
202	  SZEMLE

vezetők álláspontját az államnyelvtudásról és a címben is említett vegyes 
házasságról. Van, aki a vegyes házasság pozitív hatásait említi, mely két 
kultúra, s ezzel együtt két nyelv elsajátításával a családban születő gyer-
mekeket előnyös pozícióba helyezheti, de van, aki az asszimiláció egyik 
alternatíváját látja ebben. A másik vizsgált terület az államnyelv elsajá-
tításának kérdése, melynek vizsgálatakor kiderült, hogy még az ifjúsági 
szervezetek vezetői sem ismerik megfelelően az államnyelvet, de min-
denképpen bíztató az a tény, hogy emellett egyre inkább igény van a 
magyar nyelv tanulására.

A  Hodinka Antal Kutatóintézet könyve átfogó képet nyújt a 
műhelyben folyó munka változatosságáról, széles perspektívájáról. 
A  legfrissebb vizsgálati eredmények megismerésével betekintést nyer-
hetünk a kutatók által vizsgált területek elméleti és gyakorlati problé-
máiba, hozzájárulva ahhoz, hogy a tetten ért problémák előtérbe kerül-
jenek, s megoldásuk minél előbb megvalósulhasson. 

Fábián Beáta

Kisebbségek kultúrája

Valóság, propaganda és mítosz. A csehszlovákiai menekültek 
kiadói tevékenysége nyugaton az 1968-1989 közötti időszakban

Orság, Petr: Mezi realitou, propagandou a mýty. Vydavatelské aktivity československých 
exulantů na Západě v letech 1968-1989. = Český časopis historický. 113. r. 2015. 1. no. 
97-144. p.

A tanulmány szerzője a csehszlovákiai emigráns sajtó azon meghatározó 
elemeit vizsgálja, amelyekkel képesek voltak befolyásolni és együttesen 
kialakítani a csehszlovákiai emigránsok sajtótevékenységét nyugaton az 
1968 augusztusát követő időszakban.

Ez a média az emigránsok közszférájának legfőbb kommuniká-
ciós eszköze volt, amely fokozatosan épült ki a demokratikus nyugaton. 
Olyan speciális szociális-kommunikációs és információs teret hozott 
létre, amely képes volt a csehszlovákiai közélet eseményeit kritikusan 
megvitatni. A kommunista rendszer ezt a médiát az ellenséges ideoló-
giai diverzitás eszközének tekintette és bár a nyilvánosság előtt igyeke-
zett bagatellizálni annak jelentőségét, a háttérben a titkosszolgálat igen 
nagy figyelmet szentelt neki.

Az 1968 augusztusát követő emigrációs hullám következtében 
megélénkült és újraértelmeződött az emigránsok közszférája. A reform 
kommunisták legaktívabb és legbefolyásosabb nyugatra emigrált kép-
viselői a nyugati média és a baloldali politikai mozgalmak fókuszába 
kerültek. Az egykori reform kommunisták legjelentősebb, nyugatra 
emigrált képviselője, Jiří Pelikán legfőbb céljának azt tekintette, hogy 
a nyugati nyilvánosságot tájékoztassa az otthoni történésekről. Szerte-
ágazó kapcsolatai révén (Csehszlovákiában a Nemzetközi Diákszövet-
ség elnöke, a Csehszlovák Televízió főigazgatója és parlamenti képviselő 
is volt) együttműködhetett a német és az olasz televízióval, különböző 
újságokban publikálhatott és nyilvánosan szerepelhetett a médiában.



204	  SZEMLE Kisebbségek kultúrája	 205

Az egykori kommunisták emigrálásával új helyzet alakult ki: a 
kommunizmus ellenzői és áldozatai szembe találták magukat politikai 
ellenfeleikkel, a volt kommunista funkcionáriusokkal. E két csoport 
egymás közötti kommunikációja nehézkes és feszültségekkel teli volt, 
de termékenyen írta át az emigránsok közszféráját.

