a Parlamentben székel a Kádár-féle bábkormány” összetétel sze-
repelt.6 A BBC tudósítója védekezett, állította, hogy a Kádár-rezsim kifejezést hasz-
nálta. Bemutatta volna az általa elküldött szöveget is. A szerkesztőséget okolta  
a megváltoztatott kifejezésért. Ám elismerte, hogy a londoni központnak ehhez joga 
volt. Várkonyi fenyegetően lépett fel. Nem tartotta helyénvalónak a BBC ellenséges 
hangvételét. Megkérte a szigetországi újságírót, hogy jelezze észrevételeit a munkál-
tatójának is. Hozzátette: még egy ilyen esetben senki sem fogadhatja el azt, hogy 
nem ő küldi az effajta jelentéseket.7 A durva és finomabb eszközök alkalmazása egy-
szerre hozzátartoztak a nyugati újságírókkal szemben alkalmazott módszerekhez.

2	 Jacob D. Beam feljegyzése a tárcaközi egyeztető bizottság részére a magyar kérdésről: Borhi 
László: Magyar–amerikai kapcsolatok 1945−1989. Budapest, MTA, 2015. 287−288.

3	 Molnár János: Külföldi tudósítók az 1956-os forradalomban. http://server2001.rev.hu/msite/
display_item.asp?id=2&act=tu (letöltve: 2007. február 11.)

4	 Várkonyi Péter (1931–2008) magyar politikus, külügyminiszter. 1950-től a Külügyminisztériumban 
dolgozott. 1958-től 1961-ig a Külügyminisztérium sajtóosztályát vezette, 1980-tól 1982-ig a Nép
szabadság főszerkesztője. 1983-tól 1989-ig külügyminiszter, majd 1990 augusztusáig washingtoni 
nagykövet. Lásd: Grotius, H. J.http://www.grotius.hu/publ/displ.asp?id=WCVVWQ (letöltve: 2015. 
november 9.)

5	 Malcolm Gordon Peter Raleigh, (1919–1996) rádiós és televíziós tudósító, műsortervező. A Brad
field College tanulója volt. 1939-ben önkéntesként csatlakozott a Brit Királyi Haditengerészethez. 
A háború végén Ausztriában szolgált a Szövetséges Ellenőrző Bizottság tagjaként. 1949-ben csat-
lakozott a BBC-hez. 1955 és 1959 között mint a szolgálat külügyi szerkesztője dolgozta fel a rádió 
számára a BBC külügyi tudósítóinak jelentéseit. 1956 novemberétől Budapestről jelentett a BBC 
számára. Algériából is küldött tudósításokat a polgárháború idején. 1963-tól a tudósítók vezetője 
lett Párizsban. 1966-tól tizenegy éven keresztül dolgozott a BBC televízió programtervezőjeként. 
Lásd: Leonard Miall: Obituary: Peter Raleigh. Independent, 2011. október 23. http://www.inde
pendent.co.uk/news/obituaries/obituary-peter-raleigh-1330055.html (letöltve: 2015. november 27.)

6	 Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltár (továbbiakban: MNL OL) Adminisztratív iratok 
(továbbiakban: ADM) USA 1947–1959. XIX-J-1-k 33. d. 128. t. Újságírók kölcsönös akkreditálása. 
Feljegyzés: Raleigh BBC tudósító látogatása. 1956. december 27.

7	 Uo.



249

Kísérletek az 1956-os forradalmat követő angolszász sajtóvisszhang megváltoztatására 

Érdemes ennél részletesebben megvizsgálni, hogy később mit szándékozott tenni 
a magyar politikai vezetés. Volt-e egyáltalán esély arra, hogy megváltozzon az angol-
szász lapok véleménye?

A Külügyminisztérium részéről Szigeti Károly beismerte, hogy korlátozottak az 
eszközök az angol nyelvű propagandával szemben. Nem volt más teendő, mint a sze-
mélyes kapcsolatok kiépítése, azért, hogy a külföldi sajtóval jó viszonyt tudjanak 
kialakítani. Szigeti javasolta, hogy használják fel a kapitalista sajtó nyújtotta kiska-
pukat. A szigetországi lapok levelezési rovata lehetőséget kínált az ellenvélemények 
megfogalmazására. További lehetőségként adódott a követség sajtókiadványaiban 
reagálni az ellenséges cikkekre.8 Elsőre talán arra a következtetésre juthatnánk, hogy 
a csöndes visszahúzódás lett volna az egyetlen értelmes megoldás. A kor szereplői 
számára mégis úgy tűnt, hogy számtalan esély kínálkozott a nyomás csökkentésére. 
A tervek kidolgozásához szükség volt a megfelelő sajtófigyelés megszervezésére.

Az angolszász országok sajtófigyelése alapvetően a londoni és a washingtoni ma
gyar követségekre, a sajtóattasék hatáskörébe tartozott. Ám ekkor még sem Auszt
ráliában, sem Kanadában nem volt magyar követség. Az esetek többségében a wash
ingtoni követség ügyvivője látogatott el Kanadába, ahol a lengyel konzulátuson 
dolgozó Schaeffer Ádám vezette a magyar osztályt. Schaeffer nyújtott tájékoztatást 
Zádor Tibornak,9a washingtoni követség ideiglenes ügyvivőjének, aki 1957-ben ér
kezett Kanadába.10

Ehhez hasonlóan alakult a munka Ausztráliában is, ahol a cseh főkonzulátus kép-
viselte Magyarországot. Az itt dolgozó tisztviselőket szintén felkereste időnként  
a washingtoni ügyvivő. Ezért az utóbbi két ország újságjait közép-kelet-európai dip-
lomaták szemlézték a londoni és a washingtoni magyar külképviseletek számára. 
Ezek a sajtógyűjtések azonban esetlegesek és ritkák voltak. Megemlíthető a cseh-
szlovák főkonzulátusnak a magyar emigráció ausztrál lapjaival kapcsolatban írt 
jelentése: „Egyelőre nem küldünk több magyar nyelvű emigráns újságot. Ezek be
szerzése ugyanis nem könnyű, mert nem kaphatóak a normális újságárus boltokban. 
A magyar emigráns újságokat úgy terjesztik, hogy a megrendelés alapján küldik meg 
az egyes személyeknek, vagy olyan üzletekben árulják, ahol magyar emigránsok 

8	 MNL OL Titkos Ügyiratok (továbbiakban: TÜK), Nagy-Britannia 1956–58 XIX-J-1-j 14. d. 29. t 
Feljegyzés a londoni követségnek. 1957. január 8.

9	 Dr. Zádor Tibor diplomata. Hágában 1952−1953 között volt kiküldetésben. 1956−1962 között Wash
ingtonban tevékenykedett ügyvivőként. Később Izraelben dolgozott külszolgálaton, majd vezette  
a Külügyminisztérium Sajtóosztályát is. Lásd az alábbi irodalom biográfiai részében: Somorjai-
Zinner: i. m., illetve a MNL OL TÜK Nagy Britannia 1963−1964 XIX-J-1-j37. d. 124. t. Propaganda 
anyagok (cikkek, könyvek) küldése a követség részére (A Londoni Sajtóiroda tevékenysége). 

10	 MNL OL TÜK Kanada 1954−1964 XIX-J-1-j 2. d. Feljegyzés a Kanadába került magyar dissziden-
sek helyzetéről. 1957. október.



250

Rácz János:

vannak alkalmazva. Ezeket az újságokat konspirációs okokból nem lehet megren-
delni: a főkonzulátus dolgozói vagy közvetlenül a főkonzulátus címére”.11

A csehszlovák diplomaták igyekeztek folyamatosan tájékoztatni az „ellenséges 
hangvételű ausztrál propagandáról is. Nem kerülték el a figyelmüket a moziműsorok 
sem. 1963-as jelentésük szerint a „Victory moziban 2 hétig mutatták az »Eltemettünk 
titeket« című filmet, melyet a »Columbia« filmtársaság forgatott. Ez a film mely tel-
jes egészében a szocialista államok ellen irányult, egyik részében az 1956-os magyar 
ellenforradalommal is foglalkozott, melyet magyar vérfürdőnek nevezett és azt  
a maga módján a filmben is bemutatta”.12

Ezekből a forrásokból értesült a magyar politikai vezetés az országot támadó leg-
fontosabb cikkekről. A sajtófigyelés megszervezése nem volt egyszerű egy olyan 
országnak, amely nem rendelkezett megfelelő anyagi forrásokkal. 1964-ben, amikor 
a legtöbb Washingtonban dolgozó baráti követség megrendelte a sajtócikkkivágás 
szolgáltatását, a magyar képviselet változatlanul csak a nagyobb országos lapokat 
kísérhette figyelemmel. A washingtoni magyar diplomaták legalább hatszáz−hétszáz 
dolláros összegben szerettek volna megbízni egy külső céget a munka elvégzésével.13 
Budapest ezt elutasította, miközben továbbra is ragaszkodtak ahhoz, hogy a követ-
ség havonta felterjessze a Magyarországgal foglalkozó cikkeket.14

A Külügyminisztérium mégis mindent elkövetett, hogy megakadályozza a Kádár-
rezsimet elmarasztaló újságcikkek megjelenését. Ezért többször is arra szólították fel 
a budapesti brit és amerikai követséget: kérjék a hazai lapkiadótól az ellenséges 
hangú sajtócikkek megjelentetésének befejezését. Természetesen ezt a nézetüket 
egy-egy konkrét ügy kapcsán fogalmazták meg. A követségek minden esetben eluta-
sítóak voltak. Viselkedésüket kettős indok motiválta. Először azzal érveltek, hogy  
a sajtó független magánvállalkozás az angolszász világban. A politika nem szólhat 
bele, hogy mit írjanak. Ezzel szembeállították a korabeli magyar újságkiadás gya-
korlatát. Vitathatatlan volt, hogy Nyugaton létezett a sajtószabadság, míg Magyar
országon nem.

Másodsorban, a nyugati lapok pártatlansága sem volt teljesen igaz. Részben 
ugyanis az angolszász országok hidegháborús politikáját szolgálták ki, amennyiben 

11	 MNL OL ADM Ausztrália 1945−1964. XIX-J-1-k 1d. 3/b t. Ausztráliában magyar nyelven megje-
lenő sajtó felterjesztése, 1963. július 12.

12	 MNL OL ADM Ausztrália 1945−1964. XIX-J-1-k 1. d. 15/b t. Adminisztratív iratok. Ausztrál sajtó, 
televízió és film Magyarországról. 1963. november 5.

13	 MNL OL ADM USA 1948−1964. XIX-J-1-k 32. d. 126. t. 128−129. Jelentések, Sajtószemlék. Kül
földi lapkivágatok. Újságcikk kivágó szolgálat igénybe vétele. 1964. április 21.

