
476 Közlemények 

kiderítése nem sok reménnyel kecsegtet. Mindazonáltal a dolognak nem is lehet túlzottan nagy 
jelentőséget tulajdonítani, hiszen sem ezeken az oldalakon, sem a könyv más lapjain nem talál­
ható marginália, akár Tisza Istvántól vagy más tulajdonostól. Itt kell megemlíteni, hogy válaszle­
velet, vagy egyéb reagálást Degenfeld Ottó levelére Tisza István levelezésének eddig megjelent 
kötetei nem tartalmaznak. 

Végül szólni kell még a Tisza családnak a könyvben szereplő pecsétjéről, amelyet a címoldal 
jobb felső sarkába ütöttek be, ami mindenekfölött bizonyítja a könyv Tisza tulajdonosát. De en­
nek leírását és jelentőségét csak az egész geszti könyvtár vonatkozásában és annak teljes feltárása 
után lehet érdemben közzé tenni. 

CZEGLÉDI LÁSZLÓ 

A szegedi napilapok hírversenye a 20. század elején. A modern sajtó - akár tetszik ez, akár 
nem - elsősorban (bár nem kizárólagosan) üzleti vállalkozás. Ez természetesen nemcsak azt je­
lenti, hogy az újságok előállítása, terjesztése stb. pénzbe kerül, s a kiadó bevételekre - nyereségre -
törekszik.1 A profit-maximálás igénye magára az újságra is visszahat, s hogy mi jelenik meg a 
lapban s hogyan, az nem kis részben ennek a helyzetnek a következménye. Az újságcsinálás és az 
„üzlet" konkrét összefüggésének, a profit-maximálás médium-befolyásoló és -alakító hatásának 
kutatása azonban a magyar sajtótörténeti vizsgálatoknak egyik „szemérmesen" kezelt, jószerével 
nem kutatott területe. Márpedig ennek az összefüggésnek az alapos vizsgálata nélkül a modern 
sajtó szerepének lényege megérthetetlen, s a sajtótörténet-írás a fölszínes politikai interpretációkba 
ragad bele. 

Az alábbiakban, egy konkrét eset értelmezésével, a 20. század eleji szegedi újságírás viszo­
nyaiba kísérelünk meg belepillantani. Az esemény2, amely így fölidéződik, érdekes, „színes" szto­
rinak, sajtótörténeti anekdotának tetszhet, s kétségtelen: így is, ilyenként is olvasható. A régi, a 
patriarchálisból a modernbe átváltó szegedi újságíró-élet egyik kedélyesen előadható „történeteként". 
Egy mélyebb szinten azonban a fejlemény kiváltó oka s maga az ötlet kivitelezése is a lapkiadás­
ban mindjobban domináló, egyre élesebbé váló „üzlet" természetére vet fényt, s jelzi a patriarchá­
lis sajtóviszonyok bomlását, a verseny élesedését - egy a budapestiénél kétségkívül archaikusabb 
viszonylatokat megőrző vidéki nagyvárosban. 

A Kutlorásáv-esetként elhíresült történet időpontja 1902 novembere, közelebbről a 20-a körüli 
napok. Az alapszituáció, a szegedi lapok egymásközti erőviszonya viszonylag könnyen megadható3. 
A városban ekkor négy újság jelent meg: az ellenzéki, függetlenségi Szegedi Napló (1878-tól), 
amelyik a város legtekintélyesebb, irodalmi és politikai súllyal megszólaló véleményformáló lapja 
volt; a kormánypárti, konzervatív Szegedi Hiradó (1859-től), amelyiknek a múltja ekkor már je­
lentősebb volt, mint aktuális szerepe; a „modernebb" hangvételű, arculatát ekkor kialakító Szeged 
és Vidéke (1902 márciusától), amelyik ekkor alig pár hete került új kézbe; s az igénytelen, „kraj­
cáros néplap", a Szegedi Friss Újság (1900-tól), amelyik bár jóval nagyobb példányszámban fo­
gyott el, mint a másik három szegedi lap, a maga populáris igénytelenségével nem lehetett s nem 
is volt a többiek versenytársa: csupán az új idők sikeres, de lenézett, a városi elittől kevésre be-

1 A médiagazdaságtan ma már önálló stúdium, saját elmélettel, szakirodalommal. 
2 Az eseményről eddig csak kortársi emlékezés szól: ENGEL Lajos: A kiadó. In: A Szegedi Napló 

huszonöt éve 1879-1903. Szeged, 236-237. 
3 Vö. LENGYEL András: A szegedi újságírás rövid története. In: L.A.: „Közkatonái a toll-

nak... " Vázlatok Szeged sajtótörténetéhez. Szeged, 1999. 7-69., különösen 30—43. 



