
H I T E L     s z e m l e126

Mészáros utca 48.
Fejezetek a Duna Televízió történetéből1

1	 Szerk.: Medgyesi Gabriella, Pintér Judit. Bp., 2013, Krea-TV Kulturális Szolgáltató Kft.

Rendhagyó emlékező kötetet tartunk a ke-
zünkben, a valamikori Duna Tv történetét 
bemutató adattárat, sőt annál is többet 
jelentő: véleménytárat. Az 1999-ben „A vi-
lág legjobb kulturális televíziójának” járó 
Kamera-díjjal kitüntetett, jobb sorsra érde-
mes intézmény tündökléséről és bukásáról 
szóló fejezetekben talán még az ott dolgozó 
munkatársak is találnak általuk eddig is-
meretlen tényeket és összefüggéseket. Az 
átlagos néző vagy olvasó pedig olyan tudást 
nyerhet ebből a jó érzékkel és nagy elszánt-
sággal szerkesztett, vaskos kötetből, ami 
legújabb kori történelmünk tekintetében 
éppen úgy hozzátartozik átlagos nemzeti 
műveltségünkhöz, mint teszem azt, az 56-os 
forradalomra vagy a „rendszerváltás” fo
lyamatára vonatkozó tudásanyag.

Pörös Géza emelkedett hangvételű be-
vezetője mindjárt a lényeggel kezdi: 1992. 
december 24-én, karácsonyi ajándékként, 
II. János Pál áldásával megkezdte adását 
a világ magyarsága számára létesített 
Duna Televízió. A Magyar Köztársaság 
első demokratikusan választott kormánya 
ezzel a műholdas televízióval szándéka 
szerint összekapcsolta a magyarság törté-
nelmi tragédiák által szétszakított nem-
zetrészeit. Akik akkoriban csak az e fölötti 
örömöt érezték, ebből a kötetből megtud-
hatják, hogy a politikai helyzet, az ország, 
de még a magyarság egy része lelkileg 
éppen olyan felkészületlen volt erre a nem-
zeti rekultivációs folyamatra, mint oly sok 
más, akkor megnyílt lehetőségre. „A lélek-
emelő pillanatot – olvashatjuk – lélekerő-
sítő hónapok és évek követték, de az ellen-
zék egy része törvénytelenséget kiáltott, 

bűnösöket keresett, ám a csillagok kedvező 
együttállása következtében túlélte a csel-
vetéseket. […] Még nem volt kész a temp-
lom, de már sátrat vertek benne a kufárok, 
a pudvás filmcsomagokkal csencselő ha-
szonlesők, a kapzsi keresztapák, akik kezd-
ték kisajátítani a képernyőt.”

A Duna TV fennállása kezdetétől folya-
matos ellenszélben lavírozott, jóravaló 
energiáinak csak egy részét fordíthatta 
hasznos építkezésre, más részével az ellen-
séges kardcsapásokat hárította. Ám amíg 
olyan kapitány és alvezérek álltak a kor
mánynál, mint Sára Sándor, Lugossy 
László, Hanák Gábor, majd Bakos Edit, 
addig a különböző hullámverések nem 
tudták eltéríteni a kitűzött céltól, a hajó – 
fluctuat nec mergitur – hánykolódott, de nem 
süllyedt. 2000 nyarán azonban lejárt Sára 
Sándor elnöki mandátuma, s a kuratóri-
um elnöksége ahelyett, hogy meghosszab-
bította volna a mandátumát – amire lett 
volna lehetőség –, úgy döntött, hogy meg-
pályáztatja az elnökséget. Sára nem vál-
lalta ezt a megaláztatást, nem pályázott, s 
átadta helyét kisebb kaliberű utódainak.

A szerkesztés hatékonyságát jelzi, hogy 
az új médiatörvényig tartó, 18 évet átfogó 
könyv első fejezetét jegyző Bakos Edit írása 
gyakorlatilag fölvázolja ezt az időszakot 
meghatározó fő erővonalakat. 1989-től kezdő
dően a hazai médiahelyzetet az jellemezte, 
hogy bár megszűnt a rádió és a televízió 
közvetlen pártirányítása, a régi reflexek 
– és tegyük hozzá: a régi emberek – tovább 
működtek. A XXI. Filmszemlén a Magyar 
Film- és TV-művészek Szövetsége állás-
foglalásában megállapította, hogy „az or-