14	 MNL OL ADM USA 1948–1964. XIX-J-1-k 32. d. 126. t. 127. Újságcikk kivágó szolgálat igénybe 
vétele. 1964. július 30.



251

Kísérletek az 1956-os forradalmat követő angolszász sajtóvisszhang megváltoztatására 

Magyarország új kormányáról és a Szovjetunióról kritikákat jelentettek meg. Ezzel 
azt a látszatot keltették, hogy a Nyugat mindent megtett, ami csak módjában állt. 
Külön és állandó gondot okozott a magyar propaganda terjesztése az angolszász 
országokban letelepedett emigránsok között. Az Amerikai Egyesült Államok igye-
kezett megakadályozni a külföldi magyaroknak szánt sajtótermékek terjesztését, 
miközben magukat a követségeket sem tudták ellátni Budapestről megfelelő mennyi-
séggel. Zádor Tibor 1959-ben írt feljegyzésében panaszolta az állapotokat.„Az elmúlt 
év során a washingtoni követségre csak egyetlen alkalommal érkezett magyar nyelvű 
képes anyag – Színház–Mozi, Pajtás, Ország Világ, Falusi Vasárnap, Képes Sport, 
Nők Lapja stb. Ennek az egy alkalommal küldött anyagnak is, sajnos, meglepően 
nagy hatása volt. Azért sajnos, mert az azóta beérkező mintegy 200−250 kérelmező 
részére hónapok óta nem tudunk semmiféle anyagot küldeni, mivel jelenleg csak  
a Magyar Hírek állnak rendelkezésünkre, ezt pedig nem terjeszthetjük olyan széles 
körben, mint más magyar nyelvű képes anyagot. Szükségesnek tartom megjegyezni, 
hogy a postai szervek megkülönböztető magatartása a Magyar Hírekkel szemben 
annak terjesztését eléggé megdrágítja, mivel zárt csomagban és gyakran ajánlva kell 
feladni, hogy a címzett megkapja. Ezt azért tartom szükségesnek megjegyezni, mivel 
külön keretünk erre nincs és a jelenlegi postai keretünk nem valószínű, hogy ele-
gendő lesz”.15 A Külügyminisztérium részéről a Külföldi Magyarok Önálló Refera
túrája elutasította, hogy a washingtoni képviselet kérésének megfelelően több képes 
újságot küldjenek. Véleményük szerint az emigránsok körében végzett eredményes 
munka nem feltételezte a magyarországi sajtóanyagok küldését. A kapitalista orszá-
gok könnyebben megoldották a követségeik hazai lapokkal való ellátását, hiszen  
a magyar viszonyokkal ellentétben rendelkeztek remittendával.16

A magyar külügyi propaganda pénzügyi háttere hiányzott tehát a leginkább. 

Kommunista kapcsolati háló

Magyarország diplomatái nemcsak a „kapitalista sajtóval” keresték az együttműkö-
dést. A Brit Kommunista Párt (továbbiakban BKP) napilapját, a Daily Worker-t is 
meglátogatták.17 Ez nem jelentette azt, hogy jelentősebb segítséget kaphattak volna 

15	 MNL OL TÜK USA 1945–1964. XIX-J-1-j 24. d. 117. t. Hivatalos magyar törekvések, akciók, rend-
szabályok. Az USA követség feljegyzése. 1959. november 27. A magyar szervezetek körében vég-
zendő propaganda tevékenységünkről. 20.

16	 MNL OL TÜK USA 1945–1964. XIX-J-1-j 24. d. 117. t. A magyar szervezetek körében végzendő 
propaganda tevékenységünkről. 1960. január 12. 22. 

17	 Uo. Látogatás a Daily Worker főszerkesztőjénél. 1957. június 26.



252

Rácz János:

az angolszász elvtársaiktól. Éppen ellenkezőleg, a BKP ebben az időszakban a túl
élésért küzdött. A lap olvasói száma folyamatosan csökkent és a szigetországi kom-
munisták maguk is rászorultak Moszkva anyagi támogatására.18 A magyar ügyek-
kel nem szívesen foglalkoztak. Nem akarták tovább bőszíteni a belső pártellenzé-
ket sem. 

Nehézségeiket jól jellemzi, hogy a kommunista napilap szerkesztőségében működő 
telexgép fenntartási költségeinek egy részét a Népszabadság vállalta magára.19 Elő
fordult az is, hogy a magyar pártlap segítséget nyújtott a BKP lapjának egy karácso-
nyi vásár szervezésében. A szigetországi kollégák kötött ajándékokat és kézi fafara-
gásokat kértek a legszívesebben. A budapesti Külügyminisztérium 1963 októberében 
arról értesítette a londoni képviseletet, hogy a „Népszabadság szerkesztősége [el
küldte] az első két láda ajándékot a Daily Worker karácsonyi bazárja részére. A kö
vetkező küldemény is útban van. Az ajándék összértéke mintegy 15000 Forint, mely-
ben a szállítási költség is szerepel”.20A BKP mindezek ellenére sem kedvelte meg 
jobban az 1956-os forradalom témáját.

Érthető hozzáállásukat tovább árnyalta, hogy nem igazán voltak ellátva Budapest
ről érkező információkkal. A Daily Worker főszerkesztője, John Ross Campbell 
megemlítette, hogy az 1956-os forradalom előtt jóval egyszerűbb volt anyagokat sze-
rezni Magyarországról.21 Az MDP illetékes osztálya, vagy a Szabad Nép szerkesz-

18	 Ezzel kapcsolatban lásd: Francis Beckett: Enemy within. The rise and fall of the British Communist 
Party. Suffolk, Merlin Press, 1998. 147.

19	 MNL OL TÜK Nagy Britannia 1948–1959. XIX-J-1-j 37. d. 126. t. Jelentések, sajtószemlék. Válasz, 
Ted Armitage ügye. 1957. szeptember 18.

20	 MNL OL TÜK Nagy Britannia 1959–1964 XIX-J-1-j 38. d. 126. t. Angliai jelentések, sajtószemlék. 
MSZMP ajándéka a Daily Worker-nek. 1963. október 14.

21	 John Ross Campbell, (1894–1969) kommunista újságíró. Katonai érdemrenddel tüntették ki az első 
világháború alatt a Királyi Haditengerészet tartalékos kötelékében végzett szolgálataiért. William 
Gallacher-rel együtt kapcsolatban volt az Országos Munkás Tanáccsal, egy szindikalista munkás-
szervezettel, amely formális kapcsolatban állt a Clyde Munkás Tanáccsal. A BKP alapító tagja. 
Tiltakozott az 1915-ben elfogadott háborús muníció-törvény ellen, amely az Ellátmányügyi Mi
nisztérium alá rendelte a háborús ellátásért felelős vállalatokat, valamint szabályozta a dolgozók 
munkaidejét, bérét és büntette az esetleges kilépésüket. Hírhedtté vált az 1924-es zendülésre való 
felbujtás miatti letartóztatásakor. Mint a Weekly párthetilap helyettes szerkesztője, felhívást inté-
zett a brit katonákhoz. Azzal vádolták, hogy a fegyveres erőkhöz írt nyílt levelében bátorította  
a lázadást, mert arra kérte a katonákat és a tengerészeket, hogy fordítsák fegyvereiket az elnyomóik 
ellen. A tomboló sajtóhadjáratnak köszönhetően a munkáspárti főügyész izgatás miatt emelt ellene 
vádat, ám hiányoztak a bizonyítékok. A Munkáspárttal szembeni kampányt erősítette a Daily Mail 
a hamisított Zinovjev levéllel. Mindkét eset szerepet játszott abban, hogy átalakítsák a kormányt, 
és később egy újabb általános választást kényszerítsenek ki. Campbell sikertelenül kísérelt meg 
bejutni a parlamentbe 1929-ben, ’45-ben, ’50-ben és ’51-ben. Csatlakozott Harry Pollitt-hoz azzal 
a pártvonallal szemben, amely ellenezte a Németország elleni háborút. 1942 és 1949 között a Daily 



253

Kísérletek az 1956-os forradalmat követő angolszász sajtóvisszhang megváltoztatására 

tője volt a legaktívabb kapcsolatuk. A hiányzó források hatásai a lapban is jelentkez-
tek. „Az ellenforradalom óta szinte teljes a bizonytalanság ezen a téren – állította 
Campbell–, holott éppen most lenne szükség arra, hogy információkkal legyenek 
ellátva, természetesen a legilletékesebbektől Budapestről”.22

Tovább nehezítette a londoni követség együttműködését a BKP-val Ted Armitage 
angol kommunista újságíró ügye. Armitage feladata lett volna szigetországi témájú 
cikkeket küldeni a Népszabadságnak. Ez nem ment zökkenőmentesen. 1957 január-
jától Armitage négy–öt levelet is írt a Népszabadságnak, amelyekre nem kapott 
választ. Szerette volna megtudni, hogy mennyire vannak megelégedve a munkájá-
val, kérte, vázolják számára az elképzeléseiket, illetve tájékoztassák a magyar olva-
sók igényeiről. Az angol kommunista tudósító még sohasem járt Magyarországon, 
nem is beszélt magyarul, ezért a magyar lapokat sem ismerte. Szüksége lett volna 
valamilyen orientációra, illetve pénzre is, mert tíz hónapig nem kapott semmilyen 
juttatást Budapestről. Nehezményezte, hogy a tudósításait gyakran nem közölték, 
vagy csak egyes részleteket használtak belőle.23

Varga István a londoni magyar követség sajtóattaséja mindezt az ellenforradalom-
mal és a Népszabadság gondjaival magyarázta. A diplomatáink számára kellemetlen 
szituációt teremtett a kialakult vita, de azért némi eredménnyel kecsegtetett köz
benjárásuk. 1957 őszén Armitage örömmel állapította meg, hogy egyre több cikkét 
kezdte el közölni a magyar pártlap. „Ezzel szemben továbbra is neheztel, hogy a Nép
szabadság szerkesztősége szinte egyáltalán nem közli vele véleményét az egyes 
riportokról, nem ad utasítást számára egy-egy érdekesebb kérdéssel kapcsolatban, 
hogy arról írjon, így teljesen magára van utalva annak eldöntésében, hogy miről 
jelent.”24 Nem utolsósorban fizetést sem kapott.

A kommunista napilap vezetősége ennek ellenére elégedetlen volt Armitage mun-
kájával, továbbá azt állították, hogy nem tudták, milyen súlyos gond akadt a honorá-
riummal. Rendszeresen elutalták a kommunista újságíró fizetését, azonban „a Szerzői 
Jogvédő Hivatal […] valutáris [sic!] okokból az átutalást nem realizálta. Erről a Nép
szabadságot nem értesítette. […] Az ügy megnyugtató lezárásáról még mindig nem 
kaptunk értesítést − tájékoztatták a Külügyminisztériumot”.25

Worker segédszerkesztője, majd 1949-től a főszerkesztője volt. Lásd: Encyclopedia of Marxism. 
http://www.marxists.org/glossary/people/c/a.htm#campbell-jr (letöltve: 2012. május 31.)

22	 MNL OL TÜK Nagy Britannia 1948−1959. XIX-J-1-j 37. d. 126. t. Jelentések, sajtószemlék. 
Feljegyzés. Látogatás a Daily Worker főszerkesztőjénél. 1957. június 26.

23	 Uo. Beszélgetés Ted Armitage-val, Csatár György elvtársnak, Népszabadság szerkesztősége. 1957. 
július 13.

24	 Uo. Látogatás a Daily Worker főszerkesztőjénél. 1957. október 25.
25	 Uo. Ted Armitage ügye. 1958. április 5.



254

Rácz János:

A londoni követség megnyugvással vehette tudomásul, hogy a BKP vezetőinek 
budapesti látogatásával 1958 tavaszán megoldódott az ügy. Sikerült megállapodni  
a Népszabadsággal Armitage leváltásáról.26

Ám a magyar diplomatáknak igazuk volt abban, hogy az egész kellemetlen vita 
kezelési módja, különösen a magyar újság eljárása, „[…] többet árt, mint használ. […] 
Többek között nem befolyásolja pozitív irányban annak az eszmei zűrzavarnak a fel-
számolását sem, amely a »magyar kérdéssel« kapcsolatban a »Daily Worker« szer-
kesztőségében még mindig megvan”.27 A brit kommunista napilap volt mégis az 
egyetlen, amely minden ellentételezés nélkül, eredeti formában közölhette a magyar-
országi politikai nyilatkozatokat. Ezért számoltak ezzel a lehetőséggel Budapesten.28

Ám tisztán politikai jellegű írásokkal veszélyes lett volna az angolszász, „kapita-
lista” sajtóhoz fordulni. 1956. október 23-ról felesleges volt írni az évfordulókon.  
A Külügyminisztérium szerint: nem csökkentette volna a „Magyarország elleni pro-
pagandát”.29 A Daily Worker sem jelenthetett százszázalékos megoldást, nem válha-
tott egyetlen szócsövévé a londoni követségnek. A lap egyes munkatársai nem támo-
gatták teljes szívvel az 1956-os forradalom és szabadságharc moszkvai értékelését. 