Közlemények All 

csült sajtó vállalkozás volt. A város lélekszáma ekkor kb. 100 ezer fő lehetett, ennek egyharmada 
azonban városi polgárként is archaikus körülmények közt, tanyán, a nagykiterjedésű szegedi 
határban élt, s onnan nem, vagy csak ritkán járt be a tulajdonképpeni városba. Az újságolvasók 
létszáma4 nehezen meghatározható, de - minden jel szerint - meglehetősen szűk körű, zárt réteg­
ről volt szó. A legtekintélyesebb Napló vasárnapi példányszáma ekkor (a kiadó bevallása szerint) 
1500-2000 db, a Híradó ennél kevesebb példányban, a Vidéke ennél valamivel több példányban 
fogyott el. A „komoly" lapok együttes előfizetői és vásárlói jóindulatú becslés szerint is legföl­
jebb 5-6 ezer fő lehetett mindösszesen. A fölosztható piac (az a bizonyos, ma oly sokat emlegetett 
„torta") kicsi és - valószínűleg - telített; az adott körülmények közt s az adott árakon lényegesen 
nem lehetett bővíteni. A bővítés egyik, ha nem az egyedüli lehetősége a Szegedi Friss Újság gya­
korlata volt, amelyik az alacsony ár és az igénytelen tartalom révén új, újságolvasóként addig nem 
jelentkező rétegeket vont be az újságfogyasztók közé. Ez az út azonban - kulturális okokból - a 
másik három lap számára járhatatlan volt. Az általuk képviselt kulturális funkció betöltése költség­
igényes volt, így az eladási árat nem szoríthatták le; az a réteg pedig, amelynek kulturális igényeit 
kielégítették, vásárlóként ennél nagyobb számban - úgy látszik - nem tudott a piacon jelentkezni. 

E helyzetet a Szeged és Vidéke megindulása, még inkább pedig 1902 novemberi átszervezése 
bontotta meg s lendítette ki addigi állapotából. 1902. november 10-én ugyanis az addig nem 
különösebben érdekes lapot Balassa Armin (1861-1924), a jól kereső, tekintélyes ügyvéd átvette, 
s nemcsak megjelenésének anyagi alapjait biztosította közel két évtizedre, de a maga személyisé­
gének lenyomatát is rávitte a lap arculatára.5 Nincs itt hely Balassa portréjának megrajzolására, de 
szempontunkból talán annyit is elég leszögezni, hogy személyében a lap egy bátran és aktívan 
politizáló, az uralkodó liberalizmust az úgynevezett radikalizmus irányába átértelmező, kvalitá­
sokra és új törekvésekre nyitott, irodalompártoló lapvezért nyert, aki ambíciójával a Napló újság­
író-profijai számára is komoly kihívást jelentett. A Szeged és Vidéke tőkeereje ugyan kétségkívül 
& Naplóé, alatt maradt, s ennek szakmai következményei (pl. kisebb létszámú, kevésbé hatékonyan 
dolgozó szerkesztőség) is voltak, de a Vidéke így is versenytársa, riválisa lett a Naplónak. 

Az erőviszonyoknak ez az átrendeződése kiderül a Kutlorásáv-esetet megelőző hetek fejlemé­
nyeiből. Egyrészt: 1902. november 10-én Balassa Armin átvette a Szeged és Vidékét, majd röviddel 
később az addigi súlytalan estilapot súlyosabb reggeli újsággá alakította át. Másrészt: a Szegedi 
Napló kiadója, megérezve a versenytársat, korábbra helyezte a lap vidéki példányainak expediálá­
sát (a vidékre induló példányok előző nap éjfélkor már a szegedi vasútállomáson voltak), s ugyan­
akkor fölerősítette budapesti és bécsi hírszolgálatát is, megfizetve a saját - „eredeti" - táviratok, 
telefonjelentések költségét, - azért, hogy bizonyos, érdeklődésre igényt tartó budapesti és külföldi 
híranyagot helyi vetélytársai előtt egy nappal közölhessen, olykor (az éjfél közeli eseményekről 
tudósítva) még a fővárosi lapok elé is vágva.6 Ezek az „eredeti" táviratok és telefonjelentések ter­
mészetesen mennyiségileg nem voltak túlzottan nagy terjedelműek; egy-két tucat, egyenként pár 
mondatos hírről volt csupán szó. Ám ezek újdonság értéke az adott körülmények közt, amikor 
sem rádió, sem tévé nem tájékoztatta a helyi polgárokat, s a Szegedre érkező fővárosi lapok esti 
lapzártája is kizárta a másnapi példányokból a későesti eseményeket, jelentős volt; a helyi újság­
olvasó számára ezek a hírek adták a gyors informálódás lehetőségét. 

Magyarán: a Napló kiadója, Engel Lajos a hírszolgálat megerősítésével és fölgyorsításával meg­
próbálta legyőzni új versenytársát, a Szeged és Vidékét. 

