2013.09.23. Vords T. Karoly: Sajtéviszonyok Magyarorszagon 2012 szeptemberében - Mozg 6 Vilag Online

Kulturalis-kbzéleti havilap, harminckilencedik évfolyam

2012 oktober Tanulmany

Voros T. Karoly: Sajtoviszonyok
Magyarorszagon 2012 szeptemberében

A mult

A rendszervaltast kdozvetlenll megel6z6 idészak magyar sajtéjaval kapcsolatban harom dolgot
eérdemes kiemelni: Az elsd, hogy a nyolcvanas évek végére a sajto ellenérzése gyakorlatilag
egyre inkabb kicsuszott az MSZMP kezébdl. A masodik, hogy 6sszevetve a nyugat-europai
kinalattal mind a nyomtatott sajté, mind pedig az elektronikus média kinalata igen sz(ikés volt
(négy orszagos politikai napilap, megyei napilapok, néhany hetilap és folyoirat, harom
radiocsatorna és két tévecsatorna). A harmadik pedig az, hogy a kbzvélemény szemében a
magyar sajté rendszerkritikus magatartasa, batorsaga és az izgalmas politikai, gazdasagi és
kulturalis tgyek iranti fogékonysaga jovoltabol nagyon magas volt a presztizse. (Erdemes itt
megemliteni egy negyedik tényezbt: az internet a nyolcvanas évek végén még a legfejlettebb
orszagokban is csak a kutatéintézetek k6zotti kommunikacio szamara létezett, s nalunk
gyakorlatilag csupan néhany kutatonak volt réla egyaltalan tudomasa.)

A rendszervaltas ota lezajlott drasztikus valtozasok érzékeltetésére egyetlen adatsort szeretnék
ismertetni: kdzvetlenil a rendszervaltas el6tt a Népszabadsag 645 ezer példanyban jelent meg,
a Népszava 296 ezerben, a Magyar Nemzet 114 ezerben — és ment félfelé, mint a kil6tt nyil,
mert olyan j6 volt akkor a Magyar Nemzet —, a Magyar Hirlap pedig 92 ezer példanyban.
Barmilyen meglepd is, ez azt jelenti, hogy 1989 végén 1 millié 149 ezer példanyban jelent meg
politikai napilap Magyarorszagon, pontosabban orszagos terjesztési napilap, mert volt még
masféel millié vidéki, megyei napilap is a piacon. Ma a helyzet ugy néz ki, hogy bar tovabbra is a
Népszabadsag a vezetd politikai napilap hazankban, de a példanyszama nem éri el a 60 ezret,
a Magyar Nemzet példanyszama 40 ezer koril van, a Népszava 18 ezer példanyban fogy el, és
a Magyar Hirlap nem egészen 10 ezerben. A megyei napilapok példanyszama pedig kérilbelll
600 ezerre csdkkent.

A rendszervaltas kdvetkeztében a magyar sajté akar szabadda is valhatott volna, de ez a
szabadsag csak részlegesen valosult meg a politikai partok azon tévképzete miatt, hogy azt
gondoltak, aki a sajtét birtokolja, az a hatalmat is birtokolja. Az MSZMP sajtdmonopdliumanak
megszlnését a mindenkori kormanypartok azon térekvése valtotta fel, hogy a kézszolgalati
médiabdl kiszoritsak az ellenzéket, a privatizalt médiaban pedig dontd befolyast szerezzenek.

A mai sajtéviszonyok taglalasa el6tt érdemes két dolgot kiemelni az elmult husz-egynéhany év
sajtétértenetébdl.