A magyar diplomaták jelentése szerint Campbell főszerkesztő gyakran elnéző 
viselkedést tanúsított a nem megfelelő politikai véleményekkel szemben, tette ezt  
a lap munkájának zavartalan biztosítása érdekében. A szerkesztőségen belüli össze-
csapások különösen Walter Holmes 1957 év végi Budapestre utazása előtt éleződtek 
ki.30 Többen azt követelték, hogy mást küldjenek helyette, mert Holmes alkalmatlan 
a tárgyilagos tájékoztatásra. Ám, mint az idősebb generáció tagja, a BKP vezetősége 
számára megbízhatónak számított. A pártellenzéket adó fiatal újságíróknak „sztáli-
nista” volt. „[…] Budapestre való elutazása előtt levelet kapott az egyik vidéki mun-
katársától, aki rendkívül provokatív és ellenséges modorban biztosítékot követelt 

26	 Uo.
27	 Uo. Látogatás a Daily Worker főszerkesztőjénél. 1957. október 25.
28	 Lásd: MNL OL TÜK Nagy Britannia 1956−1958. XIX-J-1-j, 14. d. 29. t. Nyilatkozat október 23. 

1957. augusztus 27.
29	 Uo. Nyilatkozat 23. 1957. szeptember 24.
30	 Walter Holmes, újságíró. 1892-ben született, 1916 és 1919 között börtönben volt, mert lelkiismereti 

okokból megtagadta a katonai szolgálatot. Az I. világháború kezdeti éveiben Sylvia Pankhurst 
munkatársaként dolgozott. A BKP alapító tagja. Az 1920-as években a Daily Herald munkatársa. 
Később a Sunday Worker szerkesztője, majd 1930-tól a Daily Worker külföldi tudósítója lett. Egé
szen 1966-ig, amikor a lap felvette a Morning Star nevet, a kiadvány „Workers Notebook” című 
állandó rovatát vezette. Az 1930-as években helyszíni tudósításokat küldött a japán által megszállt 
Mandzsúriából, illetve az olaszok által megszállt Abesszíniából is. Később a nürnbergi perről 
közölt cikkeket a Daily Worker számára, amelyet sokáig a BKP Politikai Bizottságában is képviselt. 
Lásd: Graham Stevenson. http://www.grahamstevenson.me.uk/index.php?option=com_content&v
iew=article&id=755:walter-holmes&catid=8:h&Itemid=109 (letöltve: 2015. szeptember 7.)



255

Kísérletek az 1956-os forradalmat követő angolszász sajtóvisszhang megváltoztatására 

Holmes-tól, hogy tárgyilagos és kritikus lesz Magyarországon, ahol továbbra is 
Sztálin és Rákosi módszerei uralkodnak.”31 1959-ben Varga István valószínűleg 
éppen ezért dicsérte Walter Holmes magyarországi tevékenységét. A tudósításai  
– vélelmezte – pozitívan befolyásolták a hazánkról kialakult képet.32

A BKP belső problémái mellett újabbak is keletkeztek. Elegendő Nagy Imre mi
niszterelnök és társai 1958. június 16-i kivégzésére gondolnunk, amelyet a BKP párt-
vezetése sem tartott helyénvalónak. Véleményük a Daily Worker-ben is megjelent.

A szigetországi kommunisták vezetői, Harry Pollitt33 és John Gollan34 kifejtették 
a magyar követségnek, „hogy a Daily Worker-ben a Nagy Imréék [sic!] elleni ítélet-
tel kapcsolatosan közölt vezércikk első két bekezdése nem taktikai okokból író-
dott, hanem az angol K. P. [sic!] álláspontját tükrözi. Tehát nem értenek egyet a halálos 

31	 MNL OL TÜK Nagy Britannia 1956−1958. XIX-J-1-j 14. d. 29. t. Problémák a Daily Worker szer-
kesztőségében, 1957. október 29.

32	 MNL OL TÜK Nagy Britannia 1948−1959 XIX-J-1-j 37. d. 126. t. A sajtómunka új módszerére 
vonatkozó javaslatok. 1959. február 24.

33	 Harry Pollitt (1890−1960), kommunista politikus. Egy patkolókovács fiaként született, s miután 13 
évesen otthagyta az iskolát, kazánkovács-tanoncként kezdett dolgozni. Végül Southampton-ba 
ment, és az első világháború alatt a háborúellenes mozgalomhoz csatlakozott. Aktív tagja volt a 
szakszervezeti mozgalomnak. A háború végén csatlakozott a Munkások Szocialista Szövetségéhez, 
amelyet Sylvia Pankhurst szervezett. Részt vett az el a kezekkel Oroszországtól kampányban, 
amely ellenállt a brit kormányzatnak. 1920 áprilisában tevékenyen részt vett a Brit Kommunista 
Párt megalakításában. Pollitt-ot, valamint Rajani Palme Dutt-ot és Hubert Inkpin-t bízták meg 
azzal, hogy hajtsák végre a Komintern szervezeti szabályait. 1929-ben a BKP főtitkárnak válasz-
tották, és hűséges támogatója maradt Sztálinnak. A spanyol polgárháború alatt aktív szerepet ját-
szott az önkéntesek toborzásában a Népfront-kormány oldalán. Lojális követője volt Sztálinnak 
1939 szeptemberéig, amikor üdvözölte, a brit kormány hadba lépését a náci Németországgal szem-
ben. Rajani Palme Dutt viszont folytatni akarta a sztálini vonalat és ki akarta kényszeríteni Pollitt-
ból, hogy hibáját beismerve ellenezze a háborút Hitler ellen. Erre sem Pollitt, sem a parlamenti kép-
viselő Willliam Gallacher, sem a Daily Worker főszerkesztője, John R Cambell nem volt hajlandó, 
ezért le kellett mondaniuk, és Pollitt helyét Dutt vette át. 1941. június 22. után mindez megválto-
zott, köszönhetően annak, hogy Németország megtámadta a Szovjetuniót. Pollitt visszakapta főtit-
kári posztját. és a BKP elérte népszerűsége csúcsát, megsokszorozódott a taglétszáma is. Az SZKP 
XX. kongresszusán a párt első titkára, Hruscsov leleplezte Sztálin bűneit. Pollitt nem értette a kri-
tikákat, és azt mondta, hogy Sztálin portréja a lakásában marad felakasztva, ameddig csak él. 
1956-ban lemondott a főtitkári tisztségéről, majd nem sokkal később meghalt. John Simkin Sparta
cus Education. http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/TUpollitt.htm (letöltve: 2012. május 31.)

34	 John Gollan, (1911–1977) kommunista politikus. 1927-ben lépett be a Kommunisták Ifjúsági Szö
vetségébe, valamint a Kommunista Pártba. 1932-ben szerkesztője a Kommunista Ifjúsági Szer
vezet lapjának, a Challange-nek és 1935-ben főtitkára is lett a szervezetnek. 1939-től BKP titkár az 
észak-kelet angliai kerületben, majd 1941-től Skóciában. 1947-ben kinevezték a párt főtitkár helyet-
tesének. 1949 és 1954 között a Daily Worker segédszerkesztője. Országos Pártszervező 1954-ben, 
majd 1956–1976 között a párt főtitkára. Graham Stevenson. http://www.grahamstevenson.me.uk/
index.php?option=com_content&view=article&id=235:john-gollan-&catid=7:g&Itemid=108 
(letöltve: 2011. június 14.)



256

Rácz János:

ítélettel. Nagy és társai bűnösségét nem vonják kétségbe, de szerintük az ítéletet élet-
fogytiglanra kellett volna változtatni. Az elvtársak hangoztatták, hogy a véleményü-
ket annakidején ismertették Kádár elvtárssal, aki meghallgatta azt, de maga nem 
nyilvánított véleményt. […] Úgy látják, hogy az ítélet nehéz helyzetbe hozta párt
jukat, és a szakszervezetekben is számolniuk kell pozícióveszteségekkel”.35 Később 
a BKP szemrehányóan nyilatkozott a Nagy Imre-ügyről. Azt állították, hogy Kádár 
János félretájékoztatta őket. Abban a hitben hagyták el Magyarországot 1958 tava-
szán, hogy nem lesz semmilyen Nagy Imre-per.36 Kádár is megemlítette a Magyar 
Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának 1958. július 25-i ülésén, hogy több 
kommunista testvérpárt – köztük a BKP – is jelezte aggodalmait a Nagy Imre és tár-
sai ellen lefolytatott eljárás és a kivégzések miatt.37 A Daily Worker Magyarországgal 
kapcsolatos tevékenysége olykor aggasztotta a követséget. 1958 szeptemberében kény-
telenek voltak megemlíteni, hogy „furcsának tűnik [az újság] magatartása, amely  
a Nagy-ítélet óta – Walter Holmes – néhány szellemes és ügyes reagálásától elte-
kintve – hazánk irányában legalábbis passzivitással vádolható”.38 A kiadvány hely-
zete egy évvel később sem változott. A BKP ír származású tagja, John Mahon nem 
tudott jó hírekkel szolgálni a magyar politikusoknak.39 Elmondása szerint a párt 
szélmalomharcot folytatott. Bármilyen komolyabb akciót is hajtottak végre, csekély 
sajtóbefolyásuk miatt képtelenek voltak kiaknázni az eredményeit. A szigetországi 
kommunista újság példányszáma nem emelkedett. 1959 végén, a vidéki előfizetések-
kel együtt csak kétezer darabra tartottak igényt naponta az olvasók. Az előállítás 
egyértelműen ráfizetésesnek bizonyult.40 A BKP és a Daily Worker már ezért sem 
lehetett az egyedüli megoldás az angolszász médiával folytatott egyenlőtlen harcban. 

35	 MNL OL TÜK, Nagy Britannia 1948−1959 XIX-J-1-j 37. d. 126t. Beszélgetés az Angol Kommunista 
Párt vezetőivel a Nagy ügyről. 1958. június 28.

36	 Az erre való utalást lásd: Az MSZMP Politikai Bizottságának jegyzőkönyvéből, Felkészülés az 
ENSZ XIII. közgyűlésére. In: Borhi László: i.m. 325.

37	 Kádár János előadói beszéde az MSZMP Központi Bizottságának ülésén, Budapest, 1958. július 
25. In: Horváth Miklós – Zinner Tibor: Koronatanúk jeltelen sírgödrökben. Dokumentumok Nagy 
Imre és társai pertörténeteihez. Budapest, 2008. Magyar Közlöny, 857.

38	 MNL OL TÜK, Nagy Britannia 1948−1959. 37. d. 126. t. Jelentések, sajtószemlék. Angol lapok 
hazánkról. 1958. szeptember 24.