4 Összefoglaló adatsor nem áll rendelkezésünkre, csak szórványos adataink vannak. Vö. ENGEL 
Lajos: i. h. LENGYEL András: i. m. 42., NACSÁDY József-BARANYAi Zsolt: A sajtó (1849-1919). In: 
Szeged története M/2. Szerk. GAÁL Endre. Szeged, 1991. 1075-1085., valamint a Cégbírósági iratok. 

Balassáról 1. LENGYEL András: i. m. 84-98. 
6 ENGEL Lajos: í. h. 236-237. 



478 Közlemények 

A konfliktust, amely a Kutlorásáv-eset közvetlen kiváltója volt, a Napló „eredeti" táviratainak 
a riválisok általi, illegitim átvétele robbantotta ki. A Szeged és Vidéke és a Szegedi Híradó ugyanis 
- a hagyományos, „ollózó" újságírás neveltjeiként - szemrebbenés nélkül átvették, átollózták a 
korábban megjelenő Napló táviratait. A Napló vidékre induló példányai éjfélkor már a vasútállo­
máson voltak, ott a Szegedi Hiradó és a Szeged és Vidéke nyomdájának inasgyerekei megvásá­
roltak egy-egy példányt, majd sietve visszatértek saját nyomdájukba, ahol a híranyag átvétele a 
Hiradó, illetve a Vidéke számára még időben megtörténhetett. A reggel megjelenő, három 
szegedi lap olvasói így - a Napló kiadójának költségére - már ugyanazt a híranyagot olvas­
hatták. Engel Lajos anyagi ráfordítása tehát hiábavalónak bizonyult; újítása nem hozta meg 
üzleti eredményét. 

A hírek átvétele természetesen nem maradt rejtve Engel előtt sem. Az esetet fölidéző emléke­
zésében megírja, hogy: 

„... tapasztaltam, hogy a többi szegedi lap azon idő óta, amióta a Szegedi Napló 
éjjel jelenik meg, olyan egyforma távirati híreket hoz a reggel megjelenő lapjaiban, 
mintha csak a Szegedi Naplóból ollóznák ki. Kezdtem a dolgot megfigyelni és rá­
jöttem, hogy bizony ők azóta alig költenek valamit telefonra és táviratra. Minek is? 
hiszen ha a Napló hozza, akkor autentikus és ők már éjfélkor a vasúton vásároltattak 
egy Szegedi Naplót s kinyírták az érdekes híreket is, ami nekik nem volt meg." „Ez 
az állapot engem őszintén megvallva azért bosszantott nagyon, mert a versenytárs 
lapoknak így oly könnyű és olcsó volt a lap szerkesztése s az éjjeli rovat, ami nekem 
oly drága volt, nekik nem is került pénzükbe. Ez bántotta az én irigy konkurrens lel­
kemet." „Ne legyen hát nekik oly könnyű a föld, gondoltam és ezt az állapotot meg­
szüntettem. Nem küldök többé a vonathoz ki lapot. Mielőtt azonban beszüntettem a 
vasútra küldést, megtréfálni óhajtottam a t. laptársakat, akik ezt az ollózást most már 
igen nagyon megszokták."7 

Ez a „tréfa" lett a Kutlorásáv-esetként elhíresült beugratás. Engel kívánságára ugyanis a szer­
kesztőség összeült, s megtárgyalta, hogyan lehetne rábizonyítani a riválisokra az ollózást. Erről az 
egyik résztvevő, Sz. Szigethy Vilmos utóbb egy kéziratos följegyzésében így vallott: 

„... sokat tanácskoztunk a szerkesztőségben a megfelelő slágworton. Mindegyi­
künk tudott többet is. / Egyhangúlag állapodtunk aztán meg Tömörkény ötletében, 
aminthogy ez volt a legjobb is. 

Tömörkény ötletének lényege igen egyszerű volt. Kreáltak egy álhírt, s abban, mint forrásra, 
hivatkoztak a Kutlorásáv Notusav nevű (természetesen nem létező) cseh újságra. A slusszpoén 
az volt, hogy a hírforrásként föltüntetett „cseh" újság neve visszafelé olvasva értelmes mondat, 
sőt valóságos beismerés: „Vasúton vásároltuk". Aki ezt a hírt átveszi, az nemcsak azt ismeri 
be, hogy tudatlan: nem tudja, hogy ilyen nevű cseh lap nem létezik, de nyomtatásban ismeri el 
azt is, hogy forrása egy vasúton vásárolt lappéldány volt. A tagadás lehetetlen, a „tréfa" kivéd­
hetetlen. 