A  kommunista rezsim emigrációba vonult prominens képviselői 
főként Nyugat-Németországban és Svájcban telepedtek le. Egy részük az 
1951-től sugárzó Szabad Európa Rádiónál helyezkedett el, amely rádió 
Csehszlovákiában véleményformáló szerepet játszott: rendszeresen 
idéztek és közöltek részleteket az emigráns sajtótermékekből. A  rádió 
állandó munkatársának lenni biztos egzisztenciát jelentett.

Bár Csehszlovákiában az államhatalmi szerveknek az emigrációs 
publikációs tevékenységet nem állt módjukban cenzúrázni, a befogadó 
országok korlátozó rendelkezésekkel igyekeztek visszafogni ezt a tevé-
kenységet, amely ráadásul nehézségekkel küzdött személyi, anyagi és 
technikai hátterét tekintve.

Az augusztus utáni időszakban két fő publikációs irányzat különít-
hető el. Az első csoportba tartoznak a többségében meghatározott terüle-
ten élő emigránsoknak szóló információs folyóiratok, közlönyök, hírlapok 
(pl. Frankfurtský kurýr), a másik kategóriába pedig tartalmilag színvona-
lasabb, jelentősebb szerzői háttérrel rendelkező, főként a csehszlovákiai 
közönséget célzó sajtótermékek tartoznak (pl. Listy, Právo lidu). 

Az emigráns sajtótermékek példányszáma száztól legfeljebb néhány 
ezerig terjedt (a müncheni Text 1970-ben 5000 példányban jelent meg, a 
zürichi Zpravodaj legmagasabb példányszáma 2500 volt).

A kiadói tevékenység alfája és omegája a megfelelő tőke volt, ami-
ből sosem volt elegendő. Néhány esetben a már nagyobb kapcsolatrend-
szerrel bíró korábbi emigránsok (február utániak) segítették egy-egy lap 
elindítását. Később a szerkesztőségek előfizetésekből, kisebb hirdetések-
ből és időszakos támogatásokból igyekeztek bevételeiket biztosítani. Az 
olvasók gyakran nem is sejtették, hogy a szerkesztőséget csupán néhány 
önkéntes egyén alkotja, akik ingyen, ill. minimális bérért, szabad idejük 
rovására végzik a munkájukat.

Egészen más volt a helyzet a csehszlovákiai olvasókat megcélzó 
sajtótermékek finanszírozásánál: látszólag az előfizetések fedezték a 

kiadással járó és az otthoniakkal való hatékony illegális összeköttetés 
fenntartásának költségeit. A  kiadással és terjesztéssel járó költségek 
finanszírozása és a források eredete nem volt nyilvános és egyértelmű. 
Pl. a Listy egykori reform kommunistái elfogadhatatlannak tartották 
volna, hogy pénzt fogadjanak el és együttműködjenek eszmei ellenfe-
leikkel, ezért nem tudhatták meg, hogy a CIA támogatja az újság terjesz-
tését Csehszlovákia területére.

A Svědectví folyóirat emblematikus alakja Pavel Tigrid sosem árulta 
el az újság fő mecénásának nevét, ugyanis döntően amerikai kormány-
zati forrásokból kaptak támogatást. Azonban az otthoni titkosszolgálat 
tisztában volt azzal, hogy Tigridet ki támogatja, ezért távollétében 1967-
ben 14 év börtönre ítélték és az ítéletben az olvasható, hogy a New York-i 
Szabad Európa Bizottság és az International Advisory Council nevezetű 
amerikai kommunistaellenes szervezet a fő támogatója. 

A Rómában kiadott Listy finanszírozási forrásait az alapító, Jiří Peli-
kán kitűnő kapcsolataiban kell keresni. Az olasz szocialista párt magas 
beosztású tagja Betino Craxi már az újság alapításakor is felkínálta segít-
ségét és a szocialista párt a továbbiakban is támogatta a kiadást. A másik 
forrás a Svédországban letelepedett Zdeněk Hejzlar közbenjárása által 
skandináv szocialista csoportoktól és a Charta 77 alapítójától, František 
Janouch mecénástól származott. 