39	 John Mahon (1901–1975), Dublinban született kommunista politikus. 1920-ban lett a BKP tagja. 
A londoni kerület titkáraként tevékenykedett, valamint tagja volt a párt Végrehajtó és Politikai 
Bizottságának. Szorosan együttműködött a BKP főtitkárával, Harry Pollitt-tal. Szervezte Pollitt 
választási kampányát is. Lásd: Graham Stevenson. http://grahamstevenson.me.uk/index.php 
?option=com_content&view=article&id=370:john-mahon-&catid=13:m&Itemid=114 (letöltve: 2015. 
október 12.)

40	 MNL OL Nagy Britannia TÜK 1959−1964. 15. d. 29. t. Az 1956-os forradalom és annak külföldi 
visszhangja. Mahon elvtárs látogatása. 1959. december 18.



257

Kísérletek az 1956-os forradalmat követő angolszász sajtóvisszhang megváltoztatására 

Egy kicsiny kommunista szervezet még kisebb hatású újságja volt csupán. Az Ame
rikai Kommunista Párt napilapja, a szigetországi újság testvérlapja, az azonos nevet 
viselő Daily Worker szóba sem jöhetett a magyar propaganda szempontjából. Az 
újság főszerkesztője, John Gates körül tömörült az 1956-os magyarországi szovjet 
beavatkozást ellenzők tábora.41 Ez a kommunista sajtótermék támadta a formálódó 
Kádár-rezsimet. Ráadásul az 1956-os forradalom miatt kialakult sorozatos vitáknak 
köszönhetően a lap 1958 februárjában megszűnt.42

A szigetországi kommunisták mégis hasznosnak bizonyultak. A Fehér Könyv ang
liai terjesztésében a követség segítségére sietett a BKP propagandaosztálya, vala-
mint a Laurance and Wishart cég.43 Mindez nem oldhatta meg önmagában a magyar 
propagandaterjesztés gondjait, ezért szükség volt ennél körmönfontabb ügyeskedé-
sek alkalmazására.

„Kapitalista megoldások”

A követségek tájékoztatási lehetősége korlátozott volt. Az Amerikai Egyesült Álla
mok már az 1956-os forradalmat megelőzően, 1955-től megakadályozta, hogy  
a washingtoni képviselet tájékoztatási tevékenységet folytathasson a követség épüle-
tén kívül.44 Tették ezt válaszként a Magyar Népköztársaság hasonló politikai intéz-
kedésére, amely a budapesti amerikai diplomatákat sújtotta. Ezzel együtt maradtak 
olyan megoldások, amelyek kifejezetten alkalmasnak látszottak az angolszász sajtó 

41	 John Gates (1913−1992), újságíró. Egy New York-i lengyel zsidó család sarjaként született 1913-
ban. Eredeti neve Solomon Regenstrief, amelyet később változtatott meg. 1930-ban a New York-i 
egyetemre iratkozott be, ahol még diákként ismerkedett meg Karl Marx írásaival, ezután csatlako-
zott a Kommunisták Ifjúsági Szövetségéhez. A spanyol polgárháború kitörésekor csatlakozott az 
Abraham Lincoln zászlóaljhoz. A második világháború után, 1947-től John Gates a főszerkesztője 
lett a Daily Worker napilapnak. 1949-ben, más amerikai kommunista vezetőkkel együtt, perbe fog-
ták a Smith törvény megsértése miatt, és börtönbüntetésre ítélték. 1958-ban kilépett az Amerikai 
Kommunista Pártból. Azt állította, hogy a párt megszűnt hathatós ereje lenni a demokráciának,  
a békének és a szocializmusnak az Amerikai Egyesült Államokban. Lásd: John Simkin, Spartacus 
Educational. http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/SPgates.htm (letöltve: 2008. március 15.)

42	 Az eset részleteiről: Rácz János: Az 1956-os forradalom bukása az Amerikai Kommunista Párt 
napilapjában, avagy egy újság megszűnésének anatómiája. In: Fejezetek a tegnap világából. 
Tanulmányok a 19–20. század történelméből. Főszerk. Gergely Jenő. Szerk.: Csaplár-Degovics 
Krisztián – Tornyai Anna. Budapest, ELTE BTK, 2009. 307−332.

43	 MNL OL TÜK, Nagy Britannia 1956-1958. XIX-J-1-j 14. d. 29. t. Fehérkönyv angliai terjesztése. 
1957. március 18.

44	 MNL OL TÜK USA 1945–1964. XIX-J-1-j 3d. 14. t. 130. A magyar külképviselet helyzete Wash
ingtonban. Látogatás az amerikai külügyminisztérium helyettes államtitkáránál tájékoztatási és 
útlevél ügyben.



258

Rácz János:

Magyarországgal foglalkozó cikkeinek befolyásolására. A követségeknek módja nyílt 
elbeszélgetnie a külföldi újságírókkal. Meginvitálták őket egy-egy étkezéssel egybe-
kötött, barátságos hangvételű eszmecserére. A budapesti külügyminisztérium meg-
dicsérte az akciókat kezdeményező diplomatákat. 1957-ben Zádor Tibor washingtoni 
ügyvivőnek a következő feljegyzésben gratuláltak a sikeres kapcsolatfelvételért. 
„Mint ahogyan azt már többször jeleztük, igen jó kezdeményezésnek tartjuk, hogy 
az ügyvivő elvtárs személyes kapcsolatokon keresztül próbál értesüléseket szerezni 
olyan fontos kérdésekről, mint pl. az amerikai hivatalos köröknek Magyarországgal 
kapcsolatos állásfoglalása. […] Az újságírókkal való kapcsolat azért is hasznos szá-
munkra, mert példaként felhozott fent említett kérdéseken kívül, alkalmat ad arra, 
hogy egyes tudósítókat a valóságnak megfelelően tájékoztassunk pl. a magyar
országi eseményekről, a magyar belpolitika helyzetéről stb. […] Érdeklődéssel 
várunk több ilyen személyes kapcsolatra vonatkozó jelentést.45

A magyar fővárosban tudatában voltak, hogy az ilyen kapcsolatoknak természete 
szerint kellemetlen velejárója, hogy akaratlanul nem kívánt információkhoz jut
hatnak a nyugati újságírók is. Ezért amikor Zádor Tibor összeismerkedett John M. 
Hightower AP kommentátorral, figyelmeztették: „Tudatában vagyunk annak, hogy 
cserébe nekünk is kell valamit adnunk, és ezért javasoljuk, hogy ha az ügyvivő elv-
társ valamilyen, Hightower számára érdekes anyagot tud biztosítani, akkor juttassa 
el hozzá, úgy kérjen anyagot itthonról megfelelő témakörben. Értesülésünk szerint 
sajtóosztályunk a szóvivői nyilatkozatok anyagát még elhangzásunk előtt továbbí-
tani fogja a követségre. Ezekben feltehetően előbb-utóbb lesz olyan anyag, amit 
Hightower felhasználhat.”46A londoni magyar követség is alkalmazta ezt a módszert, 
információk szerzésére, illetve az angolszász újságírók finom meggyőzésére. Nyerki 
Gyula ideiglenes ügyvivő 1957. június 26-i londoni feljegyzésében tájékoztatta  
a Külügyminisztériumot arról, hogy ebéden látták vendégül a Daily Mirror külpoli-
tikai szerkesztőjét. Alkalom nyílt arra is, hogy megérdeklődjék, hajlandóak lenné-
nek-e „bizonyos, a magyar kormány nézeteit tükröző cikkeket elhelyezni, [amelyre] 
meglehetősen óvatosan reagált és kijelentette, hogy talán igen”.47 Az elfojtott forra-
dalmat követően Magyarországon járt angolszász újságírók hazatérésük után is 
kiemelt figyelmet kaptak diplomatáinktól. Az 1963. márciusi 22-i amnesztiát köve-
tően hazánkba látogató Walter Friedenberg sem kerülte el a Külügyminisztérium 
figyelmét. A kialakult szokásoknak megfelelően vendégül látták az újságírót.

45	 MNL OL TÜK USA 1945–1964. XIX-J-1-j 10. d. 29. t. 42. Újságírókkal való kapcsolatok. Kap
csolatok Chalmers Roberts-sel. 1957. szeptember 10.

46	 Uo. 204. Tóth Anna osztályvezető levele. 1957. október 15.
47	 MNL OL TÜK Nagy-Britannia 1948–1959. XIX-J-1-j 37. d. 126. t. Jelentések, sajtószemlék, Fel

jegyzés: Ebéd M. Kinggel, a Daily Mirror külpolitika szerkesztőjével. 1957. június 26.



259

Kísérletek az 1956-os forradalmat követő angolszász sajtóvisszhang megváltoztatására 

Az Amerikai Egyesült Államok Külügyminisztériuma által delegált tudósító 
közép–kelet-európai útja során jutott el Budapestre. Friedenberg kedvezően nyilat-
kozott budapesti tapasztalatairól, majd a törvényhozásról és a minisztertanácsról 
érdeklődött. Ígéretet tett arra is, hogy több újságcikkben méltatja majd a látottakat. 
„Kifejezte reményét, hogy cikkei kedvezően befolyásolják majd a magyar-amerikai 
kapcsolatok fejlődését.”48

A követségeknek akadtak nehézségei a külföldi sajtó munkájának pontos feltér
képezésével. Feladatuk lett volna odafigyelni azokra az újságírókra, akik magyar
országi beutazáshoz igényeltek vízumot. A budapesti Külügyminisztérium azt sze-
rette volna elérni, hogy a washingtoni külképviselet a vízum kiadása során kérje az 
újságíróktól, hogy látogassanak el a Külügyminisztérium sajtóosztályára. Budapest 
orientálni kívánta az újságírókat, megelőzve a kellemetlen cikkek megjelentetését. 
Nem létezett biztos megoldás. Zádor Tibor feljegyzése elemezte a központ kérésének 
teljesíthetetlenségét.

„A rendelettel kapcsolatban szeretnénk megjegyezni, hogy ha arra lehetőségünk 
volt, az elmúlt időszakban is kerestük a kapcsolatot a Magyarországra utazó újság-
írókkal, de ez általában csak azokkal sikerült, akik Washingtonban laktak. New 
Yorkból, vagy más távolabbi városból csak a legritkább esetben teljesítették kérésün-
ket és nekünk nem volt lehetőségünk arra, hogy mi keressük fel őket.”49

Akadtak ennél jóval körmönfontabb kísérletek is. A legegyszerűbb megoldás néha 
olcsóbb, mint a lehetetlenségig túlbonyolított – gondolhatta Varga István sajtóattasé, 
amikor 1957. július 10-én úgy döntött, hogy levelet ír a Daily Telegraph szerkesztő-
jének.

Gordon-Brook Shepard egy tudósítása adott okot a magyar diplomaták tiltakozá-
sára. Shepard már régi jó ismerőse volt a Kádár-rezsimnek.50 1956-ban tudósítóként 

48	 MNL OL TÜK USA 1949–1964. XIX-J-1-j 25. d. 121. t. Sajtó, idegenforgalom. Ebéd Walter 
Friedenberg amerikai újságíróval. 1963. október 17.

49	 MNL OL TÜK USA 1958–1964. XIX-J-1-j 10. d. 33. t. Az Amerikai Egyesült Államok polgárainak 
nem hivatalos jellegű, de nem turisztikai célú magyarországi látogatása, Zádor Tibor válasza Sík 
Endre külügyminiszternek. 1960. október 28. 599.