Az akcióra 1902. november 21-én este került sor. Ekkor a Napló másnapi, 22-i számának néhány 
(Engel Lajos szerint 5, a Napló 1902. november 23-i száma szerint 2) példányába a következő 
álhírt tördelték be: 

7 ENGEL Lajos: i. h. 236-237. 
8 Sz. SZIGETHY Vilmos: Kutlorásáv Notusav; egy lapos kéziratos följegyzés. Móra Ferenc Mú­

zeum., Irodalomtörténeti Gyűjtemény. 



Közlemények 479 

Egy cseh lap szenzációja. 
BECS, nov. 21. A Kutlorásáv Notusav ifjú-cseh újság szenzációs leleplezéseket közöl 
mai hírei között. Egész tömeg megvesztegetési vádat emel különféle pártállású sze­
mélyek ellen, mi fölött nagy az izgalom. Az ügynek előreláthatólag a Reichsrathban 
folytatása lesz s nagy botrányok kitörésétől tartanak. 

Engel Lajos szerint: „Öt lappéldány készült ezzel a »vak« távirattal, mire a gépet megállítot­
tam és ezt a hasból írt táviratot kidobattam a formából, abba a rendes tudósítást helyeztettem el."9 

Az álhíreket tartalmazó példányokat egy nyomdásztanonccal, Gansl Ferenccel kivitették a vasút­
állomásra, azzal az utasítással, hogy „úgy tegyen, mintha semmi különös sem történt volna, de 
ebből a *-al megjelölt lapból [azaz: az álhírt tartalmazó példányokból] el ne adjon senkinek, mint 
csak a másik lap tanoncának."10 Gansl Ferenc sikerrel járt, negyedóra múlva már jelentette: „Főnök 
úr kérem, sikerült." S mint másnap, azaz 22-én reggel kiderült, az álhírt a rivális lapok, a Szegedi 
Hiradó és a Szeged és Vidéke valóban átvette. Ezzel saját hasábjaikon „ismerték el", hogy vasúton 
vásárolt példányból ollózták át az „ifjú-cseh újság" szenzációját. 

Az önleleplezéshez, persze, kellett „némi" külső segítség. Ezt a Napló meg is adta. Másnapi, 
november 23-i - vasárnapi, tehát nagyobb példányszámban megjelenő - számában a 10. oldalon 
ott van a bő egyhasábos „fölvilágosítás". A cikk címe „Kutlorásáv Notusav", alcíme pedig „A cseh 
panama a szegedi állomáson". Ez a cikk, amely stílusából következtetve alighanem Tömörkény 
István írása, beavatja az olvasókat a lapcsinálás rejtelmeibe, s „megfejti" az „ifjú-cseh újság" ne­
vének valódi jelentését. Ebben, egyebek közt, kimondódik, hogyan készültek a rivális lapok: 

„A lapok [ti. a Szegedi Hiradó és a Szeged és Vidéke] kiküldtek egy-egy nyom­
dász gyereket éjfél után a Szeged állomásra, ott vásároltattak egy-egy friss Szegedi 
Naplót, azt a gyerekek hazavitték a nyomdákba és ebből kényelmesebben meg lehe­
tett csinálni az éjjeli rovatot s ha valami olyan nagyobb hír volt a Napló rovatában, 
amit nem kaptak meg, onnan kiírták." 

A cikk beszámol a Napló reakciójáról is: 

„Tegnap [21-én] este két külön lapot nyomtak a nyomdában [ti. a Naplót előállító 
Engel nyomdában]. Csak olyan volt, mint a többi, csak éppen a távirati rovatában 
állott ciceró betűkkel egy hír, amely a lap többi számában nem jelent meg." 

A cikk itt idézi a már ismert álhírt, majd így folytatódik: 

„Ezt a két, valóban »rendkívüli kiadást« azután az újságáruló gyerek a Szeged 
állomás peronján hűségesen eladta az ő rendes vevő-kollegáinak, akik siettek be az 
»eredeti tudósítással« a műhelybe." 

Majd jön az ironikus leleplezés: 

„Ma fölvirradt a dicső nap hajnala. A lapok közölték a rendes és szokásos híreiket 
olvasóikkal. Az olvasók a híreket elégedetten vették tudomásul. Különösen sok em­
bert izgatott az újabb csehországi panama, amelyet az ifjú csehek agilis és kitűnően 
szerkesztett pártlapja, a Kutlorásáv Notusav leplezett le s amely miatt a Reichsrath­
ban, a bécsi tudósító jelentése szerint, nagy izgalmak várhatók. 