Az egyik az 1996-os médiatérveény, amely nagyon helyesen lehetévé tette, hogy kereskedelmi
televiziok jelenjenek meg a magyar médiapiacon. A térvény sok szempontb6l rossz volt, de
mégiscsak lehetévé tette, hogy gazdagodjon a magyar televizioés piac, jelentés mértékben

mozgovilag.com/?p=5842 1/8



2013.09.23. Vords T. Karoly: Sajtéviszonyok Magyarorszagon 2012 szeptemberében - Mozg 6 Vilag Online

névekedjen a kinalat. (Mara kézel masfél szaz magyar nyelvl tévécsatorna kdzil valaszthatunk.)
Ez a dontés paradox modon j6 hatassal volt a bulvarsajtd piacara és a magazinpiacra is:
peldaul a Blikk szédliletes példanyszam-emelkedése erre az idészakra tehet6.

Bar a politika masfél év atmeneti idészakot biztositott az MTV-nek arra, hogy felkészlljén a
konkurenciara, gyakorlatilag ennek érdekében semmi nem tértént, s ezért az MTV harom
csatornajanak nézettsége 70 szazalékrol egy év alatt 10 szazalékra csokkent. Mara a
kbzszolgalati televizidk hirmlsorainak nézettsége 6 szazalék kéril van.

A masik az, hogy a Fidesz 1998-as gy6zelme alapvet6 fordulatot hozott a magyar politikai
életben és ezen beltl a médiapolitikaban is. Az el6z6 négy évben — de minden autokratikus
kisérlet ellenére az Antall-kormany idején is — inkabb egy konszenzualis demokracia képe
kezdett kdrvonalazddni. A szocidlliberalis kormany mindenféle gesztusokat tett az ellenzéknek.
Nem valt a hétkbéznapi élet, a maganélet a politikai haboru teréve. Ezen valtoztatott alapvetéen
az Orban-kormany. Kettészakitottak az orszagot, kettészakitottak a politikat. Kimondatlan
jelszavuk kisértetiesen emlékeztet az 6tvenes évekre: ,Aki nincs vellnk, az ellentink van.” A
hétkdznapokat is kettészakitottak. Es sajnalatos modon kettészakitottak a magyar sajtot is.
Ennek kbvetkeztében allast kell foglalni mindenben pré vagy kontra. Tehat k6zépen mar nem
lehet allni, s ez az objektivitasra térekvd és piaci alapon mikddé sajtd mikddését szinte
lehetetlenné teszi. (A Népszabadsag gondjai tébbek kozétt éppen abbdl adddtak, és vélhetbleg
ma is abbol addédnak, hogy Magyarorszagon viszonylag csekély azok szama, akik valdban
objektiv hirszolgaltatast igényelnek — fészerkesztéként szamtalan levelet kaptam olvaséktol, akik
egyfajta baloldali ,Magyar Nemzetet” vartak volna el a szerkesztéségtél.)

Ennek a kettéosztottsagnak pedig a sajto strukturajat tekintve is pusztitd kdvetkezménye lett.
2002 és 2010 kozo6tt a média felosztasaban a szocialliberalis koalicio és az ellenzék vezetd
partja, a Fidesz tisztességtelen egyezséget kétott. Durvan ugy nézett ki a dolog, hogy a
kbzszolgalati televizié inkabb az MSZP-SZDSZ-¢é, a kbzszolgalati radié inkabb a Fideszé, a
Napkelte, illetve utdbbb az ATV baloldali, a Hir TV jobboldali, a Klubradié baloldali, az InfoRadio
jobboldali. Tehat volt egy megegyezés, amely a viszonylag kiegyensulyozott politikai viszonyok
kdzott ugy-ahogy mikoddott, de ezt az alkut a Fidesz a kétharmados valasztasi gy6zelme utan a
szocialistak meglepetésére felmondta, és a médiatdrvény segitségével kérlelhetetlendl ratette a
kezét a kbzszolgalati médiumokra, illetve allami hirdetésekkel tomi ki a barati tévéket, radiokat
és Ujsagokat, mikbzben az ellenzéki sajtd kiéheztetése folyik.