50	 Gordon-Brook Shepard (1918–2004), hírszerző tiszt, újságíró, író. Iskolai tanulmányait Latymer-
ben, Londonban, Peterhouse-ban, Cambridge-ben folytatta. A II. világháborúban a hírszerzésnél 
dolgozott, és a munkáját az európai ellenállásra fókuszálta. 1945-ben csatlakozott a Daily Tele
graph-hoz, a lap ausztriai tudósítójaként. Több fontos történelmi eseményről is írt. Éppen Berlinben 
volt a szovjet blokád alatt. Később visszatért Ausztriába, ahonnan tudósíthatott a prágai kommu-
nista átalakulásról. Alkalma nyílt írni 1955-ben az osztrák államszerződésről, illetve a magyar
országi politikai változásokról. A hírszerzői múltja miatt nehéz volt a vasfüggönyön túl dolgoznia. 
Az 1956-os forradalomról is tudósított, írásait egy csempész segítségével jutatta el Bécsbe. 1961-től 
a Sunday Telegraph külügyi tudósítója, később főszerkesztő-helyettese lett. Több történelmi és 
életrajzi könyv szerzője. Sokat foglalkozott a Habsburgokkal. Írt IV. Károlyról és a feleségéről, Zita 



260

Rácz János:

járt Budapesten, és akkor is a rendszer ellenségének számított. Kiutasították, és nem 
várták esetleges visszatérését Magyarországra. Ezúttal azt állította, hogy négy ismert 
magyar művész öngyilkossága tiltakozás volt az 1956. november 4-e után tör
téntekre. Colin Coote, a Daily Telegraph szerkesztője kijelentette: nem diszkredi-
tálja egyetlen újságíróját sem a védekezés lehetősége nélkül.51 Kapjon Shepard vízu-
mot, hogy utánajárhasson a történteknek. Jól számított, erre már nem lehetett mit 
válaszolni; Shepard lett volna az utolsó, akit beengedtek volna a kádári Magyar
országra.

Ám Varga nem adta fel. Jó érzékkel választott újságot, és elküldte a The Newsletter 
baloldali lapnak. Két apróbb problémától eltekintett a sajtóattasé. Először is a The 
Newsletter komoly ellenfele volt a Brit Kommunista Párt napilapjának, a Daily 
Worker-nek. Mindkét lap a szigetországi radikálisabb baloldali irányzatot képviselte, 
de az előbbi „trockistának” számított, és ezért komoly ellenfele volt a BKP politiká-
jának. Másodsorban a The Newsletter főszerkesztőjét Peter Fryer-nek hívták.52

Fryer a Daily Worker tudósítójaként 1956 októberében már járt Magyarországon. 
A BKP elégedetlen volt a munkájával. Nem fogadták el, hogy egy kommunista újság-
író a magyar forradalomról és nem a fasiszta lázadásról írt cikkeket. Fryrer-nek 
távoznia kellett mind a laptól, mind a kommunista pártból.53 A fiatal tudósító nem 

királynéról is. Elnöke volt az SOS gyermekfalu brit szervezetének. Lásd: [Név Nélkül]: Gordon-
Brook Shepard. Telegraph, 2004. január 30. In: http://www.telegraph.co.uk/news/obituaries/1452978/
Gordon-Brook-Shepherd.html (letöltve: 2015. szeptember 14.)

51	 MNL OL TÜK Nagy Britannia 1956-1958. XIX-J-1-j 14. d. 29. t. Jelentés 1957. július 22.
52	 Peter Fryer (1927–2006), újságíró, író. Egy Hull-i hajóskapitány fiakként született 1927-ben. 1938-

ben ösztöndíjat nyert a Hymers kollégiumba. Kezdetben politikai érdeklődése az anarchista eszme-
áramlathoz tartozott. 1942-ben tagja lett a Kommunista Ifjúmunkások Szövetségének. 1945-ben 
belépett a BKP-ba. A Yorkshire Postnál kezdett el dolgozni, de kommunista irányultsága miatt 
1947-től a Daily Worker szerkesztőségében folytatta újságírói karrierjét. 1949-ben kiküldött tudó-
sítóként Budapesten figyelte a Rajk–Brankov-per eseményeit. 1956 októberében a forradalmi 
Magyarországról küldte a jelentéseit. Összekülönbözött mind a Daily Worker, mind a párt vezetői-
vel, mert nem volt hajlandó ellenforradalomként tudósítani a látottakról. 1956-ban Hungarian 
Tragedy címmel könyvet írt a magyar forradalomról. A BKP vezetősége kizárta a pártból. Később 
a trockista irányultságú Gerry Healey vezette csoporthoz társult. Ennek köszönhetően szerkesz-
tette a Newsletter hetilapot. Miután összekülönbözött Healey-vel és otthagyta a lapot, könyvírással 
kezdett foglalkozni. Halála előtt pár nappal értesült arról, hogy Magyarországon kitüntették  
a Köztársasági Érdemérem Lovagkeresztjével. Lásd: Terry Brotherstone: Peter Fryer: Communist 
journalis who told the truth about Hungary 1956. The Guardian, 2006. november 3. http://www.
theguardian.com/media/2006/nov/03/ pressandpublishing.guardianobituaries Letöltés ideje: 2015. 
november 2.

53	 Lásd részletesebben Rácz János: A Fryer-ügy. In: Rendszerváltások kortársa és kutatója Tanul
mánykötet Izsák Lajos 70. születésnapjára. Főszerk.: Erdődy Gábor, Budapest, 2013. ELTE Eötvös 
Kiadó, 360–365.



261

Kísérletek az 1956-os forradalmat követő angolszász sajtóvisszhang megváltoztatására 

vesztette el marxista meggyőződését, ezért hamarosan a The Newsletter-hez került. 
Fryer elfogadta Varga István levelét, amit kommentár nélkül közölt.54

A sajtóattasé kifejezetten ügyesnek bizonyult a levélírás műfajában. 1958 tavaszán 
egy újabb cikk bosszantotta fel annyira, hogy megjegyzéseit elküldje az írás közlő-
jének: a Glasgow Herald-nak. A konzervatív skót lapban 1958. március 11-én meg-
jelent cikk nemcsak a magyarországi megtorlást taglalta, de más szempontokat is fel-
vázolt.55 Különösen a magyar pártvezetőt értékelte más szempontból az írás. „Kádár 
talán elárulta a magyar forradalmat, talán a szovjet szuronyok tartották fent, ám 
szenvedett Rákositól. Nem sztálinista, ahogy a párt és a kormány sem”.56 Megálla
pították: bár a munkások bérei emelkedtek, de a parasztságot bekényszerítették a tée-
szekbe. Varga leginkább a megtorlás vélt nagyságát kritizálta. Az ítéleteket jogosnak 
tartotta, és azt állította, hogy az ellenforradalmárok bíróság nélkül több ember életét 
oltották ki. 

Varga eljárása mégis visszaütött. Kinyomtatott cáfolata ugyanis olvasói válaszokat 
generált. 1958. március 29-én Henry A. Baker cinikusan reagált a diplomata felveté-
seire. Érdekelte, hogy Magyarországon van-e egyáltalán olyan szabadság, mint Skó
ciában, ahol bárki leírhatja az ellenvéleményét. Nem nehéz elképzelni azt sem  
– vetette fel Baker –, mi lett volna azzal a magyar főszerkesztővel, aki a rendszerrel 
szembeni kritikát megjelentette volna a lapjában.57

H. W. Henderson azért írt levelet Vargának, hogy vázolja a magyar 1956-os forra-
dalmárok szándékait. Varga véleményével szemben közbevetette, hogy mondjon bár-
mit is, a szabadságharcosok nem akarták visszaállítani a régi földesúri rendszert. 
Kinyilvánították szimpátiájukat a szociáldemokrácia mellett.58

Egyes újságírók több figyelmet is érdemeltek annál, hogy pusztán levélben keres-
sék meg a szerkesztőséget. Léderer Lajos munkája nem nyerte el a Kádár-rezsim tet-
szését.59 A tudósító, aki az 1956-os forradalom idején is Budapesten dolgozott, nem 
kívánatos személy volt Magyarországon. Léderer éberen figyelte a megtorlás fejle-
ményeit és a Kádár-kormány intézkedéseit Londonból. Cikkei tovább ingerelték  
a magyar diplomatákat. Hiába tiltakoztak az Observer 1959. április 12-én megjelent 

54	 MNL OL TÜK Nagy Britannia 1956-1958. XIX-J-1-j 14d. 29t. Jelentés. 1957. július 22.
55	 William V. Wallace: Hungary since the rebellion. GlasgowHerald, 1958. március 11.
56	 Uo.
57	 Henry A. Baker: The Hungarian Rebellion. Glasgow Herald, 1958. március 29.
58	 Uo.
59	 Léderer Lajos (1904–1985), újságíró. A Pázmány Péter Tudományegyetemen hallgatott jogot. 

1926-ban doktorrá avatták. A Pesti Hírlap, londoni tudósítója volt. 1945-től az Observer munka
társaként dolgozott. Lásd: Magyar Életrajzi Lexikon http://mek.oszk.hu/00300/00355/html/
ABC09006/09321.htm (letöltve: 2015. október 7.)



262

Rácz János:

írása ellen, a londoni lap szerkesztőségénél.60 A főszerkesztő-helyettes, Kádár 1959. 
április 4-i beszédére hivatkozva utasította vissza a vádakat. A magyar diplomaták 
találkoztak Lédererrel egy fogadáson. A munkáját szemenszedett hazugságnak ne
vezték és az Observer „piszkos hangú” válaszlevelét is részben neki tulajdonították. 
Léderer elismerte, hogy benne volt a keze az ügyben. Nem véletlen, ha ezek után 
kijelentették „Léderert továbbra is, mint elsőszámú ellenséget fogjuk kezelni. Nem 
gondoljuk, hogy sűrűn keresne minket a jövőben”.61 Az Observer magyar szárma-
zású tudósítójának esélye sem volt arra, hogy meglátogassa Magyarországot. 1976-ig 
kellett várnia arra, hogy farkasszemet nézhessen az új rezsim budapesti képvise
lőivel.62

A londoni magyar követség és a Külügyminisztérium figyelte a BBC Kádárral 
foglalkozó adásait is. Módszeresen tett kommentárokat a rádió magyar nyelvű műso-
ráról. Ezek alapján a budapesti Külügyminisztérium 1957. február 28-án feljegyzést 
küldött a brit követségnek, amelyben az alábbiakról tájékoztatták a szigetországi 
képviseletet:

„A rádióadások valódi célja a hallgatók történelmi tényeknek megfelelő objektív 
tájékoztatása kell, hogy legyen és nem a sértegetés és uszítás, mely nem a fenti célt, 
hanem az országok kapcsolatának megmérgezését, gyűlölet szítását és a nemzetközi 
feszültség fokozását szolgálja”.63 A BBC kormányzati szócsőnek számított ezért azt 
remélték, hogy ezúttal az angol diplomaták nem tudnak majd azzal érvelni, hogy  
a kritizált kijelentések nem állami orgánumoktól származnak, és a sajtószabadság 
tiszteletben tartása miatt nem tudnak fellépni. Ezek a kísérletek nem voltak alkalma-
sak az angolszász média orientálására, ám a politikai kapcsolatok elmérgesítéséhez 
hozzájárultak.