9 ENGEL Lajos: i. h. 238. 
10 ENGEL Lajos: i. h. 238. 



480 Közlemények 

Az olvasók tudomásul vették. No, Csehországban, ahol már mindenféle panamák 
történtek, ez nem is ritkaság. Csak egy olvasó, aki megrögzött szokásánál fogva oly­
kor balról jobbra jártatja a szemét a betűkön, fakadt ki álmélkodva: 

- Ez a cseh nyelv mégis rokon a magyarral. 
A Kutlorásáv Notusav visszafelé olvasva annyit jelent magyarul: Vasúton vásá­

roltuk. " 

A Napló, e fölvilágosításon túl, arról is gondoskodott, hogy az eset ne maradjon meg a körtöl­
tésen belül; a rivális lapok fölsüléséről, kollegiális kapcsolatai révén, értesített két fővárosi lapot, 
a Hazánkat és a Budapesti Naplót, amelyek már 23-án - azaz a Napló leleplező cikkével egy-
időben! - beszámoltak az esetről. 

A leleplezés kétségkívül sikerült; ennek jele, hogy nemcsak Engel Lajos tért vissza utóbb is az 
esetre nagy megelégedettséggel, de a Napló vicclapmelléklete, a Hüvelyk Matyi is sokáig utalga­
tott e történetre." A siker mégsem lehetett felhőtlen. A megszégyenített Szeged és Vidéke ugyanis 
november 25-i számában négy írásban is reagált a „tréfára", s ha a fiaskó teljesen nem is tudta 
hatástalanítani, a Naplóról is súlyos dolgokat mondott ki. 

A Szeged és Vidéke minket érdeklő négy írása közül az elsőt maga a laptulajdonos-főszer­
kesztő Balassa Armin írta (s jegyezte nevével). Ez a cikk, amely a „Vasúton vásároltuk" címet 
viseli, elismeri a megtörténteket. „Kétségtelenül zsurnalisztikái hiba, hogy éjjeli munkatársunk a 
szellemes viccet észre nem vette s ha ezen lehet nevetni, ezt a nevetséget el kell viselnünk." Elis­
meri azt is, hogy: „A lap [...] nemcsak sajtó-orgánum, hanem üzleti vállalat is. Tulajdonosa: Engel 
Lajos úr. Az ő zsebére megy haszon és veszteség. Joga van üzleti érdekeiért minden megengedett 
eszközzel küzdeni, és küzdelem közben joga van üzleti versenytársait nevetségessé tenni. A lap 
munkatársainak szelleme rendelkezésére áll." A „távirat hülye szellemeskedését" azonban már nem 
állta meg szó nélkül, s úgy látta, hogy „maga ez a tény is elszomorítóan jellemző a Szegedi Napló 
zsurnalisztikái erkölcsi fölfogására", hiszen a Napló Jól tudja, hogy szellemeskedésével olyan 
tény bizonyítására vállalkozott, amit soha a Szeged és Vidéke nem tagadott volna." Védekezése, 
ellenérve ugyanis, az általános gyakorlat ismeretében, részben arra épült, hogy „a korábban meg­
jelenő lapokat a többi lapnak joga van hírforrásul felhasználni", részben arra, hogy maga a Napló 
is e gyakorlattal élt. S - mondja Balassa - a Szeged és Vidéke nem pusztán a Napló híreire tá­
maszkodott, saját „éjjeli tudósítója" is van, így elesik a vád, hogy „kizárólag a másik lapnak 
költségek árán megszerzett tudósításait használja föl", az önállóság hamis látszatát keltve. 

Balassa írása sértett ember írása, ez a sértettség szinte süt a cikkből. De sértettsége ellenére is, 
vagy talán éppen ezért maga is súlyos viszontváddal áll elő: 

„A Szeged és Vidékének mindössze két hete állok az élén. Szerkesztő-társaim és 
munkatársaim becsvágya és munkaképessége a lapot ez alatt a rövid idő alatt olyan 
színvonalra emelte, hogy hatása elől a Szegedi Napló ki nem térhet. / Ha ez a hatás 
fáj, ezt értem." 

Nem kétséges, itt valami lényeges van kimondva; sőt ez a lényeg. Igazában a megújuló Szeged 
és Vidéke föllépése a sajtópiacon jelentette a Napló számára az igazi érdeksérelmet. 

A Napló elleni igazán súlyos és meggyőző ellenérvek mégis nem ebben a polemizáló főszer­
kesztői válaszban, hanem a hozzá csatolt, mintegy függelékként közreadott szerkesztőségi jegy­
zetbenjelennek meg. Ezt a tömör jegyzetet szinte teljes egészében érdemes idéznünk: 

11 ENGEL Lajos: /. h. 236. 



Közlemények 481 

„A Szeged és Vidéke csak nyolc nap óta jelenik meg később, mint a Szegedi 
Napló. Ezt megelőzőleg a Sz. és V. félesztendeigjárt a Napló előtt. 

Míg a Szeged és Vidéke esti lap volt, a Szegedi Napló minden este ingyen hoz­
záférkőzött s naponta földolgozta, sokszor eredeti alakjukban átvágta [ti. átollózta] a 
Sz. és V. eredeti híreit, tudósításait és táviratait. 