A multat 6sszefoglalva: A rendszervaltas kévetkeztében a magyar sajtdviszonyok alakulasaban
az MSZMP szerepe gyakorlatilag mar az els6é szabad valasztasok el6tt megsz(int, de nem
alakult ki egy olyan rendszer, amely a politikai befolyast megsziintette volna, a kézszolgalati
médiumokat kivonta volna a partok zsakmanyszerz6 harcabdl, a nem kdzszolgalati
organumokat pedig egyértelmien piaci 8sszefliggések kdzé helyezte volna. Telijesen
attekinthetetlen viszonyok alakultak ki mind a nyomtatott sajtbban, mind az elektronikus
médiaban.

A Kadar-korszak médiakinalatanak sziikssége ugyanakkor megszint. Ma Magyarorszagon
k6zel 6000-féle sajtotermék vasarolhato. Ez nagyjabol fele annak, ami Nyugat-Eurépaban
elérhetd. (Ennek kdzel 90 szazaléka szakmai, szabadidds és szérakoztato sajtotermék.)

A rendszervaltas utani tébb mint hisz év legsulyosabb kévetkezménye, hogy az a presztizs,
amely a nyolcvanas évek végén és a kilencvenes évek elején a magyar sajtot dvezte, mara
gyakorlatilag teliesen elporladt.

mozgovilag.com/?p=5842 2/8



2013.09.23. Vords T. Karoly: Sajtéviszonyok Magyarorszagon 2012 szeptemberében - Mozg 6 Vilag Online
A médiatérvény

A jelenlegi médiaviszonyok értékelésének alapja az Uy médiatérveny koril kibontakozo vita
lehet. Ebben a kormanyparti médiapolitikusok — els6sorban Koltay Andras, a Médiatanacs
tagja — azzal érveltek, hogy képzelt ellenfelekkel hadakoznak a médiatérvény hazai és kilféldi
biraldi. Meg kell varni, mit hoz a térvény a gyakorlatban, €s akkor mar alappal lehet beszélni
rola. Ezt az elképzelést azonban megzavarta az Eurdpai Bizottsag nyomasa és az
Alkotmanybirésag tébb ponton elmarasztal¢ itélete. Ezek hatasara a kormanypartok néhany
ponton mddositottak a térvenyt. Az elfogadott médositasok kdzll az egyik legfontosabb, hogy az
Ujsagirdknak csak kivételes esetekben és birdi kontroll mellett kell felfednitik forrasaikat.
Lényeges valtozas, hogy az Alkotmanybirosag dontésével gyakorlatilag kivette a nyomtatott
sajtét a médiatdrvény hatalya aldl, tovabba a Médiatanacs megallapodast kétott az
Ujsagirdszakma (ideértve az elektronikus Ujsagirast is) képviselbivel dnszabalyozé testiletek
létrehozasarol. Ezek hivatottak dénteni a szakmai toérvénysértések esetén, de a Médiatanacs
fenntartotta maganak a jogot, hogy adott esetben visszavegye illetékességét. Szintén teljes
egészeben modosult a médiatérvény média- és hirkdzlési biztosrél sz6l6, az Alkotmanybirésag
altal szintén kifogasolt fejezete. A testllet a biztos tulzott beavatkozasi lehetéségeit a
sajtdszabadsag szikségtelen korlatozasanak tartotta. A biztos jogkére a jovében Iényegében
csak az elektronikus hirkézlésre vonatkozéan marad fenn.

A médiatdrvény legutdbbi modositasa viszont nem vette figyelembe az Eurdpa Tanacs
allasfoglalasat. Az ET kifogasolta a magyar médiahatésag elndkének és a Médiatanacs
tagjainak kinevezési és jel6lési modjat, a politikailag motivalt rendszert. AZET szerint ezt a
jelolési és kinevezesi rendszert meg kellene valtoztatni, a személyek kivalasztasanal a
szakértelemre és a fliggetlenségre kellene helyezni a hangsulyt. Az ET dokumentuma, tovabba
a Fidesz kétharmados parlamenti dominanciaja miatt azt javasolja, hogy a kétharmados
szabaly helyett inkabb tdbbparti tamogatast irjanak el6 a médiaszabalyozas elfogadasahoz,
megvaltoztatasahoz. Az ET nehezményezte azt is, hogy mikdzben a kereskedelmi
médiumoknak el6irjak sajat hirrészleg fenntartasat, a k6zmédiaban eléirjak az MTI
kizarGlagossagat.