A kádári propagandaterjesztés anyagi forrásai korlátozottak voltak az elégedetlen 
magyar menekültek hazatérésének segítésében is. A valutakassza még azt is nehezen 
viselte, hogy az IBUSZ irodák korlátozás nélkül, készpénz ellenében adjanak jegyet 
a hazatérni szándékozók hozzátartozóinak.64

Az is kiadással járt, hogy egy „baráti” újságíró megfelelő hangvételű cikket írjon. 
Denis Nowell Pritt, brit baloldali értelmiségi, ideológiai meggyőződésből is hajlandó 

60	 Léderer Lajos: Hungary Curbs Farms Drive. Observer, 1959. április 12. 1.
61	 MNL OL TÜK Nagy Britannia 1959–1964. XIX-J-1-j 38. d. 126. t. Jelentések, Sajtószemlék, Az 

Observer magyar vonatkozású cikke. 1959. április 27.
62	 Rácz János: Kádár János a korabeli angolszász sajtóban. In: Veritas Évkönyv 2014. Szerk. Ujváry 

Gábor, Budapest, Veritas–Magyar Napló, 2015. 380.
63	 MNL OL TÜK Nagy Britannia 1956–1958. XIX-J-1-j 14. d. 29. t. Feljegyzés a budapesti brit követ-

ségnek 1957. február 28.
64	 MNL OL TÜK Nagy Britannia 1948–1961. XIX-J-1-j 32d. 112 t. Anglia Magyar Politikai Emigráció 

és menekültkérdés. Magyar emigráció. 1957. április 7.



263

Kísérletek az 1956-os forradalmat követő angolszász sajtóvisszhang megváltoztatására 

volt együttműködni az ilyen kérdésekben.65 Pritt több esetben találkozott magyar 
diplomatákkal és a kedélyes beszélgetések témája a „magyar ügyeket” érintette.  
A szigetországi jogász 1958 augusztusában Magyarországon is járt, és miután Nagy 
Imrét kivégezték a „barátság” jegyében cikket írt a perről, amelyben igazolta az 
ítéleteket. A Nagy-Imre ügy már a magyarországi útja előtt is érdekelte Prittet, a lon-
doni magyar követségnek kifejtette, hogy aggódik a történtek miatt. „Felvetette, fog-
lalkozik azzal a gondolattal, hogy tisztára jogi szempontból brosúrát írjon, amelyben 
igazolná a magyar igazságügyi hatóságok törvényességét. Felvetette, hogy amennyi-
ben bírálatot egyáltalán mondana, az ránk nézve nem lenne kedvezőtlen, csupán 
abból meggondolásból tenné a kritikai megjegyzéseket brosúrája végén, hogy lecsil-
lapítsa az angol jogi körök hangulatát”.66

Pritt kérte, hogy megnézhesse a bírósági iratokat, angol, német, francia fordítás-
ban. Az elkészítendő írását megmutatná a követségnek, pontosan úgy, ahogy ezt  
a Zinovjev-peresetében is tette.67 Pritt egy ilyen kényes kérdés megfelelő kezelésé-
hez tehát nemzetközi tapasztalatokkal rendelkezett. A Nagy Imre-ügyben is kama-
toztatta „tudását”. A szigetországi magyar képviselet jelentése igazolta a megelőle
gezett bizalmat.

Pritt, a New World Review-ban megjelent írása szerint, Nagy Imre bűnös volt. A ha
lálbüntetés helyénvaló volt, morálisan sem kínálkozott más büntetés lehetősége. Az 
angol jogász még a zárt tárgyalást is igazolta, mert a Nagy-ügy minden országban 
titoktartást igényelt volna. Miközben kifejtette, hogy nem szereti a halálbüntetést, 
ám azok protestálnak ellene, akik valójában kedvelik alkalmazni az effajta megoldá-
sokat. Azt, hogy Pritt együttműködött a magyar hatóságokkal bizonyítja a Kádár-
rezsim által használt fogalmak alkalmazása is. Kifejtette: 1956-ban fehérterror volt, 

65	 Denis Nowell Pritt (1887−1972), jogász. Herlesden-ben született, tanulmányait Winchester-ben, 
Londonban folytatta, majd 1906 és 1909 között jogásznak tanult a Middle Temple-ben. Csatlakozott 
a Munkáspárthoz. 1931-ben alapító tagja a Társaság a Szocialista Információs és Propaganda 
Irodáért szervezetnek, a későbbi Szocialista Ligának. 1933-ban támogatta, hogy a Munkáspárt kös-
sön szövetséget a brit kommunistákkal a fasizmus elleni harcban. Csalódást okozott számára, hogy 
a munkáspárti tagok többsége nem támogatta ezt az indítványt. Pritt dolgozott a Polgári Jogok 
Országos Tanácsában. 1936-ban figyelemmel kísérte az első moszkvai törvénysértő politikai pert, 
támogatásáról biztosította Sztálint az eljárásról írt cikkében. 1940-ben kizárták a Munkáspártból, 
mert támogatta a szovjet csapatok finnországi hadjáratát. 1945-ben Hammersmith North képvise-
lőjeként bekerült a Parlamentbe. 1949-ben több, a Munkáspártból kizárt képviselővel megállapítot-
ták a Független Munkáspárti Csoportot. Az 1950-es választásokon már nem került a Képviselőházba. 
John Simkin Spartacus Educational. http://spartacus-educational.com/TUpritt.htm (letöltve: 2015. 
szeptember 28.)

66	 MNL OL TÜK Nagy Britannia XIX-J-1-j 1959–1964 15. d. 29. t. Az 1956-os forradalom és annak 
külföldi visszhangja Beszélgetés Pritt barátunkkal. 1958. július 1.

67	 Uo.



264

Rácz János:

reakciós emigránsok visszatértek Magyarországra, börtönből kiszabadult banditák 
garázdálkodtak. Nagy Imre nem tett semmit, cinkos hallgatása a Horthy fasizmus 
visszaállítását célozta.68 Az ilyen cikkek jelentősége megnövekedett, amikor egyes 
aktuális események magyarázatára tudták felhasználni a megrendelt munkát. A New 
World Review 1958. decemberi számából ötszáz példányt kért a követség. Fontos 
volt, hogy Pritt cikke mindenhová eljusson a „magyar kérdést” tárgyaló ENSZ ülés 
előtt.69

Nem volt elegendő –Pritt-hez hasonló – baloldali gondolkodású értelmiségi, vagy 
aki némi fizetség fejében támogatta volna a magyar kormány szándékait. Különösen 
akkor, ha az nehezen érkezett. Pritt szót emelt egy indiai ismerőse –Daniel Latifi –
elmaradt honoráriuma miatt.70 A londoni követség sem tudott felvilágosítást nyúj-
tani, ezért Budapesthez fordultak információért. Hamarosan kiderült, hogy a delhi 
magyar követség már kifizette az újságírót, bár a munkáját nem találták megfele
lőnek.71 A londoni képviselet 1959 elején megállapította, hogy a cikkek megrende-
lése felesleges és igen pénzigényes. Az ilyen akciók hasznossága ezért megkérdője-
lezhető.72

Washingtonban Zádor Tibor ideiglenes ügyvivő tovább küzdött az amerikai–
magyar kapcsolatok javításáért. 1958. február 28-án filmvetítést és koktélpartit szer-
vezett a követségen. A gond csak az volt, hogy nem akadt olyan új magyar készítésű 
film, amelyet be tudtak volna mutatni.73 Ezért Zádor merészet gondolt,és az 1952-es 
Ecseri lakodalmas című alkotásból kivágatta a készítés dátumát. A Magyarország 
1957-es életéről szóló dokumentumfilmmel is „remekelt”. A megfelelően válogatott 
és összeszabott filmhíradó-részletek mellé felhasználta az Ellender szenátor magyar-

68	 Uo. Pritt barátunk cikke, 1958. november 8.
69	 Uo. Pritt barátunk cikke. 1959. február 23.
70	 Daniel Alma Latifi (1917–2000), indiai ügyvéd. Azokhoz az indiai diákokhoz tartozott, akik ang-

liai tanulmányaik alatt politikailag radikalizálódtak. Miután visszatért Indiába, a Muszlim Liga 
és a Kommunista Párt befolyásolta gondolkodásmódját. Pritt-tel már Angliában megismerkedett, 
és barátságuk komoly hatást gyakorolt rá. A jogban eszközt látott a változások kikényszerítésére. 
Ennek köszönhetően védencei között szerepeltek szakszervezeti tagok, és azok a munkások, akik-
nek bérvitái voltak, vagy pénzt követeltek a közhivataloktól. A jogi ügyei közül magyar szempont-
ból a legjelentősebb 1958-ban volt. Bombay város önkormányzati hatósága ellen lépett fel. Nem 
értett egyet azzal, hogy az önkormányzatnak joga lett volna határozatot elfogadni Nagy Imre 
miniszterelnök kivégzésével szemben. A Legfelsőbb Bíróság elismerte, hogy nemzetközi ügyek-
ben nem hozhat határozatot a hivatal. Részletesebben lásd: Geni. http://geni.com/people/Danial-A-
Latifi/6000000011573426408 (letöltve: 2015. október 15.)

71	 MNL OL TÜK Nagy-Britannia 1959–1964 XIX-J-1-j 15. d. 29. t Pritt levele. 1959. április 11.
72	 MNL OL TÜK Nagy-Britannia 1948−1959 XIX-J-1-j 37. d. 126. t. A sajtómunka új módszerére 

vonatkozó javaslatok. 1959. február 24.
73	 Zádor Tibor ideiglenes ügyvivő jelentése a Külügyminisztériumnak a követségen tartott filmbemu-

tatóról. In: Borhi László, i. m. 302–305.



265

Kísérletek az 1956-os forradalmat követő angolszász sajtóvisszhang megváltoztatására 

országi útján készített felvételeket is. Váratlan sikerként könyvelhette el, hogy az 
1956-os forradalom óta először látogatott magasabb rangú amerikai diplomata  
a washingtoni képviseletre. Sutterlin,74 a State Department politikai osztályának 
magyar előadója „[…] kissé meglepve kérdezte, hogy a film valóban 1957-et mu
tatta-e. Feleségének a táncfilm nagyon tetszett”.75

A követségeknek azonban nemcsak ezek a lehetőségek álltak a rendelkezésükre, 
közvetlenebb segítséget is kínált számukra a nyugati környezet.

Reklámvásárlás cikkekért

Elegendő pénzzel és fantáziával nem lett volna reménytelen helyzetben a budapesti 
politikai vezetés az angolszász sajtóval folytatott elsőre egyoldalúnak tűnő harcában. 
A Nyugat nem várt módon önmaga is szolgáltatott lehetőséget a magyar propaganda 
szolgálatára. Egyes angol lapok maguk ajánlkoztak, hogy némi valuta ellenében több 
oldalukat is ennek céljára fordítsák. A lehetőség kecsegtető volt. Nem kellett mást 
tenni, mint hirdetést vásárolni a magát kínáló lapban, amelyért cserébe magyar cik-
kek jelenhettek volna meg. Népszerűsíteni a Kádár vezette Magyarországot egy 
angol „kapitalista” lapban? Egyszerűnek hangzott, csak éppen az ár–érték arány 
okozott fejtörést a magyar diplomácia számára.