A Szegedi Napló tudja azt, hogy a korábban megjelent újságot a későbben meg­
jelenő újság hírforrásul használhatja. így használta a Szegedi Napló esztendőkön át a 
Magyarországot, melyből távirati rovatát egyszerűen átvagdalta s használja a Ma­
gyar Estilapot és az Új Hírek c. lapot minden este ma is. 

A Szegedi Napló országgyűlési tudósítását ma is minden nap úgy vágja át a Ma­
gyar Estilapból. 

A Szegedi Napló jól tudja azt, hogy nekünk van fővárosi tudósítónk, sőt tudósí­
tónkat névszer int is ösmeri. 

A Szegedi Napló tudja azt, hogy a Sz. és V. az ő híreit ezredrésznyire sem hasz­
nálta - s nem is használhatta - mint ő a Sz. és V. híreit. 

A Szegedi Napló egyik munkatársa egy időben éjjel 2-3 órakor megszerzetté az 
épp akkor elkészült Szegedi Friss Újságot és annak eredeti híreit beleírogatta a Sze­
gedi Naplóba anélkül, hogy erről a Friss Újságnak tudomása lett volna. 

A Szegedi Napló nem egyszer a nyomdában szerezte meg a friss Szeged és Vidé­
két, amelyet aztán nagymértékben felhasznált. " 

Nem kétséges, hogy ezek a vádak igazak; a szegedi újságíró-gárda oly kis létszámú volt s oly 
annyira zárt szakmai közösséget alkotott, hogy egymás előtt aligha lehettek szakmai titkaik. (Nem 
beszélve arról, hogy a Szeged és Vidéke egyik munkatársa korábban maga is a Napló szerkesztő­
ségében dolgozott, belülről ismerte tehát a szerkesztőségi gyakorlatot.) 

A harmadik vitázó közlemény az Újdonságok rovat élén jelent meg, „A Hazánk-nak és a Buda­
pesti Napló-nak" címmel. Ez, összhangban az előzőekkel, a Kutlorásáv-esetet fölkapó két fővárosi 
lap vádjait utasítja vissza. Az eddigiekhez képest két új eleme van. Megnevezi fővárosi tudó­
sítóit (Bihari Imre, Aranyosi Gyula és Kéry Gyula), s regisztrálja, hogy - nyilván Balassáék 
személyes tiltakozására - a Budapesti Napló 24-i száma „helyreigazítólag" már elismerte: a 
Szeged és Vidékének „két fővárosi tudósítója is van". A negyedik e tárgykörben publikált 
közlemény - sajátos módon - egy úgynevezett Nyilttéri közlemény, Engel Lajosnak címezve, a 
Szeged és Vidéke kiadóhivatalától. Ez - nyílván a laptulajdonos-főszerkesztő utasítására -
fölszólítja Engelt: 

„minthogy a Szeged és Vidéke önt megkárosítani sem nem akarta, sem nem akarja, 
ennél fogva fölhívjuk arra, hogy a panaszolt pár napra vonatkozólag számláját ve­
lünk haladéktalanul közölni szíveskedjék. " „A számla beküldése után ellenszámlán­
kat önhöz fogjuk juttatni arról a félesztendőről, amely idő alatt a Szegedi Napló a 
Szeged és Vidéke híreit sokkal nagyobb mértékben fölhasználta és átollózta. " 

A Szegedi Híradó - mit tehetett mást - szintén reagált a beugratásra. November 25-i számában 
„Üzenet a Szegedi Naplónak" címmel bő egy hasábos, aláírás nélküli - „szerkesztőségi" - cikk je­
lent meg. A beugratás tényét ez is elismeri, de szándékoltan homályban tartja, hogyan is történt ez 
a beugratás; csupán egy - az előzmények ismerete nélkül érthetetlen - félmondat utal a Napló 
ötletére (ti. az éjszakai szerkesztőnek „nincs ideje a lázas munkában arra, hogy visszafelé is elol­
vasgassa a korábban megjelenő lapok közleményeit"). Ellenérvei - a Szeged és Vidéke riposztjai-
val összevetve - eléggé egysíkúak; a cikk érvelése lényegében három pontban ragadható meg. 
1. A Híradó, az akkori gyakorlathoz igazodva, a Szeged és Vidékéhez hasonlóan ugyancsak azt 
vallja, hogy a korábban megjelenő lap híreit át lehet, sőt át kell venni. 