Kormanyparti kézmédia

A fejlemények azt igazoljak, hogy az Eur6pai Bizottsag nyomasara és az Alkotmanybirosag
hatarozatara valo tekintettel hozott valtoztatasok a médiatérvényben bar fontosak, a
legfontosabb kérdést nem érintik. A rendszer Iényege ugyanis az egyoldalu — egy part altal —
valasztott iranyitd és ellen6rzd testiletek felallitasa volt. Tovabba a kézmédia minden
muhelyének egy rendszerbe allitdsa és ennek a rendszernek a mar emlitett egyparti
valasztassal létrehozott testiletek ala rendelése.

Az eredmény egyértelmi: kormanyparti k6zmédia. Ez egyrészt a miisorfolyam depolitizalasat
jelenti — politikai vitamUsor Iényegében nincs —, masrészt a kdzélettel foglalkozé6 misorok
egyoldalu lojalitasat a kormanyzathoz.

Az eredmény: egyrészt minimalis nézészam a kéztévenél (vannak napok, amikor
fdbmdsoridében a Viasat is megelézi az MTV 1-et), masrészt az Ujsagirészakma oériasi

mozgovilag.com/?p=5842 3/8



2013.09.23. Vords T. Karoly: Sajtéviszonyok Magyarorszagon 2012 szeptemberében - Mozg 6 Vilag Online

presztizsvesztesége. A kdzszolgalati médiaban a félelem uralkodik. Folytatodik a
létszamleépités, eddig csaknem 900 munkatarsat kildtek el két, csoportos létszamleépités
keretében. A maradas feltétele a hatalmon Iévd partokhoz és kormanyukhoz valo feltétlen
lojalitas. Mivel az idei bérkeretet az eredetileg bejelentett ezerfés elbocsatashoz tervezték meg,
tovabbi elbocsatasok varhatok.

Hibahataron bellli nézettséggel és szazmillios bukassal ért véget a ,megujulé kdztéve” egyik
nagy reménységeének szant szappanoperaja, a Marslakok. Jaksé Laszlo produkcidjat 430-440
epizodra tervezték, epizodonként 5,9 millié forint plusz afaért. S a baj ezzel a misorral nem
egyszerlien a sikertelensége volt, hanem az, hogy a kézvetlen kérnyezetében sugarzott
hirm(sorok nézettsége is drasztikusan cs6kkent. A mlsorszolgaltato alap tovabbra is szamos
produkciot rendel kiilsé gyartd cégektél. Ezekre a féként szérakoztatd mlsorokra éves szinten
tdbb milliard forintot forditanak.

A korabbi négy intézmény — az MTV, a Duna TV, a Magyar Radié és az MTI - dolgozéit és
vagyonat az MTVA-ban vontak 6ssze, és ide csoportositottak az allami tdmogatas — idén
hozzavetblegesen 70 milliard forint — dontd tébbségét. A korabbi médiumok
csontvazintézményekké, dtven fonél kevesebbet foglalkoztato tarsasagokka zsugorodtak,
amelyek lényegében a sajat mlisorstrukturajukat allitjak 6ssze. Feladatuk, hogy miisorokat
rendelienek az MTVA-t6l, hirm(isoraikban pedig kizarélag az MTI Hircentrumanak hireit
hasznalhatjak.