1958-ban a Diplomatist jelezte, hogy szívesen közölne Magyarországról cikkeket. 
A folyóirat főszerkesztője az 1958. március 20-i számban, az április 4-i állami ünnep 
apropóján ajánlotta a segítségét. Összesen tizennégy oldal kínált a magyar külpolitika 
számára. Ezért cserébe nyolcoldalnyi fizetett hirdetést kellett elhelyezni a lapban. 
Oldalanként ötven font volt a tarifa.76 Az ajánlat gáláns volt. Négyszáz fontért cserébe, 
egy olyan újságban kínált megjelenést, amely 13 ezer előfizetőhöz jutott el.77 A ked-
vező lehetőséget elfogadta a magyar politika. A cikkek közül az elsőt Sík Endre kül-
ügyminiszter jegyezte.78 Munkája röviden kitért Anglia és Magyarország viszonyára.

74	 James S. Sutterlin, az Amerikai Egyesült Államok Külügyminisztériumának Kelet-európai Hiva
talában a magyar ügyek referense 1957-ben. Lásd: Adam Somorjai OSB & Tibor Zinner: Do not 
forget this small honest nation. Cardinal Mindszenty to 4 US Presidents and State Secretaries 
1956–1971. 2013. Xlibris Corporation, 408.

75	 Zádor Tibor ideiglenes ügyvivő jelentése a Külügyminisztériumnak a követségen tartott filmbemu-
tatóról. In: Borhi László, i. m. 302–305.

76	 MNL OL TÜK, Nagy-Britannia 1948−1959. XIX-J-1-j 37d. 126t. Jelentések, sajtószemlék. Feljegy
zés, cikkek Magyarországról a Diplomatist-ban. 1958. január 3.

77	 Uo.
78	 Sík Endre (1891−1978), külügyminiszter. 1913-ban jogot végzett Budapesten. 1915-ben orosz hadi-

fogságba esett. 1920-ban belépett az Orosz Kommunista Pártba. Oroszországban maradt, és egye-



266

Rácz János:

„Az 1956-os események – írta a miniszter – átmenetileg megzavarták a két ország 
közötti kapcsolatokat, de 1957-ben gazdasági és kulturális téren már újra pozitív irá-
nyú fejlődés volt tapasztalható. Különösen üdvözölnünk kell a két ország tudósai 
közötti kapcsolatban beállott kedvező változást. Korábbi tapasztalatok mutatják, 
hogy az angol és magyar nép érdeklődik egymás kultúrája iránt és kölcsönösen 
óhajtja egymás jobb megismerését, amelyeket úgy tekint, mint a békesség és barát-
ság alapját”.79

A kiadvány hatásával is foglalkozott a londoni magyar diplomácia. Földes Pál kö
vet részletes beszámolója méltatta az eredményeket.80 Pandi asszony, indiai főmegbí-
zott helyeselte a Diplomatist-tal kötött együttműködést. A szovjet nagykövet, „Ma
lik81 elvtárs nagy figyelemmel olvasta a cikkeket, tetszett számára azok bátor támadó 
jellege és úgy vélte, hogy jól elkenték ezeknek a száját [sic!]. […] A kapott tájékoz
tatás szerint az amerikai nagykövetség részéről valóságos tiltakozási hullámot vál-
tott ki a cikksorozat, míg a török nagykövetségen »érdekesnek« találták azt”.82 A szi-
getországban szolgálatot teljesítő magyar képviselet általánosságban elégedett volt  
a cikkekkel. Péter János külügyminiszter-helyettes írását külön megdicsérték.83 

temi tanulmányokat folytatott filozófia szakon. 1938 és 1945 között a Szovjetunió Tudományos 
Akadémiájának a munkatársa lett. Tanított a moszkvai egyetemen. 1945-ben hazatért Magyar
országra. 1947-től a Külügyminisztériumban kezdett el dolgozni. 1954 és 1955 között a külügy
miniszter helyettese, 1955 és 1958 között a külügyminiszter első helyettese. 1958 és 1961 között 
külügyminiszter. Lásd: Magyar Életrajzi Lexikon. http://mek.oszk.hu/00300/00355/html/ABC13280/ 
13798.htm (letöltve: 2015. november 3.)

79	 MNL OL TÜK, Nagy-Britannia 1948−1959. XIX-J-1-j 37. d. 126. t. Feljegyzés, Magyar vonatko-
zású cikkek a Diplomatist-ban. 1958. február 15. 

80	 Földes Pál (1900–1975), politikus. 1918-ban csatlakozott a szocialista diákmozgalomhoz. 1919-ben 
a mátészalkai munkástanács politikai megbízottja. 1920-tól Brünnben tanult textilmérnöknek. 
1929-ben a Csepeli Posztógyár műszaki igazgatója lett. Magyarországon az illegális nyomdákkal 
és terjesztéssel foglalkozott. 1930-tól tíz évet töltött börtönben, majd a Szovjetunióba emigrált. 
1946-ban tért haza. 1948-tól a teljes magyarországi gyapjúipar vezetője. 1957 és 1959 között lon-
doni rendkívüli követ. 1962 és 1965 között a stockholmi magyar légügyi hivatal vezetője. Lásd: 
Magyar Életrajzi Lexikon. http://mek.oszk.hu/00300/00355/html/ABC03975/04656.htm(letöltve: 
2015. november 3.)

81	 Jakov Alekszandrovics Malik (1906−1980), Ukrajnában született szovjet diplomata. Sztálin alatt 
került magasabb pozíciókba. 1942 és 1945 között Japánban volt nagykövet. 1946-tól a szovjet kül-
ügyminiszter helyettese. 1948 és 1953, illetve 1968 és 1976 között a Szovjetunió képviselője az 
ENSZ-ben. 1953 és 1960 között a Szovjetunió nagykövete Nagy-Britanniában. Lásd Barry Jones: 
Dictionary of World Biography. Canberra, Australian National University Press, 2015. 553.

82	 MNL OL TÜK, Nagy-Britannia 1948−1959. XIX-J-1-j 37. d. 126. t. Feljegyzés, cikkek Magyar
országról a Diplomatist-ban. 1958. március 29. 

83	 Péter János (1910–1999), református lelkész, politikus, külügyminiszter. 1945 és 1946 között 
a párizsi békekonferencia magyar delegációjának tagja. Tildy Zoltán, később Szakasits Árpád köz-
társasági elnökök titkárságának vezetője. 1949 és 1956 között a Tiszántúli Református Egyházkerület 



267

Kísérletek az 1956-os forradalmat követő angolszász sajtóvisszhang megváltoztatására 

Kiemelték, hogy munkája „[…] határozott választ ad mindazoknak, akik ENSZ–beli 
[sic!] szereplésünkkel kapcsolatban eddig a legkülönbözőbb – elferdített – magyará-
zatokat adták. A lapot ezeknek a köröknek a nagyobb része itt olvassa – tették még 
hozzá – [és ezért] várható, hogy […] ebből a szempontból nagy hatása lesz”.84

Ám nem várt kiadások is keletkeztek. Különfordítókat kellett megbízni az anya-
gok kezelésével. A londoni képviselet komoly hiányosságokat hányt a Külügymi
nisztérium szemére. A hirdetések körüli anomáliák bizonyítják, hogy a döntéssel 
megbízott magyar politikusok nem álltak a helyzet magaslatán, midőn a nyugati 
marketinggel találkoztak. 

„A rendszertelenség, a bizonytalankodás, az utolsó pillanatokban érkező döntések 
eredménye az, hogy a hirdetésekkel végül csak hat oldalt tölthettünk meg a tervezett 
nyolc helyett.”85 A budapesti válasz nem is késett sokat. A Külügyminisztérium 
egyetértett a követség kritikájával, ellenben elégedetlen volt az elkészült cikkek 
minőségével, különösen Földes követ írását szapulták. Aranyi Tibor a sajtóosztálytól 
részletesebben elemezte a munka gyengeségeit.86 Elképzelhető, hogy ezzel vettek 
elégtételt a képviselet kritikájáért. A magyar politikai vezetés szerint a „szocialista 
építés eredményeivel” többet kellett volna foglalkozni. Különösen a konszolidáció 
után történtekről írhatott volna hangsúlyosabban.87

Aranyi kitért a politikailag nem megfelelő fogalomhasználatra, különösen az 
1956-os forradalomról szóló részt vizsgálta. „A cikk – Aranyi szerint – helyesen 
elemzi a fasiszta elemek térhódítását 1956 októberében, azonban az a megállapítása, 
hogy a gyenge és tehetetlen Nagy-kormány kihirdette a semlegességet, nem fedi 
pártunk azon álláspontját, hogy Nagy Imre elárulta a munkáshatalmat, a szocializ-
must.”88 A Külügyminisztérium alaposan eltájolta magát, amikor indokolatlanul 
vonta felelősségre Földest. Nem vette figyelembe azt a tényt, hogy nem egy baráti 
országban megjelentetett írást állítottak pellengére, hanem egy „ellenséges” állam-
ban kiadott folyóiratban írt propaganda-publicisztikát. Olyasmiket kértek számon, 
amely nem vette figyelembe a lap előfizetőinek összetételét. „Földes elvtárs cikke  

püspöke. 1958 és 1961 között a külügyminiszter első helyettese. Ezt követően 1973-ig külügymi-
niszter. Lásd: Történelmi Tár. www.tortenelmitar.hu/index.php?option=com_content&view=articl
e&id=5521&catid=84:p&Itemid=67&lang=de (letöltve: 2015. november 2.)

84	 MNL OL TÜK, Nagy-Britannia 1948−1959. XIX-J-1-j 37. d. 126. t. Feljegyzés, cikkek Magyar
országról a Diplomatist-ban. 1958. március 29. 

85	 Uo.
86	 MNL OL TÜK, Nagy-Britannia 1948−1959. XIX-J-1-j 37. d. 126. t. Feljegyzés, cikkek Magyar

országról a Diplomatist-ban. 1958. április 15.
87	 Uo. Feljegyzés, cikkek Magyarországról a Diplomatist-ban. 1958. május 8.
88	 Uo.1958. április 15.



268

Rácz János:

a Diplomatist és nem a Daily Worker olvasói számára készült” – fogalmazta meg 
a követség.89

A propaganda terjesztésének újabb nehézsége abból adódott, hogy egyes politiku-
sok nem értették az újságírói szakma lényegét. Nem tudták, hogy fontos felmérni, 
kiknek szól az írás, mielőtt pálcát törnek a tartalma felett. Politikai előítéleteik fog-
lyai maradtak. A szerkesztési munkában is találtak kivetnivalót. Kifogásolták, hogy 
Péter képe alatt a „református püspök, a külügyminisztérium első helyettese” szöveg 
volt olvasható. A Földes írása végén található kép szintúgy kiváltotta a neheztelésü-
ket. Vélelmezték, hogy a szovjet–magyar katonai tanácskozások egyik jelentének 
ábrázolásához „rosszindulatú magyarázatot lehet hozzáfűzni”.90 Az átfogó ellenpro-
paganda gyakorlati megvalósítását, a modern nyugati újságírás félreértése éppúgy 
megnehezítette, mint az erősen korlátozott anyagi források.

Eleve kudarcra ítélve?

A magyar képviseletek próbálkozásai még apróbb csaták megnyerésére is alkalmat-
lanok voltak. A diplomáciai viszonyok normalizálódása ugyanis az Amerikai 
Egyesült Államok politikai vezetésén múlott. A közeledést segítette az 1956-os 
magyar forradalom emlékének halványulása, a nyugati sajtó érdeklődésének fokoza-
tos csökkenése. Az angolszász médiakampányok középpontja lassan csak egy-egy 
konkrét problémára való reagálásban merült ki. Ilyenek voltak az ENSZ aktuális 
ülésszakára került „magyar kérdés”, Nagy Imre miniszterelnök és társai kivégzése, 
továbbá a magyar menekültek ügye.