482 Közlemények 

„Szegeden éjfél után jelent meg: a Magyarország, a Magyar Nemzet, a Hazánk, 
az Esti Újság, a Pester Lloyd esti lapja: a Magyar Szó és a Szegedi Napló. / A reg­
geli újságok ezeket a lapokat megjelenésük előtt még feldolgozhatták éppen úgy, 
mint a Szegedi Napló is feldolgozta ezeket, míg reggel jelent meg és amint majd ké­
sőbb megint feldolgozza, midőn kénytelen lesz ismét reggel megjelenni." „... ezeket 
a lapokat minden későbben megjelenő újság kénytelen feldolgozni; bamba, élhetet­
len, semmirevaló hírlapíró volna az, aki megjelennék lapjával anélkül, hogy az 
előtte korábban megjelent lapokat elolvassa és feldolgozza." 

2. Az érvelés második eleme, hasonlatosan a másik megszégyenített lapéhoz, annak kinyilvá­
nítása, hogy a Híradónak is van saját fővárosi tudósítója. 

„A Szegedi Híradónak rendes, állandó tudósítója van a fővárosban. A Szegedi Hiradó 
tudósítója Sebők Gyula úr, akinek a Budapesti Hírlapnál joga van ahhoz, hogy a Szege­
di Híradót mindazon eseményekről értesítse, amelyek a Budapesti Hírlaphoz éjfélig be­
érkeznek." „... mi az éjféli laptárs [ti. a Napló] drága tudósításaira nem szorultunk." 

(A megnevezett tudósító léte nyilvánvalóan tény, de ez önmagában még nem cáfolata a Napló vád­
jainak, hiszen a Napló által fölkínált álhírt - átvették.) 3. S végül a Hiradó is viszonttámadással él. 

„De ha olyan nagyon sérelmes a Szegedi Naplónak az, hogy az ő drága tudósítá­
sait a reggeli lapok felhasználják, miért jelenik meg éjfélkor?" „Fájdalom, erre a mi­
értre nagyon szomorú feleletet kell adnunk. A Szegedi Napló azért kénytelen éjfél­
kor megjelenni, mert Szegeden nagyon megunta őt az olvasó közönség. [...] nem 
így volt ez mindig. Ezelőtt néhány esztendővel a Szegedi Napló nem volt kénytelen 
éjfélkor megjelenni - nem volt kénytelen a szomszédban keresni magának új közön­
séget, volt neki Szegeden is közönsége." 

Ez utóbbi érv, bár aligha menti a Híradót, valószínűleg érzékeny pontot érint; s jelzi a piaci 
versenynek a választék gazdagodásával (a Szeged és Vidéke megindulásával, illetve föllendülésé­
vel) kialakuló új, az addigiaknál élesebb fázisát. 

A Kutlorásáv-eset egyik - könnyen érzékelhető - eredménye egy életre szóló személyes ellen­
ségeskedés lett. A fő riválisok, Balassa Armin és Engel Lajos, a két lapkiadó viszonya soha többé 
nem rendeződött. Nemcsak éles vitáik támadtak (amelyek elemzése szintén sajtótörténeti feladat 
lehet), de - mint tudjuk - a szegedi bohémok alkalmi békéltetési kísérletei is rendre meghiúsultak: a 
szembenállás elmélyült, megmerevedett.12 Ez, eltekintve bizonyos személyes-esetleges mozzana­
toktól, valójában könnyen érthető, „természetes" fejleménynek tekinthető. Az érdekellentét, min­
den személyes mozzanattól függetlenül, eleve adott volt: a két lap mindenképpen versenytársként 
állt egymással szemben. Ehhez járult az a „szubjektív" elem, amely ezt az érdekellentétet szemé­
lyessé tette, kiélezte: a két kiadó két, egymástól gyökeresen különböző sajtópiaci szereplő volt. 
Balassa Armin13 számára a Szeged és Vidéke elsődlegesen nem „üzlet" volt, hanem egy kulturális 
és politikai misszió eszköze. Ő nem a lapkiadásból élt, jövedelme zöme (amennyire megítélhető) 
nem innen származott, hanem ügyvédi irodájából s magánvagyona is volt; sőt ez a magánvagyon 
tette lehetővé számára, hogy utóbb részvénytársaságként működő veszteséges cégét (lap és nyomda) 
fönntartsa. Ö tehát bizonyos veszteséget is vállalt azért, hogy a számára fontos kulturális és poli­
tikai értékek érdekében egy médiumot működtessen, az ahhoz szükséges költséges infrastruktúrá­
val együtt. Életkora és neveltetése révén pedig egy patriarchális természetű liberális társadalom 
szocializáltja volt, aki személyes politikai útkeresését elvek és eszmények szerint igyekezett vé-