A Fidesz-delegaltakbdl allo Médiatanacs azt a Belénessy Csabat jelblte a tavirati iroda élére,
akinek elhirestilt mondatai szerint a kbzszolgalati Ujsagir6 nem lehet a kormany ellensége, s
nem kérdbéjelezheti meg a szabadon valasztott kabinet hatalmat, mert az nem megy, hogy
elfogadjuk a tisztséget, majd szembeszegiliink a megbizdval. Es ez latszik is. A hirmlsorok
ugyan a statisztikak szerint atlagosan tartjak a 60—40 szazalékos kormanyparti—ellenzéki
megszolalasi aranyt, de a kormany intézkedéseivel kapcsolatos kritikai gondolkodas teljesen
eltlint a k6zmédiumok hirm(isoraibol.

Klubradio, InfoRadio

A kézmeédia pacifikalasan kivil az Uj rendszer a Klubradio6 elhallgattatasaba fektetett még nagy
energiat. A Klubradié két éve napi élethalalharcot folytat a fennmaradasért. ltt a Médiatanacs
egyelére csak odaig jutott, hogy rendre megtagadja a radiétél a jog szerint neki jaré frekvenciat,
s az allandé bizonytalansag — a hirdetdk eltéritése utjan — lassan felmorzsolja a radioét, s akkor
tovabbi jogsértésekre mar nem lesz szilkkség. Mindekdzben a Fidesz-kézeli InfoRadié minden
akadékoskodas és probléma nélkll k6zdsségi, ingyenes frekvenciat kapott hét évre. 2008
tavaszan a Nobilis Kristof érdekeltségi kdrébe tartozé Kézép-Eurdpai Média Zrt. vasarolta meg
az InfoRadiot. Az tgyletet kommentalva Spéder Zoltan igazgatdsagi tag azt mondta, hogy a
vasarlas j0l illeszkedik a cég fejlédési stratégiajaba, hiszen a hirradié és a hirportal a csoport
tobbi tagjaval kialakithatdo szakmai és Uzleti szinergiak révén hozzajarulhat a tarsasag szerves
névekedésehez. A céghez tartozik ugyanis tébbek kdzott az Index.hu, a Portfolio.hu internetes
portal és a Napi Gazdasag is. (Csak zardjelben jegyzem meg, hogy a baloldalon nyoma sincs
ehhez hasonl6 tudatos és kévetkezetes médiabirodalom-épitésnek, mely hosszu tavon
gondolkodva jelentés veszteségeket is kész vallalni.)

mozgovilag.com/?p=5842 4/8



2013.09.23. Vords T. Karoly: Sajtéviszonyok Magyarorszagon 2012 szeptemberében - Mozg 6 Vilag Online

A NeoFM és a ClassFM

A két legnagyobb kereskedelmi radio kozul a szocialista k6tédési NeoFM hosszu agdnia utan
a nyaron elhallgatott, a piacon egyeduralkodédva valt a Fideszhez kdthetd ClassFM. A térténet
2009-re nyulik vissza, amikor az akkori médiahatdsag, az Orszagos Radio és Televizid Testllet
— fideszes, kereszténydemokrata és szocialista tagjainak szégyenletes mutyija eredményeként
— a Slager Radié frekvenciajat a NeoFM-mel palyazo, a baloldali gazdasagi kérékhdz tébb
szallal k6t6dd FM1 konzorciumnak adta at hét évre, a Danubius Radié frekvenciajanak
hasznalati jogat pedig az akkor Fellegi Tamas, ma Nyerges Zsolt érdekkdréhez tartozé Advenio
Zrt. altal mikodtetett ClassFM kapta meg ugyancsak hét évre. (Ehhez a jobboldalhoz kétheté
médiabirodalomhoz, az Infocenterhez tartozik a Heti Valasz és a Lanchid Radié is.)