2 0 1 6 .  m á r c i u s 127

szág lakossága elégedetlen, és kevesli 
mindazt, amit a televíziótól kap”. Továb-
bá hogy „az önálló magyar televíziós mű-
vészet agonizál, a gyermekfilmgyártás 
megszűnőben van, a televíziós dokumen-
tumfilm-gyártás teljesen megszűnt. A mű-
sorszerkesztés száműzte a képernyőről 
a magyar filmművészet jelentős értékeit és 
a valóságfeltáró magyar dokumentumfil-
meket.” A médiumokért folyó pártok közti 
harcok következtében olyan társadalmi és 
politikai bizalmatlanság alakult ki, hogy 
a pártok inkább elfogadták az úgynevezett 
frekvencia-moratóriumot, vagyis hogy 
frekvenciákhoz csak az új médiatörvény 
után lehessen hozzájutni, semhogy bárki 
más hozzáférhessen. Az alakulófélben 
levő Duna TV-nek tehát olyan frekvenciát 
kellett találnia, ami nem esett a moratóri-
um hatálya alá. 1992 augusztusában a Ma-
gyarok III. Világtalálkozóján, hogy az ott 
megfogalmazott igényekre válaszul Csoóri 
Sándor elnök bejelenthette a határon túli 
magyarok számára sugárzó televízió lét-
rehozásának szándékát, amit 1992. szept-
ember 10-én kormányhatározat erősített 
meg. Olyan volt ez az esemény, mint 1848-
ban a Nemzeti Hadsereg fölállítása: nem 
volt még sem egyenruha, sem fegyver, de 
már indulni kellett a betörő rác csapatok 
ellen. Bakos Edit fogalmazásában „a Duna 
TV a televíziók történetében egyedülálló 
módon úgy kezdte meg műsora sugárzá-
sát, hogy a szándékon és az Alapító Ok-
iratban 1992-re garantált 300 millió Ft-on 
kívül szinte semmije sem volt”. Így nem 
volt kiépített szervezete, nem volt saját 
pénzügyi és számviteli részlege, nem vol-
tak meg az adás tárgyi feltételei, nem volt 
gyártó bázisa, nem volt műsortartaléka és 
így tovább… A Magyar Televízió Archí-
vuma kezdetben megtagadta a korábbi 
műsorkiadási engedély érvényességét,  
D. A. SZDSZ-es képviselő arra hivatkoz-
va, hogy a Duna TV létrejötte törvény
telen, alkotmánysértő, az Alkotmánybí
rósághoz fordult, a sajtó nagyobb része 
pedig valóságos hisztériát keltett a Duna 
TV körül.

Aztán fokozatosan minden kialakult, 
de úgy, hogy közben folyamatosan tartott 
a médiaháború, ami „látszólag az MTV, 
illetve a Magyar Rádió feletti ellenőrzé-
sért, valójában a közvélemény, a politikai 
és a gazdasági hatalom befolyási övezetei
ért vívtak”, s a hullámok Antall József mi-
niszterelnökig és Göncz Árpád köztársa-
sági elnökig fölcsaptak. Göncz kijelentette, 
hogy nem menti föl a meglevő médiaelnö-
köket, és nem nevezi ki Sára Sándort. Az-
tán koncert- és focimeccs közvetítéseken 
folyt a vita az MTV és a Duna között.

A Sára-vezetésnek mindezzel számol-
nia kellett, mikor hozzáfogott a munkához. 
„A munkatársak egy részét fűtötte a lel-
kesedés és a jó értelemben vett küldetés-
tudat, másrészt dühítette a hazai média-
világ többségének gyanakvása, intrikája. 
Igyekezett elkerülni egyrészt az ostrom-
állapot csakazértis fogcsikorgató lelkiál-
lapotát, másrészt a mindenkinek megfe-
lelni akarás ijedt bénultságát.” A tervszerű 
építkezés nyugalma és lendülete nyomán 
a vezetés a munkatársak elé nem politikai, 
hanem szakmai mércét állított, és amen�-
nyire tudta, hárította a külvilág behatolási 
kísérletét.

1994 után a médiaháború újabb, döntő 
szakaszába lépett. Az MSZP–SZDSZ-kor-
mány Duna Tévével kapcsolatos szándékát 
jelezte, hogy a törvényelőkészítő tárgyalá-
sokra a Duna TV képviselőjét „elfelejtet-
ték” meghívni. Később azonban mégis 
helyet kapott a tárgyalásokon a „dunás” 
Lugossy László, de a jogi legitimáción kí-
vül a működés reális pénzügyi alapjait 
nem sikerült megnyugtató módon megte-
remteni. A nagy keservesen elfogadott mé-
diatörvényben gyakorlatilag csak a Duna 
TV létezésének törvényszerűségét ismer-
ték el, számos területet nyitva hagytak, 
ami aztán a további működés során sok 
nehézséget okozott. Ezek teljes körének 
számbavétele nemhogy egy ilyen rövid 
ismertetésben, de magában az ismertetett 
kötetben sem fért volna el.