12 Vö. Balassáról írott, már hivatkozott életrajzi vázlatomat. 
13 Vö. LENGYEL András: i. m. 



Közlemények 483 

gigjárni. (Ez az attitűd teszi érthetővé, hogy lapjában pár év múlva olyan „ismeretlen" fiataloknak 
is helyt adott, mint a modern magyar irodalom üdvöskéi: Juhász Gyula, Babits Mihály, Kosztolányi 
Dezső, Csáth Géza; sőt - tiszta altruizmusból - kiadta a pályakezdő Juhász Gyula első verseskö­
tetét is.) Engel Lajos14 egészen más képlet volt; sem kulturális, sem politikai ambíciói nem voltak, 
s ő - Balassával ellentétben - nem kívánt publicista sem lenni. (Erre sem képessége, sem ambíci­
ója nem volt.) Engel elsősorban s mindenek előtt üzletember volt, aki tőkéjét a sajtóba (nyomda-
és lapvállalat) fektette be, s e területen akart profithoz jutni. A tartósan veszteséges lapkiadást 
tehát nem engedhette meg magának, helyesebben, csak olyan mértékben, amilyenben a lapkiadás­
ból fakadó veszteséget a vállalat másik eleme, a nyomda ellensúlyozta, rentábilissá tette. Ez a 
helyzet több következménnyel járt. Mindenekelőtt: Engel igyekezett színvonalas piaci szereplő 
lenni, megteremtve ehhez az infrastruktúrát (nyomda stb.) és a személyi föltételeket (minőségi új­
ságíró-gárda). Politikailag és kulturálisan igyekezett „középre" húzni, kerülve az ellenzékiség 
szélsőségesebb, marginális formáit, amelyekből esetleg „baj" lehetett volna. Habitusa pedig min­
denestől a tőketulajdonos, a dirigáló „főnök" habitusa volt, aki - bár imponált neki a lapjánál 
dolgozó írók (pl. Tömörkény, majd Móra) tehetsége és irodalmi tekintélye - szigorú érdekérvé­
nyesítő volt. Nyomdászaival például többször volt súlyos konfliktusa. Ez a habitus, árulkodó mó­
don, még a Kutlorásáv-esetröl írott nyilvános dicsekvéséből is kitetszik. A vasútállomásra kiküldött 
nyomdászgyereknek ugyanis, kudarc esetére, mint eldicsekedett vele, pofonokat ígért.15 (Igaz, 
siker esetére viszont pénzt helyezett kilátásba.) Azaz: föl sem merült benne a kétely, hogy gesztu­
sai esetleg kíméletlenek, morálisan vállalhatatlanok. 

Két ilyen különböző sajtópiaci szereplő tehát, összeütközésbe kerülve, aligha közeledhetett 
egymáshoz emberileg. 

A Kutlorásáv-eset sajtótörténeti tanulságai azonban jóval túlmennek ennek a személyes reláció­
nak a megértésén. A vitában fölszínre kerülő tények ugyanis láthatóvá teszik az akkori szegedi 
lapcsinálás több neuralgikus pontját. Mindenekelőtt kiderül, hogy a szegedi lapok nem-helyi hír­
szolgálata az adott technikai körülmények között, részben nehézkes, lassú és szegényes volt, részben 
pedig még így is meglehetősen költséges. A helyzet, amellyel a lapoknak meg kellett birkózniuk, 
szinte kikövetelte a színvonalasnak aligha nevezhető, „kókányoló", a sajtótörténet korábbi szakaszá­
ból továbbélő „gyors és olcsó" megoldásokat. Azaz: a színvonalas politikai, kulturális és „helyi" 
anyagok mellől hiányzott az azonos színvonalú, tágasabb kontextusról tájékoztató gyors és pontos 
hírszolgálat. Ez végső soron a helyi olvasóknak a szűkebb környezetbe való kommunikációs 
bezárulásaként, információs elszigeteltségként értelmezhető. S ezen a helyzeten a Szegedre járó 
budapesti és külföldi (jórészt Monarchia-beli) újságok16 is csak részben segíthettek, hiszen ezek-
minden jel szerint - csak igen szűk kört, néhány száz főt értek el, s e kört is viszonylag lassan. 

Legalább ennyire figyelemre méltó azonban egy általánosabb összefüggés fölszínre kerülése is. 
Az információ, amelyet ekkor a nyomtatott újság közölt, sérülékeny; hitele egy bizalmi viszonyon 
áll vagy bukik: a hírforrás szavahihetőségén. Gyors és közvetlen ellenőrzésre nincs mód, nincs 
elvi lehetőség sem. Magyarán: a sajtó, működési módjából következően, magában hordta a finomabb 
vagy durvább manipuláció elvi lehetőségét. S csak az újságírókon múlott, hogy éltek-e ezzel a 
lehetőséggel, avagy sem. 

LENGYEL ANDRÁS 

14 Vö. jobb híján BÁTYAI Jenő: Engel Lajos és nyomdája. = Csongrád megyei Hírlap 1987. 
október 29. 4. 

15 ENGEL Lajos: i. h. 237. 
16 Összefoglaló adatsor nem áll rendelkezésünkre; az 1891-i állapotról 1. LENGYEL András: 

i. m. 206-209. 