Maijtényi Laszlé, az ORTT elndke a ddntés miatt lemondott posztjarél. Az akkori miniszterelndk,
Bajnai Gordon levélben kdszdnte meg a lemondott ORTT-eInék munkajat. Ebben azt irta:
.-Majtényi Laszl6 elnbksége garancia volt a partatlansagra, a szakmai tisztességre és a
kbézérdek szolgalatara. Lemondasa pedig figyelmeztetés — jelzése annak, hogy mindezek az
ertékek nem kielégité mértékben érvényesiinek az ORTT mikddésében, Ugy, ahogyan az
elvarhatd lenne egy fontos kézintézménytél.” A szamok igazolni latszanak azt a feltételezést,
hogy a NeoFM-et az allami cégek hirdetési blokadja vitte padldéra. A NeoFM-et miikédteté FM1
Zrt. 2010-ben és 2011-ben is veszteséget termelt, mikbzben a ClassFM-et mikddteté Advenio
Zrt. mindkét évben nyereséges volt. (Az FM1 Zrt. 2010-ben 1,14 milliard forintos nett6é arbevétel
mellett 713 millié forint veszteséggel zarta az évet, 2011-ben pedig tovabb romlott az
eredmeénye, arbevétele 641 millié forintra zsugorodott, a vesztesége viszont 1,2 milliard forintra
nétt. Ezzel szemben az Advenio Zrt.-nek 2010-ben 2,4 milliard forint, 2011-ben pedig 2,3
milliard forint arbevétel mellett 161 millié forint, illetve 54 millié forint nyeresége volt.)

Horvath Laszlo, az FM1 Zrt. egyik tulajdonosa szerint a cs6dét az okozta, hogy karanténba
kerlltek a hirdetési piacon. Ok nem tudtak részesedni az allami hirdetésekbdl, csak a
konkurencia. A Népszabadsagnak adott nyilatkozataban a kévetkez6ket mondta: ,Politikai
nyomasra utal, hogy két, a hallgatosagi versenyben fej fej mellett all6 radio kézll az egyik
versenytars, a ClassFM éves arbevétele két és félszerese a NeoFM-ének, és a NeoFM-et
nemcsak az allami vallalatok kerulik, hanem ugy tudjuk, hogy szamos médiatigyndkségnél is
tiltdlistara kerditink.”

Az allami hirdetések feltételekhez kbtése utjan — bar ez nehezen bizonyithaté —, valamint az
anal6g miisorszolgaltatasi szerz6dések 2014 végéig valdé meghosszabbitasaval sikerilt a két
nagy kereskedelmi tévét, az RTL Klubot és a TV2-t is semlegesiteni. A Médiatanacs a két
kereskedelmi televizi6 mlsorszolgaltatasi szerz6désének meghoszszabbitasardl sem hajlandé
adatokat kiadni Uzleti titokra hivatkozva.

Iranyitott hirdetési piac

A hazai médiapiac a 2008-ban kirobbant pénzligyi valsag kévetkeztében folyamatosan szkill,
a hirdetési bevételek drasztikusan csékkennek. Ennek kbvetkeztében a piac sok szereplbje
feladta, masok pedig erételies kéltségcsdkkentéssel probaljak atvészelni az inséges idéket. (A
legfrissebb olvasottsagi adatok az el6z6 negyedévhez viszonyitva atlagosan 3 szazalékos