A magyar helyzet immár egyre inkább érdektelen volt a külföldi lapok számára. 
A konszolidáció után, már az 1963-as amnesztia előtt is látható volt Kádár megítélé-
sének változása. Nemcsak Londonból, de New Yorkból nézve is úgy látszott, a Kádár-
rezsim jobb, mint a Rákosi-rendszer. Elvesztette hasznosságát az angolszász sajtó 
össztüze. Kifulladt az 1956. november 4-e óta történtek elemzése. Az idő – termé-
szeténél fogva – megoldást nyújtott a megoldhatatlannak tetsző gondra. Az Amerikai 
Egyesült Államok Külügyminisztériumában dolgozó Henry P. Leverich, a Kelet-
európai Ügyek helyettes igazgatójának feljegyzése szerint: „Időközben jelei mutat-
koznak annak, hogy egyre kevésbé vagyunk képesek nyomást gyakorolni a világ 
közvéleményén keresztül, mivel a forradalmat egyre inkább elfelejtik. Ezáltal szembe 
kell néznünk azzal, hogy valószínűleg nem valósíthatjuk meg azt a célunkat, hogy  

89	 Uo. Feljegyzés, cikkek Magyarországról a Diplomatist-ban. 1958. május 6.
90	 Uo. Feljegyzés, cikkek Magyarországról a Diplomatist-ban. 1958. május 8.



269

Kísérletek az 1956-os forradalmat követő angolszász sajtóvisszhang megváltoztatására 

a közeljövőben, nagyrészt a világ közvéleménye által gyakorolt nyomáson keresztül, 
elérjük Magyarország liberalizálását. […] [Ezért] bátorítani kell minden Magyar
országon esetleg felszínre kerülő liberális jellegű erőt és tendenciát, nyilvánvalóvá 
kell tennünk az emberek és magának a rezsimnek a számára, hogy milyen előnyök 
származnak a „»nemzeti«” orientációból, szemben a totális szovjet uralommal.”91

A magyar propaganda legnagyobb teljesítménye az lehetett, hogy a Szovjetunió 
vezetőinek bizonyíthatta a formálódó új rezsim lojalitását. Borhi László szerint az 
Amerikai Egyesült Államok sem volt teljesen tétlen, mivel az ENSZ-ben ébren tar-
totta a magyar ügyet, és ezzel kikényszerítette a Kádár-rezsim 1963-as amnesztia 
rendeletét.92 Megkérdezhetjük: az angolszász sajtó is ezt a célt szolgálta?

Nem valószínű, hiszen az 1956-os forradalom ügye elvesztette a hasznosságát az 
Amerikai Egyesült Államok számára. Az angolszász politikának ráadásul úgy tűnt, 
hogy Kádár alkalmas lehet a támogatásra. Az 1962-ben megjelent New York Times 
és The Times cikkek is ezt támasztják alá. A két angolszász napilap ugyanazon 
a napon megjelent írása a Magyar Szocialista Munkáspártból elűzött sztálinista poli-
tikusokkal foglalkozott. A The Times közölte, hogy Kádár megkezdte a tisztogatást. 
Megfosztották párttagságuktól Rákosi Mátyást és Gerő Ernőt. Az angol napilap sze-
rint ez határozott jel arra, hogy az 1956-os forradalom után ismét előtérbe került 
„keményvonalasok” lemorzsolódnak.93

A New York Times ebből az alkalomból már nem is emlegette Nagy Imrét. Kádárt 
mint Gerő Ernő közvetlen utódját szerepeltették. Nem írtak egy sort sem az 1956-os 
forradalomról, sem a szovjet fegyveres beavatkozásról. Az amerikai liberális napilap 
a sztálinista magyar politikusok bukását a Szovjetunió Kommunista Pártjának 
(SZKP) XXII. kongresszusához94 kötötte. Az SZKP főtitkára, Nyikita Hruscsov be
szédében ismételten elítélte Sztálint és a személyi kultuszt. Az amerikai sajtónéző-
pont szerint Kádár csak azt tette, amire utasították.

A szigetországból szemlélve az eseményeket: az 1958-as esztendőt egy korszak 
lezárulásának tartották a londoni magyar követségnél. Sikeresnek minősítették a kap-
csolatépítést és az elvégzett munkát. Ám azt is megállapították, hogy „mint a tízedik 
kör a kommunistaellenes propaganda céltábláján nem vagyunk már érdekesek”.95

91	 Henry P. Leverich. a Kelet-Európa osztály helyettes vezetőjének feljegyzése az európai főosztály 
vezetőjének, az Egyesült Államok magyarországi politikájáról. In: Borhi László: i. m. 299.

92	 Borhi László: Nagyhatalmi érdekek hálójában. Budapest, Osiris, 2015. 171.
93	 [Név nélkül] Mr. Kadar expels Rákosi and Gero from Party. The Times, 1962. augusztus 20. 8.
94	 1961. október
95	 MNL OL TÜK, Nagy-Britannia 1948−1959, XIX-J-1-j 37. d. 126. t. A sajtómunka új módszerére 

vonatkozó javaslatok. 1959. február 24.



270

Rácz János:

A kádári megtorlások rendszere csak az egyik nehézségét okozta az Amerikai 
Egyesült Államok és Magyarország közeledésének. Több kényes kérdés terhelte a dip-
lomácia kapcsolatokat. Elegendő megemlíteni Mindszenty József ügyét vagy a Szent 
Korona kérdését.

Az 1956-os forradalommal foglalkozó angolszász cikkeket tehát elsősorban az idő 
és nem egy rafinált diplomáciai manőver küldte a feledés homályába.



271

János Rácz:

Attempts at Changing the English-Language 
Media’s Coverage in the Wake of the 1956 
Hungarian Revolution 

In the wake of the 1956 Hungarian Revolution, the Kádár system, which was still in 
a state of formation, was most aggressively attacked by the English-language media. 
The new Hungarian government lacked the financial resources to mount an effective 
counterpropaganda campaign against the negative media coverage of the West. 
Moreover, it proved difficult for the new government to follow all of the Hungary-
related articles and news stories of the American media. The Ministry of Foreign 
Affairs gave its diplomats and foreign representatives the impossible task of keeping 
track of the articles while at the same time forgetting to order a press clipping serv-
ice. Nor were there enough press materials available for use in the West as Hungary 
lacked sufficient surplus printed materials. A lack of direct diplomatic relations with 
some noteworthy countries – Canada and Australia – caused further complications 
since Hungary had to rely on the less-than-reliable assistance of other Eastern and 
Central European countries.

The support that the communist parties of Britain and America could provide 
Hungarian propaganda was also limited. The Daily Worker, the Communist Party 
USA’s newspaper, ceased publication in 1958, while in Britain the communist party 
quickly realized that the Moscow- and Budapest-approved party-line articles about 
the 1956 Hungarian Revolution were making thinks worse. Funding from Moscow 
became necessary to keep the movement alive, and they also expected small favors 
from the Hungarian communists. They disapproved of the execution of Imre Nagy 
and his companions, which occurred on June 16th, 1958, because it caused internal 
conflict and external attacks. Against this background – instead of formulating and 
executing major strategies – all they could do was to react defensively against the 
international press’ Hungarian counterpropaganda. 

The steps the communists took included the following: expelling any Western 
journalist deemed an enemy, cajoling English-speaking press employees, writing 
official rebuttal letters and at times taking action against a given embassy. 



272

János Rácz:

In some cases, articles were written or the entire pressrun of a given edition was 
purchased. These were among the more expensive methods as the money spent could 
never be recovered. Moreover their impact was minor. In the end the English-
language media’s negative coverage of Hungary ceased as a result of the passage of 
time, the exhaustion of the 1956 Hungarian Revolution as a media “sensation”, 
improved foreign relations and the United States’ changing aspirations.



273

János Rácz:

Versuche zur Veränderung des 
angelsächsischen Presseechos nach der 
Revolution 

Nach der Revolution und dem Freiheitskampf von 1956 wurde das im Aufbau begrif-
fene Kádár-Regime am heftigsten von der angelsächsischen Presse angegriffen. Der 
neuen ungarischen Regierung standen nicht genügend finanzielle Mittel zur Verfü
gung, um gegenüber dem westlichen Echo eine entsprechende Gegenpropaganda zu 
schaffen. Schwierigkeiten bereitete es auch, die Artikel über Ungarn zu verfolgen, 
die in der Presse der Vereinigten Staaten von Amerika erschienen. Es war ein uner-
füllbarer Wunsch des Außenministeriums, dass der auswärtige Dienst die Artikel 
aufmerksam verfolgt, während seine Bitte bezüglich der Bestellung des Presse-
Ausschnittsdienstes auch unberücksichtigt blieb. Auch im Westen verwendbares 
Pressematerial war nicht ausreichend verfügbar: Ungarn hatte nicht in genügender 
Menge Remittenden. Eine weitere Schwierigkeit bestand darin, dass man in einzel-
nen Ländern wie Kanada und Australien mangels unmittelbarer diplomatischer 
Beziehungen auf die Hilfe von zweifelhaftem Wert durch andere ost-mitteleuropäi-
schen Vertretungen angewiesen war.

Die angelsächsischen kommunistischen Parteien konnten die Absichten der unga-
rischen Propaganda in beschränktem Maße unterstützen. Die Tageszeitung der 
Amerikanischen Kommunistischen Partei (Daily Worker) wurde 1958 eingestellt. 
Die britischen Kommunisten kamen bald darauf, dass die Artikel über die ungari-
sche Revolution, die Moskau und Budapest gefälligen Stellungnahmen der Partei, 
ihre Situation nur verschlechterten. Auch sie selbst waren auf die materielle Unter
stützung Moskaus angewiesen und erwarteten auch von den ungarischen Kom
munisten geringere Gefälligkeiten in der Hoffnung, die Bewegung im Inselland am 
Leben zu erhalten. Sie missbilligten die Hinrichtung Imre Nagys und seiner 
Schicksalsgefährten am 16. Juni 1958, weil die Urteile für die britische kommunisti-
sche Bewegung weitere interne Diskussionen und Angriffe von außen generierten. 
Unter  diesen Umständen war die gegenüber der internationalen Presse erschienene 
ungarische Gegenpropaganda – statt durch Schaffung und Umsetzung einer soliden 
Strategie – nur durch Zwangsreaktionen gekennzeichnet.



274

János Rácz:

Unter den angewandten Mitteln finden wir: die Ausweisung der als feindlich 
gebrandmarkten westlichen Journalisten, die Versuche der Auslandsvertretungen 
zur freundlichen Überzeugung der angelsächsischen Pressemitarbeiter oder das 
Verfassen von Briefen mit Dementis, eventuell auch das Auftreten des Außen
ministeriums gegen die jeweilige Gesandtschaft. 

Von den kostspieligeren Methoden wurden in einzelnen Fällen das Verfassen von 
Auftragsartikeln oder der Kauf einer Zeitungsausgabe eingesetzt. Die investierten 
Kosten amortisierten sich nicht. Die Ergebnisse waren in allen Fällen gering. Das 
Auftreten der angelsächsischen Presse gegen Ungarn hörte schließlich durch die 
Zeit, das „Auslaufen” der in der Geschichte der ungarischen Revolution und des 
Freiheitskampfes  1956 steckenden „Sensation”, sowie durch die sich verbessernden 
Auslandsbeziehungen und die veränderten Bestrebungen der Vereinigten Staaten 
von Amerika auf.

 