Istennek hála, ezeknek a kegyetlen be-
tartásoknak, szégyenletes akadályoztatá-



H I T E L     s z e m l e128

soknak a híre csak a tájékozatlanság szű-
rűjén keresztül mint zavaró háttérzaj 
jutott el a Duna TV természetes fogyasz-
tóihoz, elsősorban az erdélyi magyarság-
hoz, hiszen a délvidéki, a felvidéki ma-
gyarok akadály nélkül foghatták az MTV 
olyan-amilyen, de mégiscsak magyar 
nyelvű adásait. Az erdélyiek s a világ szór
ványmagyarjai hálásak voltak minden 
éterből kapott magyar szóért, zenéért, 
gondolatért, s nem vagy csak alig érzékel-
ték, hogy milyen ellenszélben, sőt ellensé
ges golyózáporon keresztül érkezik a haza 
üzenete.

Amikor a hazai nemzeti törekvések el
lenzéke a Duna TV létrehozásakor „törvény
telenséget” emlegetett, az erdélyi Sütő 
András azt írta levelében Csoóri Sándor-
nak, a Duna TV kuratóriuma elnökének, 
hogy „ha ez a műholdas adás törvényte-
len, akkor mi itt apjastul-fiastul törvény-
telenek vagyunk”. Mint akkoriban a Duna 
TV közművelődési műsoraiért felelős 
szerkesztő és Erdélyben is forgolódó em-
ber állíthatom, hogy a Mészáros utca 48-ból 
sugárzott műsorokat azóta sem tapasztal-
ható megelégedettséggel fogadták a kül-
honi és az igényesebb hazai nézők. Mert 
akkoriban a Duna TV nemcsak igényeket 
elégített ki, hanem színvonalas igényeket 
is teremtett határainkon innen és túl.

Erről az útról az ezredforduló eszten-
dejében tért le a Duna Televízió. Először 
Pekár István „cseppnyi változással” je-
lentkező programja, majd Cselényi László 
elnöksége, amit leginkább a „nézettségi 
frász” mindenhatóságával jellemezhetünk. 
Azzal a nézettségi indexszel, amit a leg-
teljesebb titoktartás övezett, s amiről csak 
annyit lehetett tudni, hogy a Duna TV kül-
honi célközönségére nem terjed ki, de bár-
mikor előhúzható, ha valamelyik műsor 
megszüntetése a cél. Nem mondhatjuk, s 
az itt recenzált könyv sem állítja, hogy a Sá-

ra-utáni korszak két alelnökének nem vol-
tak pozitív kezdeményezései, de az új és 
még újabb irányzatok elsősorban „egy már 
megnyert nézőközönség érzelmi kötődését 
figyelmen kívül hagyva indultak a mo-
dernizáció felé”.

A könyv több mint háromnegyed része 
nem is annyira dokumentumokat, mint 
inkább véleményeket, vélekedéseket tar-
talmaz azon közismert szemlélettel, hogy 
„a hír szent, a vélemény szabad”, de hát ki 
és mikor tudja megbízhatóan elválasztani 
a valóságos tényekre épülő „szent” híre-
ket a „szabad” véleményektől. Azt hiszem, 
hogy a Duna TV előkészítésében résztve-
vő Péterffy András filmrendezőnek van 
igaza, mikor visszaemlékezésében megál-
lapítja: „Nincsen olyan, aki ne sérült volna 
ebben az egész történetben.” Találó kije-
lentés, hiszen a Duna TV vezetőinek olyan 
folyamatos pergőtűzben kellett harcolniuk, 
aminek során nemcsak szemből, az ellen-
ség felől lőttek, hanem gyakran hátulról, 
a sajátjaiktól is.

Mindent egybevetve: bátor vállalkozás 
ez a Medgyesi Gabriella és Pintér Judit 
szerkesztette, Mészáros u. 48. című könyv. 
Bátor, hiszen az eseményekre még másfél 
évtizedes rálátásunk sincs, sőt – de jure – az 
intézmény még ma is létezik, az eredetileg 
elképzelt értékrendtől eltérő, de mégsem 
haszontalan funkcióval. A könyv szerepét 
és jelentőségét pedig úgy tudnám jellemezni, 
hogy ha olyasvalaki olvassa, aki azt hiszi 
magáról, hogy ismeri és érti a Duna Televí-
zió első 20 esztendejének történéseit, rá kell 
jönnie: semmit sem tudott és értett; aki pe-
dig semmit sem tudott erről a korszakról, az 
elolvasása nyomán talán megsejt valamit 
a rendszerváltás utáni nemzettudat-rehabi
litációs folyamat egyik legnagyobb vállal-
kozásának lényegéről. És mivel nyilván
valóan az utóbbiak vannak többségben, 
a könyv haszna és értelme kétségtelen.

Halász Péter

Halász Péter (1939) néprajzkutató, a Duna Televízió volt főszerkesztője. Gyimesközéplokon él.