mozgovilag.com/?p=5842 5/8



2013.09.23. Vords T. Karoly: Sajtéviszonyok Magyarorszagon 2012 szeptemberében - Mozg 6 Vilag Online

csOkkenést mutatnak a nyomtatott sajtd minden szegmensében, s ez mar évek 6ta tartd
tendencia — kivétel a Bors, mely 2 szazalékkal névelni tudta olvaséi szamat.) A kilénaddok
bevezetésének kdvetkeztében a multinacionalis cégek elsésorban a kommunikacios és
szponzoralasi koltségeiket csokkentették. (Ezt nemcsak a sajtd sinylette meg, hanem az egész
magyar kulturalis élet.) Ugyanakkor 2010 6ta jelentds atrendezddés tortént az allami hirdetések
elosztasanak tertiletén. Tavaly az allami cégek listaaron kéralbelul 10 milliard forintért vettek
hirdetést, a ténylegesen elkdltdtt nettd 6sszeg ennek nagyjabdl a kétharmada, kérilbell 6,5
milliard forint lehet. Az allami cégek kozll a Szerencsejaték Zrt. koltdtte a legtdbbet (listaaron
4,5 milliardot), de a Nemzeti Fejlesztési Ugyntkség és a Miniszterelndkség is tébb mint 1
milliard forintot kéltétt. A teljes 6sszeg fele jutott a nyilvanvaldéan a jobboldalhoz k6t6dé, tiznél is
kevesebb, magankézben Iévé organumnak, a masik felén osztozott a piac 6sszes tébbi
szerepléje. A sajté minden terlletén a kormanyoldalhoz kétheté magankézben 1évé médiumok
vezetik a hirdetési listat. A radids piacon a ClassFM-nek példaul 75 szazalékot meghaladé a
részesedése, a kozterlleti plakatok esetében a Publimont (Simicska Lajos) és az EuroAWK
(Nyerges Zsolt) az allami hirdetések 85 szazalékat ,szerezte meg”. A napilapok esetében ez
,csak” 62 szazalék (Metropol, Magyar Nemzet, Magyar Hirlap). A kabeltévés piac az egyetlen,
ahol kdzszolgalati ado vitt szinte mindent, az allami reklamkoéltés 75 szazaléka ment ahhoz a
DunaTV-hez, amelynek a nézettsége gyakorlatilag kimutathatatlan.

A maganhirdet6k esetében is érzékelhet6 az igazodas.

Helyi és 6nkormanyzati média

A magyar médianak nemcsak a médiatdrvénybdl fakadoé valsagtinetei vannak. A kalféldi
tulajdonban Iév6é megyei lapok gyakorlatilag a bevételek maximalizalasara térekszenek,
Lharomperces” Ujsagok, nyugalmuk érdekében és a hirdetési bevéetelek reményében
igyekeznek jo6 viszonyt apolni a megyéek mindenkori politikai vezetésével. A politikai
nyilvanossag alakitasaban kiléndsebb szerepik nincsen. A helyi — 6nkormanyzati — média
pedig elsésorban propagandafeladatokat lat el: mindek&dzben totalis szabadsaghiany és
kiszolgaltatottsag jellemzi. Ez csak fokozza a sajté egyoldalu kormanypartisagat, mivel az
6nkormanyzatok dont6 tébbsége a Fidesz kezében van. Nem hallgathat6 el azonban, hogy a
vidéki sajto kiszolgaltatottsaga gyakorlatilag az els6 szabad valasztasok 6ta létez6 probléma. A
rendszervaltas 6ta minden helyi valasztas utan tébb szaz Ujsagirot, szerkesztét bocsatanak el
tisztan politikainak tekinthet6 okokbol. A kézpénzekbdl mikddd helyi sajtot, de kevesbé direkt
mddon a megyei napilapokat is a véleménymonopdlium és a partelfogultsag jellemz.

Egyensulytalansag

Minthogy a kormanyparthoz kdzel allé Gzleti kordk szerezték meg az ingyenes Metropol Ujsagot
is, az egyoldalusag oly nagy, hogy mar borul a rendszer. Az egyensulyt még valamennyire tartjak
a tradicionalis és tartalmilag filggetlen lapok, mint a HVG, az Elet és Irodalom, a Magyar
Narancs és a Népszabadsag, valamint az elektronikus média terlletén a Klub Radié és az ATV
— mindegyik cs6kkenb eréforrasokkal.

A szakma komoly szereplbivé l1éptek el a nagy szerkesztéséggel dolgozé internetes lapok,
mozgovilag.com/?p=5842 6/8



2013.09.23. Vords T. Karoly: Sajtéviszonyok Magyarorszagon 2012 szeptemberében - Mozg 6 Vilag Online

mint az Origo, az Index és a HVG.hu — utébbi Iényegében kbztarsasagi elndkot buktatott —, de
anyagilag egyikik sem all biztos labakon. Most sokat segitenek abban, hogy a sajté képes
legyen ellatni tarsadalmi funkcidit, de semmi garancia arra, hogy ez igy marad.