Feltehetően Tigrid terelte Pelikánt az „amerikai források” felé, 
amikor megismertette George Mindennel, aki a CIA keretén belül szer-
vezte meg a kiadványok disztribúcióját a vasfüggönyön túlra. Mindentől 
származott a Listy költségeinek egy része is. Miután 1979-ben Pelikán 
európai parlamenti képviselő lett, a Listy szerkesztését Vladimír Tosek 
vette át, bérét és az újsággal járó költségeket Pelikán fizette.

A Právo lidu emigrációs folyóirat Jiří Loewy szerkesztésében jelent 
meg a német szociáldemokraták támogatásával, később a támogatókhoz 
csatlakoztak a holland szociáldemokraták és a Párizsban élő emigráns, 
Jiří Veltruský is. Loewy további amerikai szervezetektől is szerzett támo-
gatást. Azonban a 80-as évek második felében a fő anyagi támogatások 
kiapadásával az újság nehéz helyzetbe került.

A  sajtótermékek Csehszlovákiába történő szállítása és terjesztése 
nem volt könnyű feladat. A szállítás legalapvetőbb módja a posta volt, 



206	  SZEMLE

de közvetítőnek használták a nyugatra utazó csehszlovák állampolgá-
rokat, ill. Csehszlovákiába utazó külföldieket is. 1970-től 1989-ig nem 
hivatalos kommunikációs csatorna működött a nyugat és Csehszlová-
kia között, amelyen keresztül több száz kilogramm emigráns folyóirat, 
idegen nyelvű irodalom, anyagi segítség, műszaki eszköz és gyógyszer 
jutott át a határon. A  csatorna értelmi szerzői Pelikán és Petr Pithart 
voltak. Pelikán emigráns, Pithart pedig az Oxfordi Egyetem csehszlovák 
vendéghallgatója volt, aki hazatérte után részt vett az egyik legnagyobb 
illegális kommunikációs csatorna kiépítésében és működtetésében 
Csehszlovákia és a nyugat között.

Császári Éva

Kisebbségi politika

Van-e élet az autonómia után?

Borbély István: Van-e élet az autonómia után? Koinónia Kiadó, Cluj Napoca – Kolozsvár, 
2014, 208. p.

Van-e élet az autonómia után? – teszi fel a költői kérdést Borbély István 
egykori újságíró, aki a Koinónia Kiadó gondozásában 2014-ben meg-
jelent, azonos címet viselő interjúkötetében a romániai (hovatovább az 
európai) közéletben mindmáig igen nagy aktualitásnak örvendő témát, 
nevezetesen az erdélyi autonómia kérdéskörét – annak elvi és gyakorlati 
lehetőségeit, kihívásait – igyekszik interjúalanyai segítségével alaposan 
körbejárni. Szerkesztőként Borbély István mindenek előtt arra törekedett, 
hogy az autonómia fogalmát, illetve annak gyakorlati lehetőségeit a lehető 
legrészletesebben tárja olvasóközönsége elé, kitérve a téma minden lehet-
séges politikai, gazdasági és társadalmi aspektusára. Ennek érdekében 
interjúkötetében a legkülönbözőbb szakterületekről igyekezett a témában 
illetékes és hozzáértő szakembereket megszólaltatni – nem eredményte-
lenül: sokan, sokféleképpen írtak már a székelyföldi autonómiáról, de az 
ominózushoz hasonló komplex mű nem született a témában. 

Sajnálatos módon a román fél részéről ez esetben is egyértelműen 
tapasztalható volt a témától való elzárkózás, több román interjúalany 
ugyanis utolsó pillanatban lemondta az interjút – pedig nagyon érdekes 
és hasznos lett volna megismerni az ő álláspontjukat is. 

„Hiányolok egy objektív „üzleti tervet” az autonóm terület működő
képességéről…”
A kötet első interjúalanya, Juhász Jácint a fő hangsúlyt az autonómia gaz-
dasági aspektusaira helyezi, vagyis a területileg autonóm régióra, mint 
önálló üzleti vállalkozásra tekint. Ebből a szemszögből nézve – vélemé-