Osszegzés

A kézszolgalati médiat a kormany és a kormanypartok teljesen elfoglaltak. Eddig 900
munkatarsat bocsatottak el a kézszolgalatbol, mindenekelbtt azokat, akikkel kapcsolatban
feltételezhetd volt, hogy bizonyos hataron til nem hajlandék a fennallé renddel szemben lojalitast
tanusitani. A kbzszolgalati média a kormany szécsdveve valt, a kormanyintézkedésekkel
kapcsolatos kritikai gondolkodas teljesen eltlint belble. Gyakorlatta valt a relevans hirek
elhallgatasa. A miniszterelnék minden masodik héten 20 percet kap gondolatainak kifejtésére
~-mikrofonallvany’-Ujsagirék kbézremikoédésével a kdzszolgalati Kossuth radid reggeli
mUsoraban. Ezzel parhuzamosan a k6zmédia nézettsége és hallgatottsaga drasztikusan
csokken. Allami hirdetéseket szinte kizarélag csak a kormanykézeli organumok kapnak. De a
multinacionalis cégek és az igyndkségek is dvatosabbak lettek ebben a tekintetben. A két
nagy kereskedelmi televizié sportot (iz abbdl, hogy hirm(isoraiban szinte kizardlag csak
bulvarhireket sugaroz. A kritikai Ujsagiras a nyilvanossag szélére szorult. A helyi nyilvanossag ki
van szolgaltatva az énkormanyzatoknak. A frekvenciaosztas a Médiatanacs jogositvanya, és a
szabalyozas mai allasa szerint akar palyaztatas nélkil is frekvenciahoz juthatnak cégek. A
magyar sajtoé presztizse mara elveszett.

Elhangzott 2012. szeptember 21-én a Szabadsag és Reform Intézet Médiaszabadsag cimdi
konferenciajan. Az el6adas Bednarik Imre, Hargitai Miklos, Nagy N. Péter és Porcsin Zsolt
irasainak és személyes tanacsainak alapjan keszlilt.

Tetszik 15 ember kedveli. Legyél te az els6 az ismerdseid kozil!

Kapcsolddo irasok:

1. Almasi Miklés: Csakmaté Inc. — és esetiink a 21. szazaddal (Vitanyi lvan: A
feudalizmus tovabbélése a mai Magyarorszagon. Budapest, 2012, Noran Libro.)
LA fétanacsos Ur vejét muszdj felvenni az Operaba, hangja nincs,...

2. Paraszka Boroka: Posztmédia Magyarorszagon Kerettérténet: A hetekben véletlendl
kapcsoltam a Duna Televiziéra, amikor valami...

3. Almasi Miklés: ,.Mit akar ez az egy ember?” (Sarkézy Tamas: Magyarorszag
kormanyzasa 1978-2012. Budapest, 2012, Park Kényvkiadd.) A cimet Vas Istvantdl
loptam, annak érzékeltetésére, hogy ilyen ,kényvirbember”...

4. Ripp Zoltan: Gyiuldletpolitika Magyarorszagon Ripp Zoltan Gydilsletpolitika Magyarorszagon
Ha majd a j6v6 torténészei...

5. Domany Andras: Otleteik még vannak — Népszavazasi kezdeményezésdémping

mozgovilag.com/?p=5842 7/8



2013.09.23. Vords T. Karoly: Sajtéviszonyok Magyarorszagon 2012 szeptemberében - Mozg 6 Vilag Online

Magyarorszagon ,Népszavazasi kérdés, sorsdoénté — Akarja-e 6n hogy a Magyar Kéztarsasag...

Cimkék: Voéros T. Karoly

mozgovilag.com/?p=5842 8/8



